به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از بانک عامل بخش مسکن، تاکنون ۲ مرحله از اجرای طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی (ETC) از سوی بانک برای مسافران فراهم شده است.
در مرحله نخست، در همکاری با وزارت راه و شهرسازی، این بانک برای اولین بار در کشور امکانی را فراهم کرد که به واسطه آن، استفادهکنندگان از معابر آزادراهی بتوانند بدون نیاز به توقف و اتلاف وقت برای پرداخت عوارض به شکل نقدی، از ایستگاههای عوارضی عبور کنند و رقم عوارض به شکل خودکار از اعتبار آنها کسر شود.
به این ترتیب بر اساس این خدمت نوین بانک مذکور، در صورتی که هموطنان برچسب پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی بانک را داشته باشند میتوانند بدون نیاز به توقف و با استفاده از این سیستم نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کنند.
در مرحله دوم نیز، اداره کل بانکداری الکترونیک تنها بانک تخصصی بخش مسکن در قالب بخشنامهای در تازهترین طرح توسعهای سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض، امکان اتصال حسابهای بانکی به حساب خودروها را نیز پیاده سازی کرد.
حالا در مرحله سوم، بانک همکار وزارت راه و شهرسازی با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی و همچنین ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مبنی بر لزوم تسهیل در انواع پرداختهای الکترونیکی و ایجاد زیرساختهای لازم در آزادراههای کشور «افزایش تعداد خطوط پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراهها» و نیز «اعمال طرح تخفیف به ترددکنندگان» بر اساس ضوابط خاص جهت تشویق و ترغیب مشتریان بر روی سامانه اجرا کرده است.
مطابق با برنامه ریزی انجام شده از سوی اداره کل بانکداری الکترونیک این بانک، در این مرحله توسعه لاین پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهها در دستور کار قرار گرفته است.
در این راستا با توجه به سابقه ۹ ساله در پروژه ETC و برخورداری از توانمندی فنی و عملیاتی در راهبری این پروژه از سوی بانک، پس از اعلام آمادگی دو عوارضی «تهران- پردیس» و «اهواز- بندر امام (ره) »، اقدامات اجرایی این دو حوزه انجام شد.
به طوری که در تاریخ آبان ماه امسال، ۲ لاین جدید عوارضی تهران-پردیس (یک لاین در جهت رفت و یک لاین در جهت برگشت)، به پرداخت الکترونیکی عوارض (ETC) مجهز و افتتاح شدند و به این ترتیب تعداد خطوط مجهز به ۴ خط افزایش یافت.
با پیش بینی این تمهیدات در راستای پرداخت الکترونیکی عوارض، در تاریخ پنجم آذرماه نیز لاینهای نقدی عوارضی این آزادراه مسدود شده و اخذ عوارضی تمامی ترددها الزاماً به صورت غیر نقدی و الکترونیکی صورت میپذیرد.
از سوی دیگر اقدامات اجرایی برای پرداخت الکترونیکی عوارض در دو لاین جدید عوارضی اهواز- بندر امام (ره) نیز در تاریخ ۱۰ آذر ماه انجام شد.
اقدام دیگر در مرحله سوم اجرای این طرح، «اعمال طرح تخفیف برای خودروهای عمومی و نیز خودروهای دارای بیش از ۴۰ تردد در لاینهای اخذ الکترونیکی عوارض» است.
بانک عامل بخش مسکن از این طریق در فرهنگ سازی برای پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراهها گام مهمی برداشته است.
خودروهای با پلاکهای ع و ت با تخفیف عوارض الکترونیکی میتوانند تردد کنند
از این رو با توجه به اعلام الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در آزادراه تهران-پردیس، از تاریخ یکم آذرماه، تخفیف ۲۰ درصدی برای ترغیب خودروهای عمومی شامل پلاکهای «ع» و «ت» که نقش مهمی در حمل و نقل عمومی و ترددهای بین راهی در آزادراهها دارند پیش بینی شده است.
علاوه بر این باهدف تشویق سایر مشتریان پر تردد که بیش از ۴۰ بار در ماه از آن عوارضی عبور میکنند، تخفیف ۳۰ درصد به ازای تمامی ترددهای انجام پذیرفته به صورت ماهیانه در نظر گرفته شده است.
۵ مزیت الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی
مطابق با بررسیهای انجام شده، توسعه لاینهای پرداخت الکترونیکی عوارض پنج مزیت مهم را خواهد داشت. تلاش و برنامه ریزی بانک همکار وزارت راه و شهرسازی برای افزایش لاینهای پرداخت الکترونیکی عوارض در مقطع کنونی میتواند به کاهش مصرف سوخت، ریسک انتشار و انتقال ویروس کرونا کمک مؤثری کند.
علاوه بر این، حذف پول فیزیکی، صرفه جویی در مصرف کاغذ، کاهش ترافیک در آزادراه و محل عوارضی، اثرات مؤثر بر محیط زیست و کاهش آلودگی هوا چهار مزیت مهم دیگر استفاده از این روش در پرداخت عوارض آزادراهی شناخته شده است.
نکته مهم آنکه اداره کل بانکداری الکترونیک بانک دولتی عامل بخش مسکن با هدف افزایش رفاه و تسهیل در تردد، به مشتریانی که برچسب الکترونیکی ندارند به مدت ۷۲ ساعت از زمان تردد مهلت تهیه و شارژ برچسب داده میشود.