به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور کبکانیان، قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه یکصد و چهل و هفتم شورای ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور از تشکیل کارگروهی با همکاری ستاد نقشه جامع علمی کشور، سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش و پرورش برای بررسی طرح سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش (کنکور) خبر داد و گفت: سازمان سنجش اشکالاتی را به طرح مذکور وارد کرده بود که این کارگروه اشکالات را بررسی میکند تا آنها را در این طرح وارد کرده و ما بتوانیم سندی که دارای اشکالات کمتری است را برای بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنیم.
وی گفت: این جلسه در مورد ساماندهی کنکور بود و باید این نکته را یادآوری کنم که ارتباطی به کنکور امسال ندارد و داوطلبان کنکور مطلع باشند که اگر در پروسه تصویب ضوابط و سیاستهای کنکور به انتها برسیم زمان اجرایی شدن آن را بعدا خودمان اعلام میکنیم و زمان کافی به داوطلبان میدهیم که خود را با این قوانین و ضوابط تطبیق دهند و زمان اجرایی شدن آن را نیز به اطلاع آنها میرسانیم.
کبگانیان با اشاره به این مطلب که با حذف کنکور مخالف هستیم، افزود: ساماندهی کنکور با تفکیک سنجش از پذیرش از سیاستهای مهم ما است که از زمانی که نقشه جامع علمی کشور در سال ۸۹ ابلاغ شده یک بند آن به این موضوع اختصاص داشته است.
وی با طرح این سئوال که چرا نمیتوان کنکور را کنار گذاشت، ادامه داد: سئوالات کنکور یکپارچه است، فرصت رقابت عادلانه را ایجاد میکند، امکان تخلف پائین است، تصحیح یکنواخت صورت میگیرد، بازه زمانی برای کنکور محدود است؛ بنابراین با توجه به این مزایا نمیتوان آن را به طور کامل حذف کرد. از طرفی آسیبهایی نیز دارد که نمیتوان بی تفاوت بود.
کبگانیان گفت: در سیاستهای کنکوری که طراحی شده مقرر شده تعداد امتحانات بیش از یک بار در سال باشد. نمره علمی داوطلب همسان سازی شود و حداقل تا دو سال اعتبار داشته باشد.
وی افزود: طی دو سال اخیر ۱۸ کمیسیون علم و آموزش به مسئله کنکور اختصاص داشته اند و کنکور تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد دکتری) در دستور کار قرار دارد و کار کارشناسی آن هنوز تمام نشده است. همچنین ۵ جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به موضوع کنکور اختصاص داشته است. سازمان سنجش نیز با کلیات آن موافقت کرده و فقط اشکالاتی اجرایی به آن وارد کرده است.
کبکانیان گفت: یکی از ایراداتی که وارد شده این است که اختلاف معدلهای استانی محروم و غیرمحروم زیاد است و همچنین اینکه سوابق تحصیلی با توجه به اینکه معدل بیشتر دانش آموزان ۱۹ و ۲۰ است به چه صورت ارزیابی خواهد شد که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد میتوان رنج نمره را از صفر تا ۱۰۰ قرار داد و همچنین از زمانی که قرار باشد این سیاستها اجرا شود سئوالات تغییرات محتوایی داشته باشند.
وی تاکید کرد: یکی از مواردی که داوطلبان ورود به دانشگاهها باید به آن توجه کنند، توجه به درس دبیران در کلاسهای درس است که بسیار مهم است. به طوری که در این سیاستهای کنکور۶۰ درصد وزن کنکور به سابقه تحصیلی و ۴۰ درصد توسط سازمان سنجش تعیین میشود و این به این دلیل است که تعلیم و تربیت و توجه به کلاس توسط دانش آموزان بیشتر شود.