کد خبر:۸۹۴۲۲۸
یادداشت دانشجویی|

دخالت‌های غیر کارشناسی در امر تربیت معلم

تمام ارگان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه باید بجای دخالت‌های غیر کارشناسی در امر تربیت معلم به دنبال کمک به وزارت آموزش و پرورش برای تقویت و توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان باشند.

//دخالت‌های غیر کارشناسی در امر تربیت معلم!

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-زهره خزایی؛ * در پی واکنش‌هایی که جامعه‌ی دانشگاه‌های فرهنگیان در بازخورد به نامه‌ی وزیر علوم به مقام معظم رهبری داشتند، باز هم وی بر روی صحبت خود تاکید و اصرار داشت؛ ولیکن نه از موضع خود بازگشت و نه عذر خواهی کرد.

وزیرعلوم بجای اینکه درصدد تضعیف و نادیده گرفتن جایگاه دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان دیپلمه‌ی امروزی یعنی همان معلمان تحول آفرین جامعه‌ی اسلامی فردا باشند، می‌توانست در طی این سال‌ها اقدامی برای توسعه‌ی کمی و کیفی این دانشگاه که مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشور است، انجام دهد که بی شک نتایج مطلوبی را به دنبال داشت که امروز شاهد بحران کمبود نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و سایر کاستی‌های آن نباشیم.

با اینکه وزیر علوم جزو هیات امناء دانشگاه فرهنگیان است، اما در جلسات هیات امنای این دانشگاه شرکت نکرده و جالب است که حالا این چنین حذف محترمامه دانشگاه را به رهبری معظم پاراف می‌کند. حقیقت تلخ این است که این روز‌ها همه در خصوص آموزش و پرورش و تربیت معلمش نظر می‌دهند، بجز بدنه شریف معلمان کشور. نه تنها این نامه حتی مواردی که در خصوص مسائل آموزش و پرورش به مجلس ابلاغ می‌شود آیا بهتر نیست در ابتدا خود معلمین به اجماع برسند و بعد به صحن مجلس برود؟

وقتی معلم‌ها و کار بلدان تصمیم گیر نباشند ، همسایه‌ها به اشتباه در نقاب فداکاری سر راه قرار می‌گیرند، البته که وزیر علوم خود عضو و ناظر دانشگاه فرهنگیان هستند، ولی چرا عضوی از این مجموعه سعی در وارد نمودن خسارات جبران ناپذیری به کل بدنه دارد؟

گویا غلامی فهم درستی از ماده ۲۸ اساسنامه‌ی دانشگاه فرهنگیان صورت نپذیرفته است، چون اگر چنین نبود امروز شاهد زدن تیر خلاصی به مهم‌ترین مجموعه تربیتی جامعه نبودیم. از طرفی آموزش و پرورش که بنگاه کاریابی نیست که شخصی بعد از گذراندن دوره‌ی ۴ ساله‌ی کارشناسی خود در سایر دانشگاه‌ها به جرگه معلمی بپیوندند، به جایگاهی که نیازمند نیروی انسانی دغدغه‌مند، خلاق و توانمند و دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی است. هر دانشجویی در رشته‌ای که تحصیل کرده است تبحر و مهارت پیدا کرده ، نه اینکه صرفا با گذراندن یک دوره کوتاه و ضرب العجلی مهارت لازم را به دست آورد.
 
اینکه امروز جوانان بیکاری را در جامعه داریم که به دنبال روزنه‌ی امیدی برای یافتن شغل هستند؛ ولو از هر طریقی، نشان از عملکرد ضعیف وزارت مربوطه برای تولید بازار کار را می‌دهد. دانشگاه فرهنگیان طبق فرامین رهبری معظم مهم‌ترین دانشگاه کشور است؛ همه ارگان و وزارت خانه‌های مربوط باید به جای دخالت‌های غیر کارشناسی در امر تربیت معلم ، به دنبال کمک به وزارت آموزش و پرورش برای تقویت و توسعه کمی و کیفی این دانشگاه باشند. یادمان نرود معضلات کنونی آموزش و پرورش نیازمند یک عزم ملی است و حقیقتا نامه‌ها و تحرکاتی از این قبیل موانع زیادی چه در عمل و چه در تفکر در اذهان دغدغه‌مندان این عرصه به ارمغان می‌آورد و ذهن‌های منظم را با تنش مواجه می‌کند. قطعا در شرایط تنش زا ما نمی‌توانیم تحولات مدنظر سند تحول بنیادین را در وزارت خانه جامعه ساز کشور داشته باشیم.

واکنش وزیر علوم به نامه‌ی اهانت آمیزشان هرگز جامعه دانشگاه فرهنگیان را قانع نکرده است. خواهان آن هستیم که وزیر علوم بصورت شفاف هدف و انگیزه خود را برای این نامه بیان کند و در پایان عذرخواهی عمومی را انجام دهد تا دیگر شاهد این تحرکات غیرکارشناسی پیرامون این دانشگاه شریف نباشیم.

*زهره خزایی-مسئول بسیج دانشجویی پردیس آیت الله کمالوند خرم آباد دانشگاه فرهنگیان
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار