یک اقتصاددان گفت: پیش بینی بنده این است که مجلس در اصلاح ساختاری و اصلاح اساسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ موفق نخواهد بود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی موحدی بکنظر اقتصاددان و پژوهشگراقتصادی در گفتگوی اینستاگرامی که با عنوان اقتصاد سیاسی بودجه ۱۴۰۰ و به همت تشکل دانشجویان عدالتخواه دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: با ارائه بودجه از جانب دولت برآیند سیاسی و اقتصادی بازیگران اقتصادی برای سال آینده مشخص میشود.
وی افزود: بودجه دخل و خرج کشور را از لحاظ اقتصادی نشان میدهد، ولی از لحاظ اقتصاد سیاسی این برآینده مولفههای سیاسی و بازیگران سیاسی است که عملا نمود خود را در عرصه بودجه نشان میدهد.
موحدی بکنظر با بیان اینکه بودجه دارای دو سمت منابع و مخارج است، اظهار کرد: طبق تحلیلهایی که طی چند روز اخیر صورت گرفته لایحه بودجه ۱۴۰۰ هیچ مدافعی ندارد و البته پیش فرض این دوستان هم این است که لایحه بودجه ۱۴۰۰ از لحاظ اقتصادی اشکال دارد و دولت از سر غفلت، بی سوادی، ناآگاهی و یا تعصب نمیخواهد این اشکال را بپذیرد و این در حالی است که واقعا اینطور نیست و این دوستان اشتباه میکنند.
وی بیان کرد: اگر بخواهیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ را با تمسک به اصول اقتصادی بررسی کنیم این بودجه به شدت مشکل دارد، ولی وقتی از جهات اقتصاد سیاسی به آن میپردازیم اتفاقا بسیار بسیار هوشمندانه تدوین شده است.
این اقتصاددان گفت: زمانی که دولت اول آقای روحانی روی کار آمد برای حل مشکلات کشور و برای اینکه فضای سیاسی را به دست بگیرد تنها یک ایده محوری و گفتمان داشت و آن هم گفتمان مذاکره بود. واقعیت این است که مذاکره با گفتمان مذاکره متفاوت است به این صورت که ما ممکن است در هر زمانی به مذاکره نیاز داشته باشیم، اما گفتمان مذاکره میگوید تنها راه حل برای حل مشکلات اقتصادی و تبدیل کردن کشور به یک قدرت بین المللی اقتصادی، ثبات سیاسی است و این ثبات سیاسی نیز تنها از طریق توافق با بزرگترین اقتصاد و بزرگترین قدرت اقتصادی بین المللی یعنی آمریکا تحقق پیدا میکند.
موحدی بکنظر با بیان اینکه بنده با گفتمان مذاکره با توجه به قیودی که به آنها اشاره شد، مخالف هستم و نه صرفا با مذاکره، تصریح کرد: مذاکره میتواند در ابعاد و اهداف مختلف و توسط افراد مختلفی صورت بگیرد، اما گفتمان مذاکره گفتمانی است که تنها راه حل مشکلات اقتصادی را ثبات سیاسی از طریق توافق با آمریکا میداند و نتیجه آن هم بوده برجام است.
وی با اشاره به اینکه اتفاقا دولت نه از سر ناآگاهی، غفلت و بیسوادی بلکه از سر هوشمندی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را طراحی کرده است، اضافه کرد: بودجه ۱۴۰۰ بودجهای است که سمت مصارف آن یعنی بودجه عمومی دولت به شکل انبساطی بسته شده است. همچنین سمت درآمدهای بودجه برخلاف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی برنامه ششم بسته شده و در واقع وایستگی به درآمدهای نفتی افزایش یافته است.
این اقتصاددان گفت: در زمانی که با محدویت منابع مواجه هستیم و شرایط اقتصادی بهینهای برای دستیابی به درآمد پایدار وجود ندارد به یک باره میبینیم که هزینههای عمومی دولت از ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ به حدود ۹۳۰ میلیارد تومان رسیده است و این یک رشد عجیب و غریب است.
وی اظهار کرد: نوبخت اذعان کرد که در پنج شش ماهه اول تنها ۶ درصد از ۵۹ هزار میلیارد تومان درآمدهای نفتی محقق شده با این وجود به یک باره درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با یک رشد ۲۵۰ درصدی از ۶۰ هزار میلیارد تومان به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و گویی که این درآمد یک درآمد موهومی است مگر اینکه آقایان بخواهند یک پاس مذاکره به طرفهای آمریکایی بدهند.
موحدی بکنظر افزود: تنها بودجهای میتواند کمترین مضرات را داشته باشد که متکی به درآمدهای پایدار باشد با این وجود مالیات یکی از درآمدهای پایدار است و بقیه مقولات یا از جنس آینده فروشی و یا از جنس سرمایه خواری است.
وی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۲۹ درصد رشد یافته و خیلی قابل توجه نیست، اظهار کرد: با این پیش فرض که فعلا بحث مذاکره مطرح نیست بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰ محقق نخواهد شد. همچنین ممکن است فروش اوراق به مقداری که در لایحه پیش بینی شده را نتوانیم بفروشیم کما اینکه در سال ۹۹ هم نتوانستیم طبق پیش بینیها به ردیف مورد نظر دست پیدا کنیم؛ پس با این شکل و شمایل بودجهای در اختیار مجلس قرار گرفته و مجلس مانده با این بودجه چه کند.
این اقتصاددان گفت: پیش بینی بنده این است که مجلس در اصلاح ساختاری و اصلاح اساسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ موفق نخواهد بود و در بررسی لوایحه بودجه سابق نیز تجربه نشان داده که مجلس نتوانسته است اصلاحات ساختاری را انجام دهد و حتی در سالهای اخیر نمایندگان مجبور شدند کلیات بودجه را رد کنند، ولی با این حال خیلی اصلاحات خیلی قابل توجهی را در این لوایح ندیدیدم.