وزیر بهداشت گفت: در دنیای پیشرفته روزهای اول، بچهها را با محورهای اجتماعی آشنا میکنند و ما روزهای اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه میکاریم!
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید نمکی در یازدهمین نشست گفتوگوی هفته که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: روزگار سختی را میگذرانم و روزها و شبهای سختی است، ان شالله خداوند به آبروی اولیا و انبیا کمک کند تا بتوانیم سرافراز از این امواج سهمگین عبور کنیم. نگاه من به بحث آموزش و پرورش مشخص است و آنچه در توان داشتم از حمایت از این دستگاه بسیار مهم به کار بردم.
وی افزود: معتقدم در ادبیات امروز توسعه، انسان ابزار توسعه نیست؛ انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و این انسان توسعه یافته شاکله اصلی شخصیتش به سمت توسعه یافتگی از همان کودکی شکل میگیرد و شاید مهمترین برش شکلگیری شخصیت کودک بعد از خانواده در مدرسه است. اقای داگلاس نورس که یکی از تئورسینهای تربیت و توسعه در جهان است و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۹۳، میگوید اگر خواستید ببینید مملکتی به سمت توسعه یافتگی میرود یا خیر، به اتوبانها و خیابانهایش نگاه نکنید به مدارسش نگاه کنید و ببینید چقدر در این مدرسهها بچههایی با روحیههای جستوجوگر روی نیمکتها نشستند و چقدر معلمهای آماده برای پاسخگویی به این مطالبات جستوجوگرانه در مدارس حضور دارند. او میگوید سرمایههای ملی شما روی نیمکت مدارس هستند.
نمکی ادامه داد: من همواره معتقد بودم که آنچه در آموزش و پرورش خرج میکنیم هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری پاسخ دهنده و پر بازده ملی است. زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم زمانی که صحبت از سرمایه اجتماعی شد عرض کردم که خیلی دیر به سراغ آسیب اجتماعی میروید، مقابله با آسیب اجتماعی را باید از مدرسه شروع کرد و این طرح پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مدرسه محور اندیشهای بود که ما در آنجا با یک کار گسترده بین بخشی آغاز کردیم. این جوانی که معتاد شده و دوران رسیدگی با را او با غفلت گذراندیم دیگر بازگشت به پاکیزگی سخت و بعضا غیر ممکن است. من معتقدم دوران مدرسه برای همه ابعاد بسیار مهم است.
وی افزود: ما نیازمند یک بازنگری در همه ابعاد تربیتی، آموزشی و پرورشی در مدارس هستیم. من گامهای بسیار بلند و زیبایی که وزیر آموزش و پرورش برداشتند را میستایم. همین کاری که در توسعه زیرساختهای مجازی برای دسترسی عادلانه دانشآموزان کشور به راهکارهای مورد نیاز تعلیم و تربیت طی کردند کار بسیار بزرگی است. خودشان مستحضر هستند که اولین کسی که به عنوان یک زیرساخت به موضوع نگاه میکرد و ایشان را تحسین میکرد در دولت من بودم. چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید. آنچه را در آموزش و پرورش در سالهای گذشته دیدیم چیزی به عنوان اجوکیشن یا آموزش انجام ندادیم. ما یک حرکتی که به قول فرنگیها "پرکردن حافظه دانشآموز از اعداد و ارقام است" را در روزهای اول داشتیم. بحث مهم امروز دنیا جامعه محور کردن بحث تربیت است.
نمکی تاکید کرد: در دنیای پیشرفته روزهای اول بچهها را با محورهای اجتماعی آشنا میکنند و ما روزهای اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه میکاریم و همه میروند؛ المپیادها و همه را دودستی تقدیم کشورهایی میکنیم که بانک ژنتیک خوب کشورهای دنیا را جمع میکنند. من معتقدم ما واقعا باید تحول بنیادین در عرصه آموزش ابتدایی کشور دنبال کنیم و این جامعه محور کردن و اینکه بچهها با مسائل اجتماعی آشنا شوند از رسالتهای ما است. بویژه امروز که انزوا در زندگی شهری و موبایل و شبکههای مجازی را داریم. روزی میگفتند تلفن وقتی اختراع شد آدمها را به هم نزدیک کرد، ولی امروز موبایلها آدمها را از هم دور کرده است و اعضای خانواده با هم هستند، ولی از هم جدا هستند و درون خانواده هم بچه در انزوا غرق میشود. امروز روزی است که ما به تربیت کودکان به عنوان بحث جدی در جامعه محورکردن دیدگاهها باید تلاش کنیم.