به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز ۲۹ بهمن ماه ۹۹ در همایش «یادگیری سیار، از نظر تا عمل» که در دانشگاه علامهطباطبایی برگزار شد، گفت: در تمام مراحل آموزش مجازی در پاندمی کرونا با تعطیلی جدی رو به رو نشدیم، اما خب در نیمه اسفند ماه برخی آموزشها متوقف شد؛ زیرا تصور میشد این مسئله گذرا است، اما از فروردین ماه آموزش الکترونیکی در تمام موسسات ایجاد و جایگزین آموزش حضوری شد.
وی ادامه داد: در ایران سیاست کلان وزارت علوم با مشاوره معاونین آموزشی دانشگاهها، متوقف نشدن آموزش بود و انعطافپذیری در آموزش ایجاد شد.
خاکی صدیق تصریح کرد: مقاومتهایی برای آموزش مجازی بود که در این زمینه فرهنگ سازی شد. موضوع آموزش الکترونیکی درکشور افتخار ملی است و دانشگاهها به خوبی نقش خود را ایفا کردند و اجازه ندادند آموزش دچار بحران شود.
وی افزود: استفاده از موبایل در فضای آموزشی یک الزام است و یک انتخاب نیست. در وزارت علوم از عملکرد فعالیت دانشگاهها دو نوبت گزارشگیری انجام شد.
خاکی صدیق تصریح کرد: از ۲۲۰ دانشگاه گزارش گیری شد. حدود ۷۸ دانشگاه دولتی هستند و عملکرد حدود ۷۱ هزار هیات علمی نیز بررسی شد. بیش از ۹۸ درصد کلاسهای الکترونیک و ۷۷ درصد کلاسهای عملی برگزار شده است.
وی اظهار کرد: بیش از ۹۷ درصد از مجموع دانشجویان از آموزشهای الکترونیکی بهرهمند شدند. دانشگاهها باید بودجههای خود را به سمت آموزش مجازی سوق دهند و اساتید را آموزش دهند. با تفاهمنامه آموزش الکترونیکی که به تصویب رسید، این آموزشها به یقین در قالب آموزشهای ترکیبی استقرار پیدا میکند.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: مشکلات و چالشهای جدی در سنجش دروس عملی اساتید وجود دارد. برخی اساتید قصد داشتند با آزمون به ارزیابی دروس عملی بپردازند که نتیجه موفقی نداشت. امید است با کمشدن بیماری کلاسهای عملی را به صورت حضوری برگزار کنیم.
خاکی صدیق در پایان خاطرنشان کرد: ستاد ملی کرونا به برخی مناطق مجوز برگزاری کلاسهای عملی را داد. همچنین به دنبال این هستیم تا با رعایت پرتکلهای بهداشتی کلاسها به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی برگزار شود.