به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در این نشست که امروز (دوشنبه) با حضور معاونان وزیر علوم به صورت حضوری و روسای دانشگاههای معین کشور به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، دکتر غلامی با تبریک هفته بسیج و تقدیر از خانواده آموزش عالی که بسیجیوار و بدون ادعا، با حرکتی وسیع، تولید علم و فناوری را در دوران شیوع کرونا به پیش میبرند، اظهار داشت: ساماندهی آموزش عالی مورد توجه مسئولان، ارکان نظام و بهویژه مقام معظم رهبری بوده و ایشان بارها تاکید داشتهاند که آموزش عالی در موارد و شاخصهای مختلف باید تعیین تکلیف و ساماندهی شود و همین تاکیدات ما را ملزم میکند که در این خصوص با دقت بیشتری عمل کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه ساماندهی آموزش عالی یک طرح ملی است و ملزم به اجرای مصوبات آن هستیم، گفت: این طرح در برنامههای دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم دیده شده و این شورا در تیر ماه امسال طرح را تایید کرده و ما به استناد برنامهها و ضرورتهای آموزش عالی کشور اعم از آموزش، پژوهش و فناوری، مکلف به اجرای مصوبه این شورا هستیم.
غلامی با تاکید بر لزوم ارائه توضیحات و روشنگری درخصوص چگونگی اجرای این طرح برای مسئولان استانی افزود: در نشست امروز آئیننامه پیادهسازی آمایش آموزش عالی کشور، به خصوص بخش مدیریت استانی این طرح مطرح میشود و در این راستا تصمیم گرفته شده در مرحله اول ساماندهی، با نگاهی محلیتر و استانی به پیش برویم و از همین ظرفیت مدیریت آموزش عالی استانی میتوانیم در جهت تمرکززدایی از وزارت علوم نیز استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در این طرح، رئیس دانشگاه معین هر استان، علاوه بر ریاست دانشگاه خود در رتبه برتری قرار گرفته و ریاست آموزش عالی استان را نیز برعهده خواهد داشت، گفت: البته این مسئولیت، حساسیت و مشغله فراوانی دارد و سایر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هم باید این مرکزیت را به عنوان نماینده وزارت علوم در منطقه تلقی کنند.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه در بحث ساماندهی لازم است که با هماهنگی بیشتری عمل کنیم، اظهار داشت: باید علاوه بر رفع نگرانیها درخصوص اجرای این طرح، مصوبات آن را با قدرت پیش بریم.
غلامی در ادامه به بحث ماموریتگرایی به عنوان یکی دیگر از برنامههای ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در این طرح، ماموریتهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هر استان بر اساس استعدادها و ظرفیتهای استان و منطقه خودشان تنظیم میشود و باید هدف آن باشد که مراکز پژوهشی هر استان به مراکزی توانمند در منطقه خودشان تبدیل شوند و با انجام فعالیتهای عظیم پژوهشی درخصوص پتانسیلهای منطقه خودشان، شاهد ارتقاء و افزایش کیفیت در این مراکز باشیم.
وی با تاکید بر جذب حداکثری جوانان نخبه در مراکز پژوهشی و همچنین دخالت دادن آنان در مسائل مدیریتی افزود: ما باید از این تفکر و روش سنتی خارج شویم که همه مراکز دانشگاهی باید روزی به دانشگاهی جامع تبدیل شوند، زیرا زمان و افتضائات فعلی این کار را ایجاب نمیکند لذا باید توجه داشته باشیم که در ده سال آینده شرایط آموزش عالی جهان حالت متفاوتی خواهد داشت و باید همه سعیمان بر این باشد که برای نسل آینده هم برنامهریزی و مدیریت کنیم تا از قافله جهانی علم عقب نمانیم.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه در ساماندهی آموزش عالی در استان ها، مراکزی که بازدهی مناسبی دارند، حتماً مورد حمایت قرار خواهند گرفت، اظهار داشت: آنچه که قرار است در این طرح انجام شود، برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزش عالی کشور در آینده است و در این خصوص میتوان بر اساس پیشرفتهای آموزش عالی کشورهای موفق در این زمینه، مدلی بر اساس یافتههای داخلی کشور طراحی و اجرا کرد.
غلامی در پایان سخنان خود با تاکید بر لزوم پیشبرد این طرح به صورت همه جانبه و با همکاری یکدیگر گفت: لازم است که روسای دانشگاههای معین با مدیران استانی جلساتی برگزار کنند و آنان را درخصوص چگونگی اجرا و مزایای ساماندهی آموزش عالی کشور توجیه کرده و اعلام کنند که مسئولان آموزش عالی کشور به پیشرفتهای استانی و ارتقای کیفیت آموزش عالی در هر استان کاملاً توجه دارند وهمه باید با کمک یکدیگر این مهم را به انجام رسانیم.