به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «محمد اسلامی» درباره اینکه آیا شرکتهای هواپیمایی ایرانی در سال جاری میلادی قرارداد خرید هواپیما با بویینگ را پیگیری کردهاند، اظهار داشت: ایرانایر و شرکتهایی که قرارداد داشتهاند، به طور طبیعی، حقوقی دارند که طرف قرارداد باید نسبت به آن پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: اگر این شرکتها قرارداد خود را پیگیری کرده باشند به لحاظ حقوقی کار درستی انجام دادهاند.
پس از امضای برجام و اجرایی شدن این توافق بینالمللی، ایرانایر اقدام به سفارش ۸۰ فروند هواپیما از نوع B ۷۳۷ مکس و B ۷۷۷ از شرکت هواپیماسازی بویینگ کرد و موفق شد مجوز اوفک، دفتر کنترل سرمایههای خارجی که زیر نظر وزارت خزانهداری آمریکا فعالیت میکند را برای خرید این هواپیماها به دست آورد.
همچنین دو شرکت هواپیمایی آسمان و قشمایر به ترتیب برای خرید ۳۰ و ۱۰ هواپیما با بویینگ قراردادهایی امضا کرده بودند. اما با خروج آمریکا از برجام در دوره ترامپ و لغو مجوزهای اوفک، این قراردادها به حالت تعلیق درآمد و عملا بویینگ هیچ هواپیمایی را به شرکتهای ایرانی تحویل نداد.
اکنون گزارشهایی در برخی رسانههای خارجی منتشر شده است که شرکتهای هواپیمایی ایرانی از ابتدای سال جاری میلادی مذاکرات خود را با بویینگ برای پیگیری وضعیت این قراردادها آغاز کردهاند.