به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در نشست سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی افزود: پیشتر تاکید داشتیم که باید قابلیت عملکرد بنادر را به شکل جدی و گسترده افزایش دهیم و این مساله باید در بهرهوری راندمان بنادر هم از لحاظ مدیریتی و سیستم و همچنین تجهیزات به یک نقطه استاندارد بینالمللی برسد.
اسلامی ادامه داد: به این ترتیب باید زمان انتظار برای تخلیه و بارگیری از پذیرش تا خروج شناور در کوتاهترین زمان و در بهترین شرایط و نازلترین قیمت باشد تا یک فضای رقابتی را به وجود بیاوریم.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی لازم است نقش حاکمیتی خودش را به بهترین شکل ایفا کند، گفت: کشتیها نباید بیشتر از نرم در بنادر بمانند و با تأخیر کار آنها انجام شود. سازمان بنادر باید نقش حاکمیتی خودش را در بنادر به بهترین شکل ایفا کند و نباید اجازه داده شود تعلل سازمانهای دیگر در عملکرد بنادر خلل ایجاد کند.
وی در خصوص لزوم توسعه سرمایهگذاری در بنادر که باید به شکل هدفمند انجام گیرد، تصریح کرد: تقاضاها برای سرمایهگذاری در بنادر باید با اهداف ما تطابق داشته باشد. به این ترتیب در مسیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایهگذار باید فراخوانها به شکلی باشد که منطبق بر برنامههای توسعهای در نظر گرفته شده باشد.
اسلامی افزود: باید روی این موضوع اهتمام ویژه داشته باشیم تا در تجارت جهانی و برای دستیابی به اهداف بزرگ اقتصادی به ویژه در بحث تبادلات تجاری اوراسیا و اقیانوس هند و معادلاتی که ما را در چهارراه جهانی قرار داده است، به بهترین شکل ایفای نقش داشته باشیم.
وی گفت: در کریدور شرق و غرب و شمال و جنوب باید بتوانیم کسب و کارهایی را رونق دهیم که تسریعکننده و شتابدهنده کسب و کارهای لجستیکی و اقتصادی بین شرکتهایی باشد که درگیر این فرآیند هم در حوزه اوراسیا و هم اقیانوس هند هستند.
اسلامی ادامه داد: به این ترتیب با مذاکرات و تبادلاتی که با کشورهای منطقه وجود دارد و اهدافی که آنها پیگیری میکنند، مهم است که سرمایه گذاری در بنادر هم با همین رویکرد انجام گیرد تا کارساز و اثربخشی داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در این شرایط یکی از مباحث مهم در مسیر توسعه سازمان بنادر و در نیل به اهداف آینده، بحث کشتیرانی و توسعه ظرفیت دریانوردی است. ایران کشوری بزرگ و دریایی است که متأسفانه از فرصتهای علمی، فناوری و اشتغال دریایی حداقل بهرهوری را داشتهایم.
وی ادامه داد: سال گذشته شعار "دریانورد ایرانی و ناوگان ایرانی" مطرح شد، لازم است برای این کار هدف داشته باشیم که یکی از آنها ایجاد خطوط جدید کشتیرانی است. خطوطی که بتواند بخشی از اقتصاد دریایی را در بر داشته باشد؛ چرا که ما هم اکنون کمتر از یک درصد جهان در این حوزه فعال هستیم.
اسلامی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی نباید تصور قبل را داشته باشد. بر این اساس برای ایجاد خطوط کشتیرانی جدید که میتوانند سهم لجستیک بالاتری برای کشور به ارمغان بیاورند باید برنامههای کیفی و کمی داشته باشیم.
وی تأکید کرد: در این زمینه تجهیز بنادر به ظرفیت رو-رو برای ریل و کامیون از ضرورتهای اجتنابناپذیر است که در دریای شمال و جنوب باید به آن پرداخته شود. به این شکل میتوانیم به افزایش راندمان و جابهجایی بارهای فاسدشدنی به خصوص میوه و ترهبار کمک کنیم تا خیلی زود به مقاصد خود برسند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز ما در کشور ظرفیت مازاد تولید محصولات باغی و پروتئینی را داریم که باید بتوانیم این محصولات را از مزرعه تا بندر با کمک از حمل و نقل ترکیبی با حداکثر سرعت و راندمان جابهجا کنیم. به همین منظور ظرفیت گذاشتن روی ریل و رو-رو لازم است با عنایت ویژه از سوی سازمان بنادر گسترش پیدا کرده و دنبال شود.
اسلامی تصریح کرد: در یک برنامه ۱۴ ساله از ۸۶ تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به نرخ ثابت توسط بخش خصوصی و دولت سرمایهگذاری شده و ظرفیت بنادر در این مدت ۳ برابر افزایش پیدا کرده است. مسألهای که بیانگر این است که به شکل مشخص استعداد جذب سرمایه در بنادر روزافزون است.
وی گفت: اگر سازمان بنادر برنامه محور حرکت کند با تثبیت یک برنامه ۵ ساله، میتوانیم هدف ۵۰۰ میلیون تن در سال را دنبال کنیم که لازم است برای فراخوان الزامات این سرمایهگذاری هم اکنون طرحریزی داشته و در این مدت افزایش ظرفیت و تحول را شاهد باشیم. قطعاً توسعه خطوط کشتیرانی میتوانند در شکوفایی اقتصاد ایران نقش ایفا کرده و فرصتی برای رونق اشتغال و تولید در کشور باشد.