در کشورهای اطراف خودمان پنج روزه میتوان یک صادرکننده شد و مجوزهای مرتبط با صادرات را اخذ کرد، اما در کشور ما مجوزهای فروانی از کارت بازرگانی گرفته تا ثبت شرکت را برای صادرات یک کالا باید اخذ کرد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، کارشناس ارشد تجارت، مشاور وزیر کار و رفاه اجتماعی در برنامه پایش در رابطه با مقررات بسیار زیاد حوزه تجارت خارجی اظهار داشت: «تجارت و بازرگانی ما مقررات بسیاری دارد. یک بخشی از تعلل کالاها پشت گمرک، اسناد درخواستی بانکهای عامل است که زمان تخصیص ارز را بسیار بالا میبرد. بعد از این تخصیص باید ارز نیز از جاهای مختلف تامین شود. متاسفانه یک رویه مشخص و معین در رابطه با تسهیل ورود کالاهای موردنیاز کشور وجود ندارد.» این کارشناس تجارت خارجی در رابطه با اعمال مصوبات اشتباه اظهار داشت: «در همه جای دنیا هزینههای نگهداری در بندر را افزایش میدهند تا کالا در بندر نماند، چون بندر محل عبور کالا است. مصوبه اشتباهی نوشته شد که برای ترخیص کالاهای اساسی بعد از ۳۰ روز تخفیفهایی ایجاد شود و همین موضوع سبب شد که اکثر واردکنندگان کالاهای اساسی محصولات خود را در بندر دپو کنند. باید این چنین مصوبات نیز حذف شود تا کالا به انگیزه کاهش عوارض، در بندر دپو نگردد.» رحامی با اشاره به جای خالی صنعت ترانزیت در ایران اظهار داشت: «بزرگترین مزیت کشور ما امنیت جادهای است که بسیار درای کاش نمایندگان مجلس به جای اینکه به دنبال افزایش مناطق آزاد در کشور هستند؛ به دنبال افزایش کلیدرهای آزاد و بینالمللی باشند. کشور ترکیه چند ده برابر ما از صنعت ترانزیت سود میبرد. کشور ما حدواصل چند کلیدر بینالمللی است و با ورود به این حوزه میتوان درآمد بسیاری را داشته باشیم.» این کارشناس تجارت خارجی در رابطه با ضعف آموزش اصول اولیه تجارت بین الملل در سطح مدارس و دانشگاهها افزود: «متاسفانه مجوزهای مربوط به صادرات در کشور ما بسیار زیاد است، در کشورهای اطراف ما همه این مجوزها برای صادرات به راحتی اخذ میشود؛ یک دانشآموز ایرانی هیچ واحد درسی در رابطه با تجارت خارجی و صادرات ندارد و هیچ اطلاعی در این رابطه نیز ندارند، ولی کشورهای پیشرفته چندین واحد درسی در رابطه با صادرات و مبانی تجارت خارجی دارند. رحامی در رابطه با مجوزهای فراوان صادرات یک کالا، اظهار داشت: «در کشورهای اطراف خودمان پنج روزه میتوان یک صادرکننده شد و مجوزهای مرتبط با صادرات را اخذ کرد، اما در کشور ما مجوزهای فروانی از کارت بازرگانی گرفته تا ثبت شرکت را برای صادرات یک کالا باید اخذ کرد. مجوزهای بسیار زیاد صادرات و انحصار بسیاری از این مجوزها، سبب شده است که صادرات در کشور ما رونق نگیرد. این در حالی است که با وضعیت نرخ ارز و تنوع محصولات تولیدی، کشور مستعد صادرات فراوان است و توانایی این صادرا را نیز داریم کما اینکه تقاضا در سطح منطقه نیز بالاست.» وی در رابطه با تبادل کالایی بین صادرکننده و واردکننده برای کاهش تقاضای ارز افزود: «در همه جای دنیا صادرکننده کالا، محصولات موردنیاز صنایع مختلف را نیز وارد میکند. دولت نیز باید در این زمینه بین صادرکننده و واردکننده واسطه شود تا با هم تبادل ارزی و کالایی داشته باشند. پیمانهای پولی نیز به همین صورت است؛ ما صادراتی به کشورهای مختلف داریم و به همان میزان نیز واردات داریم با ایجاد این پیمانهای پولییک زیرساخت مالی بین دو کشور ایجاد میشود و نیاز به دلار را به شدت کاهش میدهد.» رحامی در رابطه با مجوزهای کسبوکار افزود: «ما در حال حاضر برخی مجوزهای میلیاردی داریم؛ مجوز نانوایی، داروخانه و سردفتری دارای قیمت شدهاند. این مشکل بسیار بزرگی است؛ مشکل مجوزهای کسبوکار مشکل بزرگی است. با تسهیل فرآیند کسب و کار هیچ کشوری آسیب ندیده است و با حل مشکل مجوزهای کسبوکار مردم خود اشتغالزایی خواهند کرد.» این کارشناس تجارت خارجی در پایان در رابطه با توافق ایران و چین افزود: «در فرهنگ تجارت خارجی هیچ کشوری کلاه کشور دیگری را برنمیدارد. همه کشورها بر اساس منافع ملی، با یک کشور دیگر تجارت میکنند. سیاست نگاه به شرق در مقابل نگاه به غرب در حالی که چین یک شریک تجاری بزرگی برای کشور ما است که بیشترین صادرات را به آن داریم برای ما بسیار مهم و استراتژیک است. ارتباط تثبیت شده با کشور چین در بسیاری از مشکلات موجود کشور در ارتباط با غرب به ما دست برتری میدهد حتی ارتباطات ما را تقویت نیز میکند.»