گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- فاطمه قربانی رضوان؛ شبکه یک سیما این شبها با سریال نون خ ۳ به استقبال مخاطبان نوروزی خود آمده است. سریالی که فصل اول و دوم آن با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان همراه شد و دست اندرکاران این مجموعه را بر آن داشت حتی در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا و مشکلات پیش روی تولیدات سینمایی و تلویزیونی ساخت فصل سوم این سریال را با سرعت بیشتری شروع کنند.
داستان این فصل از سریال نون خ نیز بر محوریت زندگی شخصی نورالدین خانزاده با بازی سعید آقاخانی پیش میرود. ماجراهای خانوادگی نورالدین و اتفاقات پیرامونش همراه با لهجه محلی در قابی با تصاویر ناب اقلیم کردستان سبب شده که این فصل از سریال نیز درصد بالایی از مخاطب را به خود اختصاص دهد.
تصاویر چشم نواز و زیبا از جغرافیایی بومی کردستان توانسته در موفقیت سریال نقش بسیاری داشته باشد. طراحی صحنه و لباس منحصر به فرد نیز از جاذبهها و جذابیتهای این سریال محسوب میشوند. به طور کلی طبیعت و جاذبههای آن برای مخاطبانی که درصد بالایی از آنها در زندگی شهری و ماشینی روزگار میگذرانند میتواند در دیده شدن سریالی که بخش قابل توجه آن در دل طبیعت ساخته شده است به شدت موثر باشد. مولفههایی که آقاخانی به درستی از آنها در سریال استفاده و جذابیت بصری اثر را دوچندان کرده است.
امیر وفایی نویسنده و سعید آقاخانی در مقام کارگردان این سریال به خوبی توانسته اند از محیط استفاده کنند و مخاطبی را که دیگر از دیدن داستانهای آپارتمانی و بدون شاکله به ستوه آمده است را با سریال همراه کنند. در واقع هویت بصری و جغرافیایی سریال همراه با یک قصه بومی بر محوریت یک قوم خاص، استفاده از قابلیتهای بومی، لهجهها و گویشها و خرده فرهنگهای محلی هر کدام همچون تکههای پازل سبب شده اند که شاهد سریالی کامل به دور از حاشیههای احتمالی که گاها دامن گیر سریالهای قوم گرا است باشیم.
آنچه در این فصل از نون خ بیشتر شاهد آن هستیم استفاده از شوخی و کنایههای اجتماعی سیاسی مرتبط با مسائل روز است که در بیان آن افراطی وجود ندارد. شوخیهایی که هم مخاطب را در چارچوبی مناسب شاد میکند و هم به شکلی مطلوب مسائلی که نیاز به پرداخت و توجه از قاب تلویزیون دارد را با زبان طنز و کنایه بیان میکند. در واقع آنچه در این سریال به عنوان طنز کلامی ارائه میشود کاملا به دور از لودگی و اصرار به خندان مخاطب از هر طریقی است. این عوامل سبب گردید تا نقد اجتماعی موجود در سریال، نون خ را سریالی مماس با مسائل روز جامعه بکند.
شخصیت پردازی درست و مناسب مدیوم تلویزیون یکی دیگر از ویژگیهای قابل توجه این سریال است. شخصیتهایی که هر کدام حالا در میان مخاطبان طرفداران خاص خود را پیدا کرده اند. کاراکتر نورالدین به عنوان پدری مسئولیت پذیر، دلسوز و همراه خانواده کاملا از سوی مخاطبان قابل پذیرش است بدون آنکه حس شود در بیان ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی آن غلو شده است.
انتخاب بازیگرانی که پیش از سریال نون خ کمتر در قاب تلویزیون دیده شده اند نیز از جمله نکات مثبت این سریال است. انتخاب چهرههای جدید و پذیرش آنها از سوی مخاطبان نشان از درستی انتخاب آقاخانی دارد. به طور مثال کاراکتر سلمان که در فصول گذشته کمتر در جریان داستان نقش داشت به علت بازی خوب کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان و همراهی و پذیرش شخصیت از سوی مخاطبان در فصل سوم شاهد حضور پررنگتر این کاراکتر در جریان سریال هستیم. کاراکتر روناک دختری مقتدر و جدی دیگر شخصیتی است که این شبها در کنار دختران آقای نون خ بیشتر از فصول دیگر حضور دارد و توانسته است با بازی خوب صهبا شرافتی مخاطبان را با خود همراه کند.
طبق آمار ارائه شده از سوی سایت تلوبیون تماشای آنلاین سریال نون خ پس از گاندو ۲ توانسته با مجموع بازدید دو میلیون و نهصد و بیست و پنج هزار در رتبه دوم پربینندهترین سریال نوروز ۱۴۰۰ قرار گیرد.