کد خبر:۹۲۰۶۷۸

بنیاد سینمایی فارابی برای مرمت فیلم‌ها پیش قدم شد

بنیاد سینمایی فارابی از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۹، ضمن تعامل با فیلمخانه ملی ایران، در فرآیند اصلاح و مرمت بخشی از آثار شاخص سینمای ایران مشارکت داشته است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، فرآیند اصلاح و مرمت آثار شاخص سینمای ایران به منظور حفظ و نگهداری میراث سینمایی ایران و همچنین حضور و عرضه فرهنگی در جشنواره‌های داخلی و خارجی طی دوره اخیر آغاز شده و مورد توجه و استقبال علاقه‌مندان سینما قرار گرفته است.

در راستای حفــظ، صیانت و نگهداری آثار شاخص سینما، در قالب برنامه حفظ میراث ملی سینمای ایران و غنی‌سازی کتابخانه ویدیویی و آرشیو بنیاد، آثار ارزشمندی از فیلم‌های برجسته دهه شصت، هفتاد و هشتاد، در دهه نود مرمت و بازسازی شد.

در سال‌های ۹۳ و ۹۴ فیلم‌های «گاو» ساخته داریوش مهرجویی و «کلوزآپ» به کارگردانی عباس کیارستمی توسط فیلمخانه ملی ایران و لابراتوار «پیشگامان آریا» مرمت شدند و این آغازگر مسیر تازه بود که توسط استودیوهایی، چون روشنا، فیلمخانه ملی ایران، فام، فام نقره و لابراتوار صداوسیما ادامه یافت.

با فن‌آوری‌های دیجیتال و دانش فنی متخصصان، آثار ارزنده سمعی و بصری ایران در حال احیاء است و روند بازسازی و مرمت تعداد دیگری از فیلم‌های تاریخ سینمای ایران، همچنان ادامه دارد و ثبت این آثار سند پرارزش از فرهنگ ایران زمین برای آیندگان است.

لازم به ذکر است که در این سال‌ها، بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی نیز نسبت به عرضه فرهنگی و تجاری فیلم‌های مرمت شده اقدام کرده که منجر به فروش و نمایش بخشی از این آثار در رویداد‌های فرهنگی و سفارتخانه‌ها در کشور‌های ژاپن، آمریکا، استرالیا، تایوان، فرانسه، بنگلادش، ترکیه، چین و سوئیس شده است.

در جدول آثار اسکن شده در فرآیند مرمت و صیانت از آثار سینمای ایران طی ۶ سال اخیر فیلم‌های زیر به چشم می‌خورد که از این بین هزینه مرمت ۴۴ فیلم کاملا توسط بنیاد سینمایی فارابی پرداخت شده است: ۱- گاو (داریوش مهرجویی)، ۲- کلوزآپ (عباس کیارستمی)، ۳- بانوی اردیبهشت (رخشان بنی‌اعتماد)، ۴- نرگس (رخشان بنی‌اعتماد)، ۵- نار و نی (سعید ابراهیمی‌فر)، ۶- شیر سنگی (مسعود جعفری‌جوزانی)، ۷- جاده‌های سرد (مسعود جعفری‌جوزانی)، ۸- شهر موش‌ها (محمدعلی طالبی، مرضیه برومند)، ۹- دزد عروسک‌ها (محمدرضا هنرمند)، ۱۰- بیدار شو آرزو (کیانوش عیاری)، ۱۱- ناخدا خورشید (ناصر تقوایی)، ۱۲- روسری آبی (رخشان بنی‌اعتماد)، ۱۳- طلسم (داریوش فرهنگ)، ۱۴- ریحانه (علیرضا رئیسیان)، ۱۵- مادر (علی حاتمی)، ۱۶- مسافران (بهرام بیضایی)، ۱۷- پدر (مجید مجیدی)، ۱۸- آژانس شیشه‌ای (ابراهیم حاتمی‌کیا)، ۱۹- دو زن (تهمینه میلانی)، ۲۰- من ترانه ۱۵ سال دارم (رسول صدرعاملی)، ۲۱- در کوچه‌های عشق (خسرو سینایی)، ۲۲- مارمولک (کمال تبریزی)، ۲۳- لیلی با من است (کمال تبریزی)، ۲۴- زرد قناری (رخشان بنی‌اعتماد)، ۲۵- زیرپوست شهر (رخشان بنی اعتماد)، ۲۶- خون بازی (رخشان بنی‌اعتماد)، ۲۷- پول خارجی (رخشان بنی‌اعتماد)، ۲۸- تو آزادی (محمدعلی طالبی)، ۲۹- کوچ (واروژ کریم‌مسیحی)، ۳۰- سلندر (واروژ کریم‌مسیحی)، ۳۱- فاخته (واروژ کریم‌مسیحی)، ۳۲- دیده بان (ابراهیم حاتمی‌کیا)، ۳۳- تردید (واروژ کریم‌مسیحی)، ۳۴- مستأجر (رحیم رحیمی‌پور)، ۳۵- چک (کاظم راست‌گفتار)، ۳۶- مواجهه (سعید ابراهیمی‌فر)، ۳۷- نیاز (علیرضا داوودنژاد)، ۳۸- سگ کشی (بهرام بیضایی)، ۳۹- عروس آتش (خسرو سینایی)، ۴۰- اینجا چراغی روشن است (سیدرضا میرکریمی)، ۴۱- ماهی‌ها عاشق می‌شوند (علی رفیعی)، ۴۲- مادیان (علی ژکان)، ۴۳-چمدان (جلال مقدم)، ۴۴- روز واقعه (شهرام اسدی)، ۴۵- پرواز در شب (رسول ملاقلی‌پور)، ۴۶- افق (رسول ملاقلی‌پور)، ۴۷- خاموشی دریا (وحید موسائیان)، ۴۸- مسافر ری (داود میرباقری)، ۴۹- همبازی (غلامرضا رمضانی)، ۵۰- الو الو من جوجوام (مرضیه برومند)، ۵۱- جیب‌بر‌ها به بهشت نمی‌روند (ابوالحسن داودی)، ۵۲- تنوره دیو (کیانوش عیاری)، ۵۳- دست‌نوشته‌ها (مهرزاد مینویی)، ۵۴- نان و شعر (کیومرث پوراحمد)، ۵۵- دوران سربی (خسرو معصومی)، ۵۶- مدرسه پیرمرد‌ها (سیدعلی سجادی‌حسینی)، ۵۷- عصر روز دهم (مجتبی راعی)، ۵۸- فرش ایرانی (گروهی)، ۵۹- سجاده آتش (احمد مرادپور)، ۶۰- هیولای درون (خسرو سینایی)، ۶۱- یار در خانه (خسرو سینایی)، ۶۲- پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده)، ۶۳- کوچه پائیز (خسرو سینایی)، ۶۴- خواب‌های دنباله‌دار (پوران درخشنده)، ۶۵- سفر (علیرضا رئیسیان)، ۶۶- زنده باد (خسرو سینایی)، ۶۷- ایستگاه متروک (علیرضا رئیسیان)، ۶۸- بچه‌های ابدی (پوران درخشنده).
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار