مدیرعامل یک استارتاپ گفت: در ایران سازمانهای متولی و دولتی به جای کمک به کسبوکارها برای آنها مانعتراشی میکنند.
مهدی رسولی مدیرعامل استارتاپ «بیدزیلا» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو درباره این استارتاپ گفت: استارتاپ ما با نام حقوقی «کسبوکارهای شمیم سپهر» و نام تجاری بیدزیلا از سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرده و در واقع کار ما برگزاری حراجیهای آنلاین است. این کار در ایران کار جدیدی است و ما فروش اینترنتی و بازی را با هم ادغام کردهایم تا کاربران بتوانند در قالب بازی، کالاهای نو و اصل را با تنوع خیلی زیاد در وبسایت و اپلیکیشن استارتاپ ما قیمتگذاری و در زمان مشخص شده جنس مورد نظر خود را خریداری کنند.
وی افزود: طبق قاعده بازی و همچنین الگوریتمهای خاص، اجناس توسط کاربران قیمتگذاری میشوند و کاربر برنده معمولا با قیمت تمام شده که بیش از ۹۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت اصلی است، کالای مورد نظرش را تهیه میکند.
رسولی توضیح داد: تا پیش از این، گستره کالاهای این حراجیهای آنلاین بسیار زیاد بود و انواع و اقسام گوشیها، پلیاستیشنها، تلویزیون و وسایل خانگی و وسایل ورزشی، اسباببازی و مواد غذایی را شامل میشد، اما به تازگی به دلیل رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، تنوع این وسایل کمتر شده و سعی داریم کالاهایی را در حراجی بگذاریم که میانگین قیمت آنها ۳۰۰ هزار تومان است.
مدیرعامل این استارتاپ در مورد برنامهها و چشمانداز شرکتش افزود: از آنجا که مشخصه یک استارتاپ رشد زیاد آن در مدت کوتاه است، ما هم از روزی سه حراجی کارمان را شروع کردیم و هماکنون روزانه بیش از ۱۴۰ حراجی آنلاین برگزار میکنیم و بزرگترین حراجی آنلاین در ایران هستیم و برنامهمان این است که تا سال ۱۴۰۱ روزانه هزار حراجی برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی این استارتاپ جزو پنج حراجی آنلاین دنیا محسوب میشود، عنوان کرد: البته حراجیهای آنلاین در دنیا انواع مختلفی دارد و ما از نوع penny auction هستیم؛ به این معنا که هدف ما بیشتر از خود حراجی، حالت بازیگونه آن است. برنامه ما این است که جزو ده سایت برتر دنیا در این زمینه شویم.
رسولی در مورد چالشها و مشکلات شرکت ادامه داد: وضعیت نامساعد اقتصادی بزرگترین چالش ماست، زیرا از یک طرف موجب میشود که هزینههای ما افزایش پیدا کند و از طرف دیگر، چون قدرت خرید مردم پایین میآید، عملا مجبورند که برای مایجتاج ضروری خود هزینه کنند و در نتیجه کاربران ما کاهش پیدا میکنند. در واقع هم درآمد ما کاهش پیدا میکند و هم هزینههای فنی، اداری و خرید سرور برای ما بالاتر میرود.
وی افزود: دومین چالش ما تحریمهاست که موجب میشود هزینه توسعه فنی ما بالا برود. خیلی از سرویسهایی که ما در سال ۹۶ از آنها برای توسعه نرمافزار یا توسعه فنی استفاده میکردیم، شامل تحریم و از دسترس خارج شده و در نتیجه ما باید یا تحریمها را دور بزنیم یا از سرویسهای بیکیفیتتری استفاده کنیم که همه اینها روی کسبوکارمان اثر منفی دارند.
وی در مورد حامیان این شرکت توضیح داد: تاکنون حامی خاصی نداشتیم، ولی با همین اوضاع عضو شرکتهای خلاق شدهایم و با توجه به اینکه نشان دانشبنیانی را به تازگی دریافت کردهایم، از مزیت اصلی دانشبنیان شدن، استخدام دانشآموختههای نخبه و ممتاز دانشگاهی است که به جای سربازی تحت عنوان سربازفناور در شرکتهای دانشبنیانی مثل ما فعالیت میکنند. ما تاکنون دو نفر از این افراد را استخدام کردهایم و با این کار هم ما هزینه کمتری میپردازیم و هم این افراد نخبه به جای رفتن به سربازی، سابقه کاری کسب میکنند.
رسولی به کسبوکارهای نوپا توصیه کرد: مهمترین نکته داشتن مداومت و پایداری است. از آنجا که شرایط شروع کار جدید در ایران نسبت به کشورهای توسعهیافته بسیار متفاوت است و سازمانهای مسئول و متولی و دولتی به جای کمک، بیشتر مانعتراشی میکنند، کسانی که قصد راهانداختن کسبوکار جدید را دارند، باید یک ایده خوب داشته باشند و با اجرای بهتر و با علم و دانش و تجربه کسانی که قبلا این راه را رفتهاند، سعی کنند که به موفقیت دست یابند.