پژوهشکده حکمت در جهت ساماندهی نظام ارتقای مرتبه علمی اساتید دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور، آییننامه پیشنهادی ارتقای اساتید را تدوین کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت، آییننامه ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی، علیرغم اصلاحات و تغییراتی که تاکنون داشته است، همچنان دارای ضعفها و کاستیهای ساختاری و محتوایی اساسی است. این ضعفها و کاستیها سبب شده است که کارآمدی و اثربخشی آن در تحقق اهداف نظام علم و فناوری مورد شک و تردید باشد.
ارائه مقالات در سطح بینالملل و بهبود رتبه علمی ایران در تولید علم جهانی، امری قابل تقدیر است و از این رهگذر، نتایج و یافتههای پژوهشی نیز در معرض داوری و نقد اجتماعات علمی بینالمللی قرار میگیرد. اما اینکه به تناسب کمیت تولید علمی، کیفیت آن نیز از چنین جایگاهی برخوردار بوده و در قبال مسائل جامعه نقشآفرین باشند، نقدها، ابهامات و تردیدهای جدی وجود دارد.
این در حالی است که راهبرد کلان ۶ - اقدام ملی ۲۱ نقشه جامع علمی کشور بر «باز تعریف نظام ارتقای اعضای هیئت علمی و پژوهشگران بر اساس ضوابط کیفی و اهداف و ارزشهای نقشه جامع علمی کشور» تأکید کرده است.
پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت در سال ۱۳۹۴، بنابر فعالیتهای دستورکارگذاری خود و دریافت علامتهای محیطی مساعد برای تغییر این ابزار، به رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع قانونی تصویب آیین نامه مذکور پرداخت که ماحصل آن، تدوین طرح سیاستپژوهی «ساماندهی نظام ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور» شد.
در راستای این طرح، اسناد و آیین نامههای بالادستی علم و فناوری و آموزش عالی کشور (سیاستهای کلی علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور، سند اسلامی شدن دانشگاهها و ...) و منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در حوزه علم و فناوری و آموزش عالی تحلیل، و مطالعه تطبیقی ۲۳ مورد از دانشگاههای جهان (شامل ۱۶ دانشگاه برتر دنیا و ۷ دانشگاه برتر منطقه) و همچنین آسیبشناسی انتقادی آئیننامههای قبلی و مصاحبه با صاحبنظران و مسئولان سیاستگذاری و اجرایی حوزه آموزش عالی و علم و فناوری کشور از جمله هئیت ممیزه برخی از دانشگاهها، در دستور کار تیم سیاستپژوهی این طرح قرار گرفت و بر اساس آن، آئیننامه ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور بازنگری و آئیننامه پیشنهادی پژوهشکده حکمت برای ارتقاء مرتبه علمی اعضای هئیت علمی دانشگاههای دولتی تدوین یافت که این آئیننامه هماکنون در فرایند دستورکارگذاری است.
لازم به ذکر است؛ این پژوهش در کارگروه آموزش عالی گروه علم و فناوری پژوهشکده حکمت و توسط صالح رشید حاجی خواجهلو، محمد اسدبگی و هادی یوسفی و با حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (ستاد نقشه جامع علمی کشور) انجام یافته است.