دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی درباره راهاندازی خانههای خلاق و مبادی تایید شده برای پذیرش درخواست شرکتهای خلاق توضیح داد.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، نشست خبری بررسی چالشها و برنامههای آینده شرکتهای دانشبنیان و خلاق صبح امروز، شنبه هجدهم بهمن ماه با حضور پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق؛ محمدصادق خیاطیان رییس مرکز شرکتها و موسسات دانشبنیان معاونت علمی برگزار شد.
در این نشست پرویز کرمی بیان کرد: شرکتهای خلاق به شرکتهایی گفته میشود که ماهیت رشد آنها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات، خدمات جدید و مدلهای نوین کسبوکار در سطح بازار هدف است و رشد و توسعه محصولات و خدمات آنها برخلاف شرکتهای دانشبنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.
مشاور معاون علمی و فناوری اظهار داشت: دارا بودن یکی از شخصیتهای حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور، خصوصی بودن شرکت، اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ نوآورانه بودن محصول یا خدمت؛ حوزه محصول یا خدمت مرتبط با حوزههای آییننامه از جمله الزامات پذیرش این نوع شرکتهاست.
وی درباره مدلهای نوین کسبوکار توضیح داد: این مدلها عبارتند از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینهها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابیف متمایزسازی محصولات و سایر فعالیتهایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسبوکار بنگاه میشود.
کرمی، کسبوکارهای دیجیتال و فضای مجازی؛ صنایع دیداری و شنیداری؛ میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی؛ بازی، اسباببازی و سرگرمی؛ هنزهای تجسمی و هنرهای نمایشی؛ نشر، چاپ و یادگیری؛ گیاهان دارویی و طب سنتی، طراحی و معماری را حوزههای پذیرش شرکتهای خلاق عنوان کرد.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی با بیان اینکه ۹۶ مبادی تایید شده برای پذیرش شرکتها وجود دارد، تصریح کرد: این مبادی شامل ۲۶ شتابدهنده؛ ۲ تسهیلگر؛ ۴ ستاد توسعه فناوری؛ ۱۱ سازمان و نهاد توسعه کسبوکار؛ ۱۱ سرمایهگذار خطرپذیر؛ ۱۴ جشنواره؛ ۲۷ مرکز رشد؛ ۱ انجمن صنفی تخصصی هستند.
وی مجموع شرکتهای خلاق را ۱۰۹۶ شرکت دانست و گفت: در حوزههای مختلف تعداد این شرکتها متفاوت است مثلا ۵۶۷ شرکت آنها در حوزه کسبوکارهای دیجیتال و فضای مجازی، ۱۰۴ شرکت در حوزه دیداری و شنیداری؛ ۶۵ شرکت در حوزه طراحی و معماری؛ ۹ شرکت ر حوزه هنرهای تجمسی و نمایشی؛ ۴۶ شرکت در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی فعالیت دارند.
کرمی اظهار داشت: خانههای خلاق بعنوان یکی از هستههای مهم کمک به تسهیل و تسریع ایده و طرحهای خلاقانه، نوآورانه و تیمهای آنها برای ایجاد کسبوکار و تجاریسازی در حوزه صنایع خلاق، فرهنگی و نرم است. طرح و ایده راهاندازی خانههای خلاق از سوی ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و برخی نهادها و سازمانهای دولتی ایجاد، طرحریزی و اجرا شده است.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی با بیان اینکه تصمیم است تا در هر استان (ابتدا در مراکز استانها) یک خانه خلاق ایجاد شود، تاکید کرد: پایه خانههای خلاق بخش خصوصی است و از آنجایی که شهرهای مختلف پتانسیل و توانایی لازم را در این باره دارند درصورت اعلام آمادگی به ما میتوانند برای راهاندازی این خانهها اقدام کنند.