پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت با هدف امتداد مدیریت انقلابی در نظامات و عرصههای دولت طرح جامع مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی را تدوین کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از پژوهشکده حکمت، از عوامل اصلی تشکیل و استقرار دولت اسلامی، امتداد اجتماعی انقلاب اسلامی و ارزشهای آن و همچنین امتداد مدیریت انقلابی در نظامات و عرصههای دولت (اقتصاد، فرهنگ، مدیریت، بانکداری، سلامت، تعلیم و تربیت و …) است. با توجه به خلاء جدی که در این زمینه وجود دارد، در فازاول این پژوهش، با بررسی مبانی تربیت اسلامی، انقلابی و تشکیلاتی، شاخصهای مدیر تراز انقلاب اسلامی در دو بعد تخصصی و عمومی و در ساحتهای بینش، دانش و مهارتهای حکمرانی و سیاستگذاری استخراج شد.
علاوه بر این، در بخشی از این پژوهش «فاز دوم»، مأموریت، سیاستها، اهداف، ساختار، مدیریت، نحوه تأمین منابع مالی، برنامههای درسی، شیوههای آموزشی و تربیتی، ملاکهای جذب اعضای هیئت علمی و مدرسان مدارس و دانشکدههای حکمرانی و همچنین اندیشکدههای برتر دنیا مطالعه و بررسی شده و در فاز سوم آن، رهنامه (اصول، ارزشها و ...) مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی طراحی شد.
در فاز چهارم و پنجم پژوهش و مبتنی بر نتایج مطالعات فاز اول، دوم و سوم، الگوی تربیتی (ساختار کلان تربیتی، مراحل تربیت و کادرسازی) و نظامنامه عملیاتی (دورههای تربیتی، سرفصلها، روشهای آموزشی و تربیتی و …) مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی طراحی شده و در کنار آن، دو مرکز با ساختار جداگانه و مأموریت اختصاصی نیز در نظر گرفته شده است.
در طراحی ساختارها، مراحل تربیتی و دورههای مدرسه، اصل استمرار، پیوستگی، تدرج، جامعیت، تجربهمحوری، نیازمحوری و مسئلهمحوری، فعالیت تیمی، میانرشتهای و ... به کار گرفته شده است.
این دورهها مشتمل بر درسگفتارها (موضوعی، سیاستگذاری، مدیریتی، تشکیلاتی و ...)، سیاستپژوهی (سیاستپژوهی مبتنی بر نظام مسائل عرصهها، سیاستپژوهی مبتنی بر مسائل ویژه، تحلیل و ارزیابی سیاستها و اسنادبالادستی، تحلیل لوایح و طرحها و ...)، کارگاهها (خلق موقعیت، انتقال تجارب حکمرانی و سیاستگذاری و ...)، تجربه و زیست عملی حکمرانی و سیاستگذاری کشور (شبیهسازی، طراحی، بازدید میدانی، کارورزی سیاستی و ...)، ارائه تحلیلها و توصیههای سیاستی (مربیگری، عضویت در شوراها، کمیسیونها و کمیتههای علمی، تخصصی و مشورتی، حضور در رسانهها و ...) و ... است.
همچنین در این دورهها، از تحلیلگران و نخبگان سازمانی و موضوعی، صاحبنظران علمی، کارشناسان اجرایی، مدیران و مسئولان عالی فعلی و سابق کشور (مانند وزرا، سفرا، اعضای نمایندگان مجلس و ...)، فعالان رسانهای و اجتماعی به عنوان مربیان و مدرسان مدرسه حکمرانی و سیاستگذاری دولت اسلامی استفاده میشود. این پژوهش در کارگروه آموزش عالی گروه علم و فناوری پژوهشکده حکمت و توسط صالح رشید حاجی خواجهلو، سجاد کرمی و مهدی مهدی انجام یافته است.