وزیر راه و شهرسازی گفت: تعدادی لاستیک با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود اما یا در بازار پیدا نمیشد یا با قیمتهای نجومی به فروش میرفت که نهایتاً دستگاههای امنیتی محتکران را شناسایی کردند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد اسلامی درباره ظرفیت سازی اقتصادی در حوزه حمل و نقل، گفت: ایران در حال حاضر یک ظرفیت حمل و نقلی جادهای یک میلیون تن کالا در سال را به صورت درون شهری و برون شهری ثبت میکند.
وی با اشاره به جابجایی ۵۸۰ هزار تن کالا با کامیون و ۴۷ میلیون تن کالا با راه آهن در سال گذشته گفت: ما طی ۱۰ سال اخیر حدود ۱۰ میلیون تن بارِ ترانزیتی داشتیم و هم اکنون هدف گذاریمان بهرهمندی از ۵۰ میلیون ترانزیت از طریق گسترش زیرساختها و ارتقای هماهنگیها با تفاهم نامههای دوجانبه و چند جانبه و افزایش مزیتها و جذابیتهاست.
وزیر راه و شهرسازی کاهش بودجه عمرانی را یکی از دلایل سرعت پایین پروژههای ریلی عنوان کرد و افزود: ما سهم بودجه وزارت راه و شهرسازی از بودجه عمرانی را در سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد و امسال هم ۴۰ افزایش دادیم و ۲۰ پروژه ریلی و آزادراهی را هم پیگیری کردیم و در تلاشیم این پروژهها را از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کنیم.
وزیر راه: راه آهن خواف-هرات و آزادراه تهران-شمال در دوره من احداث شد
اسلامی با اشاره به تکمیل راه آهن خواف- هرات بعد از ۱۳ سال در این دوره از مدیریت وزارت راه گفت: این پروژه شرایط امنیتی داشت اما خوشبختانه امروز به ثمر رسیده است.
وی از افتتاح منطقه یک آزاد راه تهران- شمال بعد از ۲۵ سال خبر داد و گفت: در این مدت طولانی فقط ۵۵ درصد پروژه پیش رفته بود اما در دو سال اخیر ۴۵ درصد پروژه را پیش بردیم و تکمیل کردیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: رئیس جمهور در راستای فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم توسعه حوزه ریلی کشور، اتصال خط آهن به پنج استان را در دستور کار قرار داد و وزارتخانه هم آن را محقق کرد و برای اولین بار، مردم استانهای همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان به راه آهن متصل شدند و خط جدید راه آهن تبریز تا بستان آباد را نیز افتتاح کردیم و تا سه سال آینده هم تا ایستگاه خاوران را افتتاح خواهیم کرد.
اسلامی از بهره برداری از ۱۰ پروژه ریلی مهم دیگر تا سال آینده خبر داد و افزود: راه آهن رشت - بندرانزلی در بندر کاسپین، راه آهن میانه- اردبیل، راه آهن همدان- سنندج، راه آهن اصفهان- شهرکرد راه آهن یزد- اقلید افتتاح میشوند و دو پروژه راه آهن رشت- آستارا و شلمچه – بصره هم در صورت تأمین مالی آغاز خواهند شد.
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تا پایان دی ماه افتتاح میشود
وی همچنین از افتتاح همه فازهای پروژه کنار گذر جنوبی تهران (آزادراه به طول ۱۷۰ کیلومتر) به عنوان یک پروژه فاخر ترانزیتی کشور تا قبل از دهه فجر خبر داد و گفت: این پروژه رو به اتمام است و حداکثر تا پایان ماه آینده به اتمام خواهد رسید.
وی با اعلام اینکه ۹ آزاد راه جدید تا اواسط و پایان سال آینده افتتاح خواهند شد گفت: یک نمونه آن آزاد راه اصفهان- شیراز از پروژههای کلیدی کشور است که با افتتاح آن، رفت و آمد مردم جنوب به پایتخت متحول خواهد شد.
عدهای با ارز ۴۲۰۰ تومانی لاستیک وارد کردند ولی در بازار عرضه نشد
اسلامی در ادامه به بحران لاستیک هم اشاره و بیان کرد: تعدادی لاستیک با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شده بود اما یا در بازار پیدا نمیشد یا با قیمتهای نجومی به فروش میرفت که نهایتاً دستگاههای امنیتی محتکران را شناسایی کردند و در حال حاضر هم لاستیکها بر اساس پیمایش بین کامیونها توزیع میشود.
متأسفانه کاهلی مفرطی در تولید داخل خودروی سنگین داشته ایم
وزیر راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد با شرکتهای ساخت داخل برای تولید کامیونهایی با برندهای مرغوب و با کیفیت سخن گفت و افزود: متأسفانه در حوزه تولید کامیون و اتوبوس، یک کاهلی مفرطی در کشور صورت گرفته و مطامع بنگاهی بر منافع ملی حاکم شده است.
وی درباره راهزنی و مزاحمتهای تروریستی در راههای کشور گفت: شرکتهای حمل و نقلی باید هوشیار عمل کنند تا گرفتار این راهزنان نشوند و به همین دلیل هم است که ما برنامه روزآمد سازی ناوگان حمل و نقل دریایی و بنادر و شناورها را دنبال میکنیم.
با کشورهای حاشیه خزر برای توسعه تجارت دریایی تفاهم کردیم
اسلامی گسترش استفاده از دریا و اقتصاد دریا محور و مسافرتهای دریایی را ضروری خواند و افزود: ما این موضوع را با کشورهای حاشیه خزر در اجلاس خزر و اجلاس پنج جانبه تفاهم کردیم و فراخوان دادیم که اشخاص بتوانند در شمال بین بنادر خزر با کشتیهای مسافربری فعالیت کنند.
همه پروازهای خارجی برقرار است
وی با بیان اینکه محدودیتهای کرونایی همچنان بر سفرهای بینالمللی حاکم است، گفت: در حال حاضر پروازهای ایران به کلیه مقاصد انجام میشوند و فعالند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان درباره شهر فرودگاهی گفت: تکمیل شهر فرودگاهی نیازمند زیرساختهای مورد نیاز است که ما پیشران اولیه توسعه و تجارت شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) را ایجاد کردیم اما با تلاش گسترده مردمی میتوان این کار را هم تحقق بخشید.