معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در چارچوب طرح رتبهبندی، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور در حوزه آموزش الکترونیکی وارد یک حوزه رتبهبندی و ارزیابی عملکرد میشوند تا نقاط ضعف و قوتشان مشخص شود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در کنفرانس ملی آسیبشناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران که صبح امروز یکشنبه ۲۰ مهر ماه ۹۹ با محوریت «تجربیات و چالشهای استقرار یادگیری الکترونیکی» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان و مدیران این وزارتخانه به شکل مجازی و حضوری در سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد، درباره آموزش الکترونیک گفت: در این راستا بحث رتبهبندی دانشگاهها را آغاز کردیم و با کمک انجمن یادگیری الکترونیک که یک انجمن علمی تخصصی است، طرح این رتبهبندی را از سه ماه پیش شروع کردیم و هم اکنون این طرح نهایی شده است. در چارچوب این طرح دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور وارد یک حوزه رتبه بندی و ارزیابی عملکرد میشوند تا نقاط ضعف و قوتشان مشخص شود.
وی درخصوص اجرای این سیاست به سه راهبرد اصلی اشاره کرد و افزود: جایگزینی آموزش الکترونیکی و غیرحضوری، انعطافپذیری در قوانین آموزش و واگذاری اختیارات به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور که بتوانند تصمیمگیری محلی و دورن مؤسسهای داشته باشند از رئوس این برنامهها به شمار میرود.
وی با اشاره به اقدامات جانبی صورت گرفته در راستای تحقق این برنامهها اظهار داشت: ایجاد یک هاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی که کارگروه یادگیری الکترونیکی هم به دنبال آن تشکیل شد، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت اجرای آموزش الکترونیکی با توجه به مقاومتهایی که در ابتدا مشاهده میشد و ترویج و آموزش و آشنایی با روشها، چالشهای یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها در قالب صدها ساعت وبینار آموزشی، سخنرانیها و چاپ و نشر الکترونیکی صدها جزوه و دستورالعمل در دانشگاهها جهت دانشجویان و اعضای هیئت علمی بخشی از این اقدامات بوده است.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: راهاندازی وب سایتهای تخصصی در دانشگاهها که هدفشان ترویج آموزش بود و تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور علیرغم محدودیتهای بسیار شدید مالی در اواخر سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۹، تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رایگان کردن خدمات اینترنی و ارتقای کیفیت اینترنت با توجه به حجم فوقالعاده کاربران در بازهای کوتاه، نظارت و گردآوری اطلاعات در مورد روند اجرا و فرآیندهای آموزش الکترونیکی در کشور، حل مشکلات موردی دانشگاهها و مؤسسات کم برخوردار و مطالعات نظری و پشتیبانی که در ۵ ماه گذشته با تشکیل کارگروه مطالعه دوران کرونا و پساکرونا انجام شد از دیگر برنامههای انجام شده در راستای تحقق اهداف و راهبردها اصلی آموزش عالی کشور است.
خاکی صدیق در ادامه به چالشهایی که در این مسیر وجود دارد اشاره کرد و افزود: در ترم گذشته کاستیهایی در ارائه دروس و خدمات پشتیبانی در تعداد کمی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وجود داشت که امیدواریم در ترم جدید این کاستیها کمتر باشد. باور بر تخصصی بودن حوزه آموزش الکترونیک که دیگر جای سعی و خطا ندارد و باید در این حوزه به نظرات متخصصان و تجربه جهانی توجه زیاد شود، آزمونهای الکترونیکی و ارزیابیهای الکترونیک که در ترم گذشته چالش جدی محسوب میشد و در این ترم باید به دستورالعملها توجه داشت و خطاها را تقلیل داد.
وی درخصوص سایر چالشها گفت: بحث زیر ساختهای سخت افزاری و شبکه ملی اطلاعات و گردش اطلاعات که در ترم گذشته وضعیت قابل قبول بود، ولی باید سعی کنیم در این مسیر از دیگر کشورهای جهان عقب نمانیم و نرم افزارها باید مرتب بهروزرسانی شود.
خاکی صدیق در پایان به آینده آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: در آینده آموزش عالی، آموزش الکترونیکی به عنوان یک راه مورد توجه قرار گرفته، ولی راه حل نهایی نمیتواند باشد، زیرا از سوی دیگر آموزش چهره به چهره و حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاهها هم قابل انکار نیست و باید به ترکیب این دو آموزش با هم توجه خاص شود و دستور العملها و مأموریتهای این نوع آموزش ترکیبی را تدوین کنیم.