گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: حرف و حدیث سینمای ایران هر ساله در دو مقطع زمانی نزدیک به هم به اوج خود میرسد، یکی در ایام بهمن ماه و همزمان با جشنواره فیلم فجر و دوم هم اوایل پاییز به بهانه انتخاب نماینده سینمای ایران برای جایزه جهانی اسکار.
اما از آنجا که در اغلب موارد سینمای ایران از شانس زیادی برای دریافت جایزه اسکار را ندارد حضور نماینده سینمای ایران در این رویداد مهم سینمای جهان می تواند بازار جهانی مناسبی برای سینمای ایران به حساب آید البته به شرطی که نماینده سینمای ایران در اسکار با انتخاب هوشمندانه ای از سوی مسئولان مرتبط مواجه شود.
از سوی دیگر بحث انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار همواره محل اختلاف اهالی سینما بوده است بطوری که هر تصمیمی صدای اعتراض برخی را بلند می کند و این روزها که هیات انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار مشغول رایزنی و جمع بندی ها هستند، حرف و حدیث زیادی از گوشه و کنار این جلسات شنیده میشود .اما آنچه که تا این لحظه مسلم است مسئولان تصمیم گیرنده هیچ عجله ای برای انتخاب و معرفی نماینده سینمای ایران ندارند زیرا بر اساس قوانین امسال مراسم اسکار، کشورها حداکثر تا تاریخ ۱۱ آذرماه فرصت دارند فیلم منتخب خود را به آکادمی اسکار معرفی کنند. همچنین فیلمهایی که از اول اکتبر ۲۰۱۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ اکران شوند، میتوانند نماینده کشورشان در اسکار باشند. امسال فیلمهای اکران آنلاین که زمان اکران سینماییشان معلوم بوده اما به علت کرونا موفق به اکران نشدند هم میتوانند برای اسکار معرفی شوند.
همین چند روز پیش بود که رائد فریدزاده، معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی در خصوص آخین وضعیت انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار گفته بود: کارهای مقدماتی برای تشکیل کمیته انتخاب را انجام دادهایم چون معمولا اعضا از سوی خانه سینما معرفی میشوند و کمیته متشکل از اعضای خانه سینماست که البته باید از عوامل فیلمهای مورد بررسی نباشند. با توجه به اینکه هنوز فرصت زیادی برای اعلام این نماینده داریم، فعلا نامهنگاری را آغاز کردهایم و هنوز چیزی قطعی نیست؛ به این صورت که از معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان صینمایی برای معرفی فیلمها و از خانه سینما برای معرفی اعضا، نامهنگاری شده است.
اما طی روزهای اخیر اسامی مختلفی از سوی اهالی سینما و مخاطبان برای انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار مطرح میشود که در این میان سه فیلم از شانس بیشتری برخوردار هستند که پیش بینی میشود نماینده اسکار از میان این سه فیلم انتخاب شوند هر چند تجریه سالهای اخیر سینمای ایران نشان داده هیات انتخاب خانه سینما در انتخاب های عجیب و غریب و دور از انتظار تبحر خاصی دارد و شاید هیچ کدام از این سه اثر را برای اسکار انتخاب نکند همانطور که طی چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر فیلم «جنایت بی دفت» شهرام مکری برای اسکار مطرح شد که با وکنش منفی اهالی سینما مواجه شد اما به همین بهانه در ادامه به سه اثری که بیشتری شانس را برای انتخاب شدن برای اسکار را دارند نگاهی کوتاه شده است.
شنای پروانه
«خورشید»
اما به جرات باید گفت، «خورشید» مجید مجیدی یکی از محتمل ترین گزینه برای انتخاب در اسکار به حساب می آید و این فیلم که با تازگی با درخشش در جشنواره فیلم ونیز روبرو شده است، توانسته به یک وجه بین المللی دست یابد و از این نظر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مهم ترین و مناسبترین گزینه برای اسکار محسوب میشود.
«خورشید» مجید مجیدی از جنس سینمای دیگر است. در واقع برخلاف سینمای اجتماعی که «فرهادی» و «روستایی» نشان میدهند مجیدی اصل جنس و حقیقت ناب را مقابل تماشاگر به نمایش میگذارد. فرق سینمای مجیدی با مابقی فیلمسازان اجتماعی در این است که کسی نمیتواند فیلمهای مجیدی را کپی کند و شبیه او فیلمی بسازد.
دکوپاژ، فضاسازی و از همه مهمتر اتمسفری که در فیلمهای مجید مجیدی است را در هیچکدام از آثار دیگر فیلمسازان اجتماعی ما نمیتوان پیدا کرد. نگاه درست، انسانی و برگرفته از یک جامعهشناسی و جهانشمولی کلان باعث میشود برخلاف خیلی از فیلمسازان که دنبال این میگردند که اگر جایی چراغی روشن است و نوری و سفیدی هست آن را به چالش بکشاند و خاموش کند، مجیدی از دل تاریکیها و در عمق یک تونل تاریک که جز سیاهی و خاک چیزی در آن نیست به دنبال نور و منبع آن یعنی «خورشید» بگردد.
مجید مجیدی استاد صحنهها و سکانسهای زیبا و به اصطلاح کارت پستالی در سینمای ایران است. بخشی از ماندگارترین لحظات سینمای ایران مرهون همین صحنههای زیباست. نمای معروف حوض ماهیها در «بچهها آسمان»، تکان خوردن دست محمد در لب دریا در فیلم «رنگ خدا»، ریختن ماهیها در جوی آب در «آواز گنجشگها». اوج این تصاویر و صحنههای زیبا را هم میتوان در فیلم «محمد» (ص) دید. ولی مجیدی در «خورشید» همه این تصاویر را کنار گذاشته تا به حقیقت و خودشناسی شخصیتها و انسان برسد. در واقع «خورشید» فیلم خودشناسی و انسانشناسی است. بچههایی که در پی رسیدن به گنجی هستند در حالیکه گنج اصلی در وجود و نهان خود آنها نهفته است.