وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت مبادلات اقتصادی با کشورهای محور مقاومت گفت: مذاکرات برای انجام ترانزیت از خاک عراق و اتصال ایران به خطوط ریلی این کشور به مراحل خوبی رسیده و در حال پیگیری است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد اسلامی، در برنامه «حدیث ایستادگی» رادیو مقاومت، در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت اقتصادی کشورهای محور مقاومت، بیان کرد: یکی از اهداف ایالاتمتحده و همپیمانان و گروههای وابسته به آنها در طول جنگهایی که در منطقه ایجاد کردند علاوه بر ایجاد ناامنی، نابودی زیرساختهای اقتصادی کشورها با برنامهریزی دقیق بود تا امکان همکاری و تبادلات اقتصادی بین آنها را از بین ببرند، از جمله آنها زیرساختهای حملونقل جادهای و ریلی است از طرفی برای حملونقل دریایی هم تا جای ممکن ایجاد مزاحمت میکنند.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تصویب قانون ترانزیت در مجلس عراق، چه اقداماتی برای اجرایی شدن و استفاده ایران از این ظرفیت انجامشده است؟ گفت: با توجه به بیثبات شدن دولتها در عراق برای انجام این کار با مشکل مواجه شدیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: آخرین مذاکره ما با هیئت عراقی اخیراً در کمیسیون مشترک انجام شد، در این جلسه گفتگوهای خوبی انجام و مقرر شد که ظرف دو ماه آینده مذاکرات وارد جزئیات شود و به تفاهمنامه برسیم که از قبال آن حملونقل یکسره برای دو کشور بتواند بهصورت مساوی اتفاق بیفتد.
اسلامی اظهار کرد: عراقیها بیان میکردند که تجارت ایران یکطرفه است و منافعی برای عراق ندارد، در پاسخ ما بیان کردیم که به دنبال متوازن کردن تراز تجاری هستیم و بهصورت مساوی جابجایی ماشینها اتفاق بیفتد و این موضع ما موجب تحرک مذاکرات شد، جمعبندی ما این است که این مذاکرات خواهد توانست این مشکل را حل کند و بحث ترانزیت برقرار شود.
* همکاریهای حملونقل سهجانبه ایران، عراق و سوریه را بنیانگذاری کردیم
وی در پاسخ به این سؤال که دو کشور سوریه و عراق توافقهایی باهم برای اتصال خطوط ریلی به یکدیگر انجام دادهاند، اما ما همچنان پس از سالها، ۳۵ کیلومتر راه آهن شلمچه به بصره را متصل نکردهایم، چه برنامهای برای تحقق این وجود دارد، اظهار داشت: همکاریهای حملونقل سهجانبه ایران، عراق و سوریه را ما بنیانگذاری کردیم و مذاکراتی در سطح وزرا و معاونین وزیر تشکیل دادیم که اولین اجلاس آن سال گذشته در تهران بود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تفاهمات کلی صورت گرفته که این خطوط ریلی بازسازی بشود و به یکدیگر متصل شوند، برای بخش ایران بحث اتصال شلمچه به بصره تابهحال مشکل اساسی آن در حوزه سیاسی بوده که محقق نشده است.
اسلامی افزود: در سفر اخیری که وزیر خارجه ایران داشتند گام بزرگی برداشته شد، در طی سالهای گذشته ریاست جمهوری شخصاً حداقل ۱۵ بار این موضوع را از رئیسجمهور و نخستوزیر عراق پیگیری کردند و در آخرین دیدار با آقای الکاظمی برای این موضوع تفاهم شد و ایشان یک نماینده ویژه برای این کار تعیین کردند و در ادامه آن آخرین اتفاق، سفر آقای ظریف بود که مذاکرات نهایی را انجام دادند.
وی بیان کرد: چند دور مذاکرات انجام شد و آخرین آن هفته گذشته اتفاق افتاد که منطقه شلمچه مورد بازدید عراقیها قرار گرفت و مقرر شد که اصلاحاتی در آرایش و امکانات مرزی ما صورت گیرد. این موضوعی بود که مانع اصلی اجرای پروژه بود و تقریباً حلوفصل و مقرر شد پس از انجام اصلاحات توسط ما، هیئت نهایی حضور پیدا کند و پس از تائید آنها زمین تحویل پیمانکار شود، قرارداد با پیمانکار منعقدشده و منتظر تحویل زمین است.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که درزمینه حضور شرکتهای ایرانی برای انجام پروژههای بازسازی در سوریه و عراق چه اقداماتی انجامشده است، گفت: مذاکرات و صحبتهای زیادی برای حضور شرکتهای ایرانی در پروژههای این کشورها وجود دارد، اما مشکل اصلی برای انجام پروژهها تأمین مالی، تضامین و روابط بانکی بین کشورها است.
اسلامی گفت: برای این موضوع مذاکرات مفصلی انجامشده و امیدواریم که بانک مرکزی سریعتر توافقات خود با آنها را نهایی کند و همکاریهای بانکی و مبادله پول صورت گیرد. تعدادی از شرکتهای ما تفاهمنامههایی را امضا کردند و بهمحض اینکه مسئله بانکی حل شود، کارهای اجرایی را شروع خواهند کرد.
وی اظهار کرد: متأسفانه مذاکرات بانکی و تعاملات پولی خیلی زمانبر است، امیدواریم که دوستان مسئول در این زمینه تحرک بیشتری از خودشان نشان دهند و حرکتی اتفاق بیفتد.
اسلامی اظهار داشت: ایالاتمتحده آمریکا بههیچوجه کوتاه نمیآید و برنمیتابد که ما کشورمان را در راستای منافع ملی خود اداره کنیم، راه پیشرفت ما این است که جغرافیای اقتصادی کشور را در همه محورهای مختلف گسترش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ظرفیت اقتصادی ایران خیلی فراتر از ظرفیت جغرافیایی کشور است و توان پشتیبانی حداقل یک جامعه ۵۰۰ میلیونی را دارد، لازم است با افزایش تعاملات دو و چندجانبه، زیرساختهای این کار را مستحکم کنیم، و یکی از این فرصتهای خوب کشورهای محور مقاومت هستند.
بقیه موارد را فراموش کنید !! فقط اتصال راه آهن بصره شلمچه را اولویت اصلی فشار و رایزنی قرار بدهید !! عراق از تراز تجاری اش با ایران فقط ناراحت است !! چرا با ترکیه این مساله ها را ندارد !!؟ عملا ترکیه چند برابر ایران به عراق صادرات دارد و باز هم عراق برای اتصال ریلی بهتر با ترکیه تلاش می کند !! تمام اشکال گیری های عراق علیه ایران بهانه سیاسی است و با توجه به فشارهای لابی های سعودی/آمریکایی است !! اتفاقی که برای تجارت با ترکیه نمی افتد !! بحث راه آهن شلمچه بصره را باید به شدت پیگیری کنید تا نتیجه بدهد !! و گرنه طرف عراقی دنبال بهانه های بنی اسرائیلی است !!!!
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.