وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه راهآهن تهران – قزوین – زنجان تا قزوین به بهرهبرداری رسیده و تا زنجان در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت کار دارد و امید داریم تا بهار آینده افتتاح شود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان قزوین درخصوص دو خطه کردن خط ریلی تهران – قزوین – زنجان، اظهار داشت: راه آهن تهران – قزوین – زنجان در حال گسترش بوده و به دنبال این هستیم تا هرچه زودتر خط دوم آن افتتاح شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: احداث خطوط دوم ریلی برای وزارت راه و شهرسازی به واسطه اینکه بهره وری راه آهن توسعه یافته و با افزایش ظرفیت بار و مسافر، زمان سفر کاهش پیدا کند در اولویت وزارتخانه و شرکت راه آهن است.
وی ادامه داد: پروژه راه آهن تهران – قزوین – زنجان تا قزوین به بهره برداری رسیده و تا زنجان در حال احداث است که ۸۰ درصد پیشرفت کار دارد. در این زمینه چند نقطه گلوگاهی داریم که به خاطر داشتن معارض یا مواجه شدن با تاسیسات زیربنایی که باید جا به جا شوند، حل این موارد در دستور کار است. همچنین چند تقاطع غیرهمسطح مدنظر راه آهن برای افزایش ایمنی در دستور کار است که تا قبل پایان این دولت به اتمام خواهد رسید، این پروژه در حال اجرا بوده و اگرچه مشکلاتی دارد اما امید داریم تا بهار آینده افتتاح شود.
وزیر راه و شهرسازی در مورد بحث خروج راه آهن به خارج از شهر و اینکه در این زمینه چه تصمیمی گرفته شده است، اظهار داشت: بابت راه آهن سیاست شهرسازی در جمهوری اسلامی سیاست شهرسازی ریل پایه است. به همین خاطر هرزمان راه آهن خارج از شهر برده شده، یک کار اشتباه بود زیرا مردم از آن استفاده نکردند.
وی افزود: باید به سازگاری شهر و راه آهن و خدمات متقابل شهر و راه آهن پرداخته شود، در شهرستان تاکستان هم مردم با یکسری مشکلات بابت توسعه ساخت و سازهای اطراف ریل مواجه شده اند که قرار است با توجه به ضوابط قانونی و بررسی همه موارد تصمیم گیری لازم انجام شود.
اسلامی گفت: همزمان با گزارشی که در این زمینه به دستمان رسیده بود با مردم تاکستان هم صحبت کردیم. حتما باید در این خصوص بررسی های کارشناسی کاملتری انجام گیرد زیرا ایمنی و حریم قانونی برای سلامت جان مردم است و نمی توان به آن تخفیف و یا تغییری در آن ایجاد کرد، مساله مهم همان طور که گفته شد سازگاری شهر و ریل است و در بحث طرح جامع ریلی و طرح تفصیلی باید ملاحظاتی داشته باشیم تا مشکلات برطرف شود.
وزیر راه و شهرسازی در باره اینکه آیا مترو هشتگرد تا قزوین ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: در حال حاضر چهارخطه تهران – کرج و دو خطه قزوین وجود دارد. قطار حومه ای برقرار است و مترو نیز تا هشتگرد آمده است در این زمینه اگر بخواهیم مترو را ادامه دهیم از نظر سیستم مدیریتی به مشکل خواهیم خورد که چه بسا الان هم این مشکل وجود دارد.
وی افزود: مترو تهران برای شهر تهران است و ما به عنوان یک خدمات اضافی از آن ها سرویس می گیریم که برای این خط هم خودمان قطار لازم را در اختیارشان گذاشتیم. این مسیر قابل ادامه پیدا کردن نیست، چرا که قطار حومه ای وجود دارد و با کامل شدن مسیر دو خطه هر چقدر برای سرویس دهی قطار لازم باشد، شرکت راه آهن آماده است تا انتقال به تهران سریع تر باشد.