
نمکی: المپیادها را به کشورهای جمعکننده بانک ژنتیک دودوستی تقدیم میکنیم / آموزش ندادهایم فقط حافظه پر کردهایم
وزیر بهداشت گفت: در دنیای پیشرفته روزهای اول، بچهها را با محورهای اجتماعی آشنا میکنند و ما روزهای اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه میکاریم!
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید نمکی در یازدهمین نشست گفتوگوی هفته که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: روزگار سختی را میگذرانم و روزها و شبهای سختی است، ان شالله خداوند به آبروی اولیا و انبیا کمک کند تا بتوانیم سرافراز از این امواج سهمگین عبور کنیم. نگاه من به بحث آموزش و پرورش مشخص است و آنچه در توان داشتم از حمایت از این دستگاه بسیار مهم به کار بردم.
وی افزود: معتقدم در ادبیات امروز توسعه، انسان ابزار توسعه نیست؛ انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و این انسان توسعه یافته شاکله اصلی شخصیتش به سمت توسعه یافتگی از همان کودکی شکل میگیرد و شاید مهمترین برش شکلگیری شخصیت کودک بعد از خانواده در مدرسه است. اقای داگلاس نورس که یکی از تئورسینهای تربیت و توسعه در جهان است و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۹۳، میگوید اگر خواستید ببینید مملکتی به سمت توسعه یافتگی میرود یا خیر، به اتوبانها و خیابانهایش نگاه نکنید به مدارسش نگاه کنید و ببینید چقدر در این مدرسهها بچههایی با روحیههای جستوجوگر روی نیمکتها نشستند و چقدر معلمهای آماده برای پاسخگویی به این مطالبات جستوجوگرانه در مدارس حضور دارند. او میگوید سرمایههای ملی شما روی نیمکت مدارس هستند.
نمکی ادامه داد: من همواره معتقد بودم که آنچه در آموزش و پرورش خرج میکنیم هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری پاسخ دهنده و پر بازده ملی است. زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم زمانی که صحبت از سرمایه اجتماعی شد عرض کردم که خیلی دیر به سراغ آسیب اجتماعی میروید، مقابله با آسیب اجتماعی را باید از مدرسه شروع کرد و این طرح پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مدرسه محور اندیشهای بود که ما در آنجا با یک کار گسترده بین بخشی آغاز کردیم. این جوانی که معتاد شده و دوران رسیدگی با را او با غفلت گذراندیم دیگر بازگشت به پاکیزگی سخت و بعضا غیر ممکن است. من معتقدم دوران مدرسه برای همه ابعاد بسیار مهم است.
وی افزود: ما نیازمند یک بازنگری در همه ابعاد تربیتی، آموزشی و پرورشی در مدارس هستیم. من گامهای بسیار بلند و زیبایی که وزیر آموزش و پرورش برداشتند را میستایم. همین کاری که در توسعه زیرساختهای مجازی برای دسترسی عادلانه دانشآموزان کشور به راهکارهای مورد نیاز تعلیم و تربیت طی کردند کار بسیار بزرگی است. خودشان مستحضر هستند که اولین کسی که به عنوان یک زیرساخت به موضوع نگاه میکرد و ایشان را تحسین میکرد در دولت من بودم. چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید. آنچه را در آموزش و پرورش در سالهای گذشته دیدیم چیزی به عنوان اجوکیشن یا آموزش انجام ندادیم. ما یک حرکتی که به قول فرنگیها "پرکردن حافظه دانشآموز از اعداد و ارقام است" را در روزهای اول داشتیم. بحث مهم امروز دنیا جامعه محور کردن بحث تربیت است.
نمکی تاکید کرد: در دنیای پیشرفته روزهای اول بچهها را با محورهای اجتماعی آشنا میکنند و ما روزهای اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه میکاریم و همه میروند؛ المپیادها و همه را دودستی تقدیم کشورهایی میکنیم که بانک ژنتیک خوب کشورهای دنیا را جمع میکنند. من معتقدم ما واقعا باید تحول بنیادین در عرصه آموزش ابتدایی کشور دنبال کنیم و این جامعه محور کردن و اینکه بچهها با مسائل اجتماعی آشنا شوند از رسالتهای ما است. بویژه امروز که انزوا در زندگی شهری و موبایل و شبکههای مجازی را داریم. روزی میگفتند تلفن وقتی اختراع شد آدمها را به هم نزدیک کرد، ولی امروز موبایلها آدمها را از هم دور کرده است و اعضای خانواده با هم هستند، ولی از هم جدا هستند و درون خانواده هم بچه در انزوا غرق میشود. امروز روزی است که ما به تربیت کودکان به عنوان بحث جدی در جامعه محورکردن دیدگاهها باید تلاش کنیم.
وی افزود: معتقدم در ادبیات امروز توسعه، انسان ابزار توسعه نیست؛ انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و این انسان توسعه یافته شاکله اصلی شخصیتش به سمت توسعه یافتگی از همان کودکی شکل میگیرد و شاید مهمترین برش شکلگیری شخصیت کودک بعد از خانواده در مدرسه است. اقای داگلاس نورس که یکی از تئورسینهای تربیت و توسعه در جهان است و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۹۳، میگوید اگر خواستید ببینید مملکتی به سمت توسعه یافتگی میرود یا خیر، به اتوبانها و خیابانهایش نگاه نکنید به مدارسش نگاه کنید و ببینید چقدر در این مدرسهها بچههایی با روحیههای جستوجوگر روی نیمکتها نشستند و چقدر معلمهای آماده برای پاسخگویی به این مطالبات جستوجوگرانه در مدارس حضور دارند. او میگوید سرمایههای ملی شما روی نیمکت مدارس هستند.
نمکی ادامه داد: من همواره معتقد بودم که آنچه در آموزش و پرورش خرج میکنیم هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری پاسخ دهنده و پر بازده ملی است. زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم زمانی که صحبت از سرمایه اجتماعی شد عرض کردم که خیلی دیر به سراغ آسیب اجتماعی میروید، مقابله با آسیب اجتماعی را باید از مدرسه شروع کرد و این طرح پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مدرسه محور اندیشهای بود که ما در آنجا با یک کار گسترده بین بخشی آغاز کردیم. این جوانی که معتاد شده و دوران رسیدگی با را او با غفلت گذراندیم دیگر بازگشت به پاکیزگی سخت و بعضا غیر ممکن است. من معتقدم دوران مدرسه برای همه ابعاد بسیار مهم است.
وی افزود: ما نیازمند یک بازنگری در همه ابعاد تربیتی، آموزشی و پرورشی در مدارس هستیم. من گامهای بسیار بلند و زیبایی که وزیر آموزش و پرورش برداشتند را میستایم. همین کاری که در توسعه زیرساختهای مجازی برای دسترسی عادلانه دانشآموزان کشور به راهکارهای مورد نیاز تعلیم و تربیت طی کردند کار بسیار بزرگی است. خودشان مستحضر هستند که اولین کسی که به عنوان یک زیرساخت به موضوع نگاه میکرد و ایشان را تحسین میکرد در دولت من بودم. چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید. آنچه را در آموزش و پرورش در سالهای گذشته دیدیم چیزی به عنوان اجوکیشن یا آموزش انجام ندادیم. ما یک حرکتی که به قول فرنگیها "پرکردن حافظه دانشآموز از اعداد و ارقام است" را در روزهای اول داشتیم. بحث مهم امروز دنیا جامعه محور کردن بحث تربیت است.
نمکی تاکید کرد: در دنیای پیشرفته روزهای اول بچهها را با محورهای اجتماعی آشنا میکنند و ما روزهای اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه میکاریم و همه میروند؛ المپیادها و همه را دودستی تقدیم کشورهایی میکنیم که بانک ژنتیک خوب کشورهای دنیا را جمع میکنند. من معتقدم ما واقعا باید تحول بنیادین در عرصه آموزش ابتدایی کشور دنبال کنیم و این جامعه محور کردن و اینکه بچهها با مسائل اجتماعی آشنا شوند از رسالتهای ما است. بویژه امروز که انزوا در زندگی شهری و موبایل و شبکههای مجازی را داریم. روزی میگفتند تلفن وقتی اختراع شد آدمها را به هم نزدیک کرد، ولی امروز موبایلها آدمها را از هم دور کرده است و اعضای خانواده با هم هستند، ولی از هم جدا هستند و درون خانواده هم بچه در انزوا غرق میشود. امروز روزی است که ما به تربیت کودکان به عنوان بحث جدی در جامعه محورکردن دیدگاهها باید تلاش کنیم.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.