کد خبر:۹۱۰۴۶۲
در نشست خبری مطرح شد
کرمی: خانههای خلاق به زودی در هر استان راهاندازی میشوند / ۹۶ مبادی تایید شده برای پذیرش شرکتهای خلاق
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی درباره راهاندازی خانههای خلاق و مبادی تایید شده برای پذیرش درخواست شرکتهای خلاق توضیح داد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، نشست خبری بررسی چالشها و برنامههای آینده شرکتهای دانشبنیان و خلاق صبح امروز، شنبه هجدهم بهمن ماه با حضور پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق؛ محمدصادق خیاطیان رییس مرکز شرکتها و موسسات دانشبنیان معاونت علمی برگزار شد.
در این نشست پرویز کرمی بیان کرد: شرکتهای خلاق به شرکتهایی گفته میشود که ماهیت رشد آنها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات، خدمات جدید و مدلهای نوین کسبوکار در سطح بازار هدف است و رشد و توسعه محصولات و خدمات آنها برخلاف شرکتهای دانشبنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.
مشاور معاون علمی و فناوری اظهار داشت: دارا بودن یکی از شخصیتهای حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور، خصوصی بودن شرکت، اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ نوآورانه بودن محصول یا خدمت؛ حوزه محصول یا خدمت مرتبط با حوزههای آییننامه از جمله الزامات پذیرش این نوع شرکتهاست.
وی درباره مدلهای نوین کسبوکار توضیح داد: این مدلها عبارتند از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینهها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابیف متمایزسازی محصولات و سایر فعالیتهایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسبوکار بنگاه میشود.
کرمی، کسبوکارهای دیجیتال و فضای مجازی؛ صنایع دیداری و شنیداری؛ میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی؛ بازی، اسباببازی و سرگرمی؛ هنزهای تجسمی و هنرهای نمایشی؛ نشر، چاپ و یادگیری؛ گیاهان دارویی و طب سنتی، طراحی و معماری را حوزههای پذیرش شرکتهای خلاق عنوان کرد.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی با بیان اینکه ۹۶ مبادی تایید شده برای پذیرش شرکتها وجود دارد، تصریح کرد: این مبادی شامل ۲۶ شتابدهنده؛ ۲ تسهیلگر؛ ۴ ستاد توسعه فناوری؛ ۱۱ سازمان و نهاد توسعه کسبوکار؛ ۱۱ سرمایهگذار خطرپذیر؛ ۱۴ جشنواره؛ ۲۷ مرکز رشد؛ ۱ انجمن صنفی تخصصی هستند.
وی مجموع شرکتهای خلاق را ۱۰۹۶ شرکت دانست و گفت: در حوزههای مختلف تعداد این شرکتها متفاوت است مثلا ۵۶۷ شرکت آنها در حوزه کسبوکارهای دیجیتال و فضای مجازی، ۱۰۴ شرکت در حوزه دیداری و شنیداری؛ ۶۵ شرکت در حوزه طراحی و معماری؛ ۹ شرکت ر حوزه هنرهای تجمسی و نمایشی؛ ۴۶ شرکت در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی فعالیت دارند.
کرمی اظهار داشت: خانههای خلاق بعنوان یکی از هستههای مهم کمک به تسهیل و تسریع ایده و طرحهای خلاقانه، نوآورانه و تیمهای آنها برای ایجاد کسبوکار و تجاریسازی در حوزه صنایع خلاق، فرهنگی و نرم است. طرح و ایده راهاندازی خانههای خلاق از سوی ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و برخی نهادها و سازمانهای دولتی ایجاد، طرحریزی و اجرا شده است.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی با بیان اینکه تصمیم است تا در هر استان (ابتدا در مراکز استانها) یک خانه خلاق ایجاد شود، تاکید کرد: پایه خانههای خلاق بخش خصوصی است و از آنجایی که شهرهای مختلف پتانسیل و توانایی لازم را در این باره دارند درصورت اعلام آمادگی به ما میتوانند برای راهاندازی این خانهها اقدام کنند.
در این نشست پرویز کرمی بیان کرد: شرکتهای خلاق به شرکتهایی گفته میشود که ماهیت رشد آنها خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات، خدمات جدید و مدلهای نوین کسبوکار در سطح بازار هدف است و رشد و توسعه محصولات و خدمات آنها برخلاف شرکتهای دانشبنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.
مشاور معاون علمی و فناوری اظهار داشت: دارا بودن یکی از شخصیتهای حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور، خصوصی بودن شرکت، اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ نوآورانه بودن محصول یا خدمت؛ حوزه محصول یا خدمت مرتبط با حوزههای آییننامه از جمله الزامات پذیرش این نوع شرکتهاست.
وی درباره مدلهای نوین کسبوکار توضیح داد: این مدلها عبارتند از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینهها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابیف متمایزسازی محصولات و سایر فعالیتهایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسبوکار بنگاه میشود.
کرمی، کسبوکارهای دیجیتال و فضای مجازی؛ صنایع دیداری و شنیداری؛ میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی؛ بازی، اسباببازی و سرگرمی؛ هنزهای تجسمی و هنرهای نمایشی؛ نشر، چاپ و یادگیری؛ گیاهان دارویی و طب سنتی، طراحی و معماری را حوزههای پذیرش شرکتهای خلاق عنوان کرد.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی با بیان اینکه ۹۶ مبادی تایید شده برای پذیرش شرکتها وجود دارد، تصریح کرد: این مبادی شامل ۲۶ شتابدهنده؛ ۲ تسهیلگر؛ ۴ ستاد توسعه فناوری؛ ۱۱ سازمان و نهاد توسعه کسبوکار؛ ۱۱ سرمایهگذار خطرپذیر؛ ۱۴ جشنواره؛ ۲۷ مرکز رشد؛ ۱ انجمن صنفی تخصصی هستند.
وی مجموع شرکتهای خلاق را ۱۰۹۶ شرکت دانست و گفت: در حوزههای مختلف تعداد این شرکتها متفاوت است مثلا ۵۶۷ شرکت آنها در حوزه کسبوکارهای دیجیتال و فضای مجازی، ۱۰۴ شرکت در حوزه دیداری و شنیداری؛ ۶۵ شرکت در حوزه طراحی و معماری؛ ۹ شرکت ر حوزه هنرهای تجمسی و نمایشی؛ ۴۶ شرکت در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی فعالیت دارند.
کرمی اظهار داشت: خانههای خلاق بعنوان یکی از هستههای مهم کمک به تسهیل و تسریع ایده و طرحهای خلاقانه، نوآورانه و تیمهای آنها برای ایجاد کسبوکار و تجاریسازی در حوزه صنایع خلاق، فرهنگی و نرم است. طرح و ایده راهاندازی خانههای خلاق از سوی ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و برخی نهادها و سازمانهای دولتی ایجاد، طرحریزی و اجرا شده است.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی با بیان اینکه تصمیم است تا در هر استان (ابتدا در مراکز استانها) یک خانه خلاق ایجاد شود، تاکید کرد: پایه خانههای خلاق بخش خصوصی است و از آنجایی که شهرهای مختلف پتانسیل و توانایی لازم را در این باره دارند درصورت اعلام آمادگی به ما میتوانند برای راهاندازی این خانهها اقدام کنند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.