سایپا آریا اولین کراس اوور از یک مگاپلتفرم ملی شناخته میشود که در کلاس C خودروها قرار میگیرد و از پلتفرم ملی SP۱۰۰ در آن استفاده شده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، این خودرو که در مرداد ۹۹ رونمایی شد، در کمتر از ۶ ماه وارد خط تولید شده و فرایند مونتاژ اولیه را تجربه میکند.
با آغاز تولید اولیه آریا، رکورد کمترین فاصله زمانی از رونمایی تا ورود به خط تولید به نام این کراساوور سایپایی ثبت شد. پیش از این بسیاری از خودروهای داخلی با فاصله زمانی ۸ ماه تا ۲ سال از رونمایی، وارد خط تولید آزمایشی شده بودند.
از چند روز قبل اجزای بدنه کراساوور آریا وارد خط بدنه خانواده SP۱۰۰ در کارخانه سایپا شده و ساخت اتاق این خودرو آغاز شده است.
تولید بدنه سایپا آریا فرایندی مشابه به ساخت اتاق شاهین را دارد و این کراساوور هم از متریالها و فرایندهای ساخت جدید در سازه خود بهره میبرد. از سویی با توجه به اینکه آریا و شاهین بر روی مگاپلتفرم SP۱۰۰ طراحی شدهاند، اجزای مشابهی را در بخشهای مختلف دارند و همین مسئله باعث شده تا فرایند تولید اولیه آریا با سرعت بیشتری طی شود.
در حال حاضر اولین کراس اوور از مگاپلتفرم ملی فرایند تولید خودروهای نمونه را طی میکند و در این مرحله با تولید ۲۶ دستگاه آریا در خط تولید، کارکنان خط هماهنگی لازم را برای مونتاژ این خودرو به دست میآورند و چیدمان خط با توجه به این خودرو سازگار میشود.
با توجه به برنامهریزیهای انجام شده، از نیمه اول سال آینده تولید این کراساوور جذاب ایرانی با تیراژ انبوه و به صورت رسمی آغاز میشود و طبق وعده قبلی مدیران سایپا، در سال ۱۴۰۰ قدم بر جادههای کشور میگذارد.
سایپا آریا طراحی زیبا، مدرن و خاصی داشته و ابعاد مناسبی را نسبت به سایر رقبای کلاس C خود دارد و از سویی با تیپبندیهای مختلف، سطح امکانات و ویژگیهای فنی متفاوتی را به مالکان خود ارائه میدهد.
آریا در تیپ فول مانند شاهین به امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، تریم داخلی چرم، فرمان کمکی برقی، سانروف، مالتی مدیا و نمایشگر لمسی، رهیاب ماهوارهای، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، سامانه نمایش تعویض دنده GSI، سنسور پایش باد تایرها، رینگ آلومینیومی، دو کیسه هوا، ترمز ABS، EBD و BAS، ساختار BCM، استارت دکمهای، آینه برقی، سامانه ورود بدون کلید و... مجهز است.