گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: عباس اسماعیل گل؛ منطقه خانطومان طی سالهای اخیر به معراج شهدای مدافع حرم تبدیل شده است؛ ابتدا در یک عملیات 13 تن از نیروهای یگان ویژه فاتحین تهران در این منطقه به جمع شهدای مدافع حرم پیوستند تا نام خانطومان برای همیشه به نام شهدای مدافع حرم ثبت شود و چند ماه بعد یعنی اردیبهشتماه 95 بار دیگر شاهد شهادت شهدای دیگری از مدافعان حرم لشکر 25 کربلا بودیم که پیکرهای پاک این شهدا پس از گذشت چند سال بتازگی شناسایی و به کشور بازگشت.
اما درباره مدافعان حرم لشکر 25 کربلا موضوع محاصره شدن و سپس نحوه به شهادت رسیدنشان در آن زمان خیلیها را تحت تاثیر قرار داد و موج عجیبی را در فضای مجازی از سوی کاربران ایران به وجود آورد. در این عملیات ۷۰ رزمنده مازندرانی در کنار رزمندگان فاطمیون و سوری حضور داشتند و جانانه با تمام وجود جنگیدند و سرانجام ۱۶ نفر از آنها به شهادت رسیدند، البته شهدای دیگری هم بودند اما چون تعداد شهدای مازندرانی بیش از بقیه بود، معمولا خانطومان را با آنها میشناسیم.
۱۶ رزمنده لشکر ۲۵ کربلای مازندران در این منطقه در حالی به شهادت رسیدند که آن ایام آتشبس اعلام شده بود اما دشمن از این موضوع برای رسیدن به هدف شوم خود یعنی احاطه بر منطقه استراتژیک خانطومان که چند ماه پیش رزمندگان اسلام از چنگشان درآورده بودند، استفاده کرد و به شکل ناجوانمردانهای رزمندگان را به اسارت درآوردند و سپس به شهادت رساندند.
بلافاصله پس از انتشار خبر به شهادت رسیدن این مدافعان حرم، اهالی فرهنگ و هنر با انتشار دلنوشته هایی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و در این میان برخی از شاعران آئینی نیز اقدام به سرودن شعر جدید خود در وصف این شهدا کردند.
حامد خاکی، یکی از همین دست شاعران آیئنی است که سروده اش در خصوص شهدای مدافع حرم منطفه خان طومان در آن ایام به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفت . حامد خاکی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو در خصوص سرودن شعر بر اساس رویدادهای روز گفت: در دنیای شعر و شاعری آئینی با دو مقوله جدا مواجه ایم، یک بخش مربوط به سروده های مخصوص ایام مشخص شده و تقویمی سال مانند محرم و فاطمیه است که در این مورد شاعر می تواند با تمرکز و وقت بسیار، سروده جدید خود را بگوید.
وی ادامه داد: اما در بخش دوم که میتوان گفت، بسیار سخت و پیچیده است مربوط به اشعاری است که در واکنش به مسائل روز چون شهادت شهید سلیمانی و ... سروده میشود و اینجاست که شاعر که به شدت تحت تاثیر فضای حاکم قرار گرفته است باید با کنترل هیجانات و احساسات خود بتواند در کمترین زمان ممکن دست به خلق اثری شاخص بزند.
خاکی گفت: سرودن شعر برای مسائلی چون به شهادت رسیدن شهدای خان طومان از همین دسته دوم است و اگر بخواهیم چگونگی سرودن شعرم را در این موضوع روایت کنم باید بگویم، پس از شنیدن خبر اسارت و سپس شهادت مدافعان حرم خان طومان انگار زلزله ای در وجودم شکل گرفت و صادقانه بگویم به لحاظ روحی به شدت منقلب شده بودم و علی رغم اینکه تلاشم را میکردم که هنگام سرودن شعر احساسات خود را کنترل کنم اما در مواقعی شعر را با اشک سرودم زیرا شهدای مدافع حرم همینطور مظلوم است اما شهدای منطقه خان طومان به شدت مظلومانه و غریبانه ای به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: در نهایت تمام تلاش خود را کردم که شعری بسرایم که علاوه بر داشتن جنبه فراوان احساسی، از یک شور حماسی هم برخوردار باشد.
وی درباره استقبال کاربران فضای مجازی از سروده شهدای خان طومان گفت: بدون تعارف و شعار باید گفت، اگر این شعر مورد توجه و پسند مخاطبان قرار گرفته است بطور حتم به علت عنایت ویژه خود شهدا است نه توانایی های بنده.
این شاعر آئینی در ادامه به ذکر خاطره ای از شهدای خان طومان گفت: درست همان لحظه که نگارش شعر را به پایان رساندم از طریق یکی از دوستان مطلع شدم که جواد الله کرم یکی از نزدیکترین دوستانم در جمع شهدای منطقه خان طومان بوده است که اگر قبل از سرودن شعر این خبر را شنیده بودم شاید با نوشتن برایم بسیار سخت و ناممکن میشود اما این موضوع هم از عنایت شهدا بوده که بعد از سرودن شعرم خبر شهادت یکی از نزدیک ترین دوستانم را بشنونم.
وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت شعر آئینی پرداخت و گفت: خوشبختانه شعر آئینی طی سالهای اخیر شتاب بسیاری به لحاظ کیفی به خود گرفته است و شاهد اتفاقات خوشایندی در این حوزه بوده ایم اما یک نکته قابل توجه اینکه شعر آئینی چند سالی است بسیار جلوتر از جریان هیات حرکت میکند که یان موضوع از جهتی آفت است و از جهات دیگر سودآور.
خاکی تصریح کرد: وقتی شعر آئینی یا جریان هیاتی ها فاصله داشته باشد اتفاقی که رخ میدهد آن است که جامعه متدین و هیاتی با کلان فاخر شعر آئینی انس نمیگیرند و در نتیجه شاهد ترویج اشعار نازل در برخی هیات ها خواهیم بود.
وی در پایان گفت: خوشبختانه چندسالی است، برخی مداحان سرشناس اهمیت فراوانی به شعر میدهند و تمام تلاش خود را میکنند که مخاطبان را به سمت شعرفهمی سوق دهند که در این میان ارتباط عمیقی میان شاعران آئینی و برخی مداحان شکل گرفته است که در نتیجه امیدوارم همه این مسئل موجب ارتقای سطح کیفی و کمی شعر آئینی شود.
گفتنی است در پایان سروده حامد خاکی در وضف شهدا منطقه خان طونمان از نظرتان میگذرد:
تا بال و پر باشد کبوتر میفرستیم
حرف از گذشتن شد اگر، سر میفرستیم
رد میشوند از زیر قرآن پدرها
فرزند را با اذن مادر میفرستیم
این خاک، نوکرهای خوبی پرورش داد
از خاک سلمانها، ابوذر میفرستیم
مازندران، قم، یزد، تهران، کهگیلویه
عشاق را از کل کشور میفرستیم
کشتار خانطومان تن ما را نلرزاند
مشتاقتر سرو و صنوبر میفرستیم
از آن طرف دارند پیکر میفرستند
از این طرف داریم لشکر میفرستیم
آن قدرها در بینمان فهمیده داریم
هرچه بخواهی نوجوانتر میفرستیم
در عشق زینب عقل را لازم نداریم
دیوانهایم و باز نوکر میفرستیم
برگشتن با سر که شرط عاشقی نیست
سر میبرند و باز با سر میفرستیم
من میروم تا کار صبرم را بسازند
از سنگ صحنش، سنگ قبرم را بسازند