
کد خبر:۸۹۸۵۸۴
از سوی پژوهشکده حکمت؛
طرح جامع مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی تدوین شد
پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت با هدف امتداد مدیریت انقلابی در نظامات و عرصههای دولت طرح جامع مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی را تدوین کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از پژوهشکده حکمت، از عوامل اصلی تشکیل و استقرار دولت اسلامی، امتداد اجتماعی انقلاب اسلامی و ارزشهای آن و همچنین امتداد مدیریت انقلابی در نظامات و عرصههای دولت (اقتصاد، فرهنگ، مدیریت، بانکداری، سلامت، تعلیم و تربیت و …) است. با توجه به خلاء جدی که در این زمینه وجود دارد، در فازاول این پژوهش، با بررسی مبانی تربیت اسلامی، انقلابی و تشکیلاتی، شاخصهای مدیر تراز انقلاب اسلامی در دو بعد تخصصی و عمومی و در ساحتهای بینش، دانش و مهارتهای حکمرانی و سیاستگذاری استخراج شد.
علاوه بر این، در بخشی از این پژوهش «فاز دوم»، مأموریت، سیاستها، اهداف، ساختار، مدیریت، نحوه تأمین منابع مالی، برنامههای درسی، شیوههای آموزشی و تربیتی، ملاکهای جذب اعضای هیئت علمی و مدرسان مدارس و دانشکدههای حکمرانی و همچنین اندیشکدههای برتر دنیا مطالعه و بررسی شده و در فاز سوم آن، رهنامه (اصول، ارزشها و ...) مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی طراحی شد.
در فاز چهارم و پنجم پژوهش و مبتنی بر نتایج مطالعات فاز اول، دوم و سوم، الگوی تربیتی (ساختار کلان تربیتی، مراحل تربیت و کادرسازی) و نظامنامه عملیاتی (دورههای تربیتی، سرفصلها، روشهای آموزشی و تربیتی و …) مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی طراحی شده و در کنار آن، دو مرکز با ساختار جداگانه و مأموریت اختصاصی نیز در نظر گرفته شده است.
در طراحی ساختارها، مراحل تربیتی و دورههای مدرسه، اصل استمرار، پیوستگی، تدرج، جامعیت، تجربهمحوری، نیازمحوری و مسئلهمحوری، فعالیت تیمی، میانرشتهای و ... به کار گرفته شده است.
این دورهها مشتمل بر درسگفتارها (موضوعی، سیاستگذاری، مدیریتی، تشکیلاتی و ...)، سیاستپژوهی (سیاستپژوهی مبتنی بر نظام مسائل عرصهها، سیاستپژوهی مبتنی بر مسائل ویژه، تحلیل و ارزیابی سیاستها و اسنادبالادستی، تحلیل لوایح و طرحها و ...)، کارگاهها (خلق موقعیت، انتقال تجارب حکمرانی و سیاستگذاری و ...)، تجربه و زیست عملی حکمرانی و سیاستگذاری کشور (شبیهسازی، طراحی، بازدید میدانی، کارورزی سیاستی و ...)، ارائه تحلیلها و توصیههای سیاستی (مربیگری، عضویت در شوراها، کمیسیونها و کمیتههای علمی، تخصصی و مشورتی، حضور در رسانهها و ...) و ... است.
همچنین در این دورهها، از تحلیلگران و نخبگان سازمانی و موضوعی، صاحبنظران علمی، کارشناسان اجرایی، مدیران و مسئولان عالی فعلی و سابق کشور (مانند وزرا، سفرا، اعضای نمایندگان مجلس و ...)، فعالان رسانهای و اجتماعی به عنوان مربیان و مدرسان مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی استفاده میشود. این پژوهش در کارگروه آموزش عالی گروه علم و فناوری پژوهشکده حکمت و توسط صالح رشید حاجی خواجهلو، سجاد کرمی و مهدی مهدی انجام یافته است.
علاوه بر این، در بخشی از این پژوهش «فاز دوم»، مأموریت، سیاستها، اهداف، ساختار، مدیریت، نحوه تأمین منابع مالی، برنامههای درسی، شیوههای آموزشی و تربیتی، ملاکهای جذب اعضای هیئت علمی و مدرسان مدارس و دانشکدههای حکمرانی و همچنین اندیشکدههای برتر دنیا مطالعه و بررسی شده و در فاز سوم آن، رهنامه (اصول، ارزشها و ...) مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی طراحی شد.
در فاز چهارم و پنجم پژوهش و مبتنی بر نتایج مطالعات فاز اول، دوم و سوم، الگوی تربیتی (ساختار کلان تربیتی، مراحل تربیت و کادرسازی) و نظامنامه عملیاتی (دورههای تربیتی، سرفصلها، روشهای آموزشی و تربیتی و …) مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی طراحی شده و در کنار آن، دو مرکز با ساختار جداگانه و مأموریت اختصاصی نیز در نظر گرفته شده است.
در طراحی ساختارها، مراحل تربیتی و دورههای مدرسه، اصل استمرار، پیوستگی، تدرج، جامعیت، تجربهمحوری، نیازمحوری و مسئلهمحوری، فعالیت تیمی، میانرشتهای و ... به کار گرفته شده است.
این دورهها مشتمل بر درسگفتارها (موضوعی، سیاستگذاری، مدیریتی، تشکیلاتی و ...)، سیاستپژوهی (سیاستپژوهی مبتنی بر نظام مسائل عرصهها، سیاستپژوهی مبتنی بر مسائل ویژه، تحلیل و ارزیابی سیاستها و اسنادبالادستی، تحلیل لوایح و طرحها و ...)، کارگاهها (خلق موقعیت، انتقال تجارب حکمرانی و سیاستگذاری و ...)، تجربه و زیست عملی حکمرانی و سیاستگذاری کشور (شبیهسازی، طراحی، بازدید میدانی، کارورزی سیاستی و ...)، ارائه تحلیلها و توصیههای سیاستی (مربیگری، عضویت در شوراها، کمیسیونها و کمیتههای علمی، تخصصی و مشورتی، حضور در رسانهها و ...) و ... است.
همچنین در این دورهها، از تحلیلگران و نخبگان سازمانی و موضوعی، صاحبنظران علمی، کارشناسان اجرایی، مدیران و مسئولان عالی فعلی و سابق کشور (مانند وزرا، سفرا، اعضای نمایندگان مجلس و ...)، فعالان رسانهای و اجتماعی به عنوان مربیان و مدرسان مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی استفاده میشود. این پژوهش در کارگروه آموزش عالی گروه علم و فناوری پژوهشکده حکمت و توسط صالح رشید حاجی خواجهلو، سجاد کرمی و مهدی مهدی انجام یافته است.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.