به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد اسلامی در سفر به سیستان و بلوچستان برای افتتاح مرز جدید مشترک ایران و پاکستان، اظهار کرد: چابهار یکی از قطبهای بزرگ اقتصادی و صنعتی کشور خواهد شد و برای ما مهم است که زیرساختهای منطقه توسعه یابد که اینکار در حال انجام است. در راستای توسعه چابهار، هم بندر توسعه یافته است و هم فرودگاه در برنامه توسعه قرار دارد. متعاقب توسعه بندر و فرودگاه، ایجاد سکونتگاه و شهر سکونتگاهی که بتواند ترکیبی از فعالیت و سکونت را در درون خود جای بدهد در برنامه قرار گرفت. از گذشته شهر جدید تیس برای این مهم طراحی شده بود که سال گذشته ساختار حقوقی شهر را تشکیل دادیم.
وی افزود: طراحی شهر بر اساس طرح جامعی که در شورایعالی شهرسازی و معماری مصوب شده بود برای اجرا ابلاغ شد. در حال حاضر پیمانکار و شرکتهای سرمایهگذار در حال ایجاد ساختار و کالبد شهر جدید هستند که زیرساختها نیز در حال اجراست.
وی یادآور شد: در طرح ملی مسکن ثبتنام برای مردم چابهار انجام شده است و احداث پروژههای مسکونی برای پوشش دادن به تقاضای مردم آغاز شده است. شهر جدید تیس یکی از شهرهای مدرن و فاخر کشور خواهد بود.
اسلامی تصریح کرد: به منظور توسعه همهجانبه چابهار، موضوع مهمی را که در شهر چابهار در دستور کار داریم ساماندهی چابهار و مقابله با حاشیهنشینی است. به همین منظور، برای مردم ساکن در منطقه و همچنین مردمی که به سیستان و بلوچستان مهاجرت کردند، تعیین وضعیت و هویت انجام شد و اینکار برای لحاظ شناسایی جمعیت و سکونتگاه مناسب هم برای روستاهای چابهار و هم برای مناطق حاشیه چابهار حاشیه نشینی انجام شد.
رفع کامل حاشیهنشینی امسال در چابهار محقق میشود
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بزرگترین کار تاریخی برای رفع حاشیهنشینی با نقش ارزندهای که استاندار و مسئولان محلی ایجاد کردند از سالهای 98 تاکنون انجام شد و در دست اجراست. این امر نیازمند آن است که مردم در مناطق مورد هدف برنامه مشارکت کامل داشته باشند و به یاری خداوند در 1400 پدیده سکونتگاههای غیررسمی و سازه های ناپایدار را جمع کنیم و مردم در سکونتگاه های مناسب زندگی کنند.
اسلامی در خصوص تازهترین وضعیت راهآهن چابهار، اعلام کرد: فعالیت راهآهن به خوبی در همه جبهههای آن در حال انجام است. اگرچه در این سال های کرونایی در اجرای پروژه راهآهن به مشکلات خاصی برخورد کردیم اما به یاری خداوند قبل از فرصت اتمام خدمت دولت دوازدهم دو بخش از این راه آهن را افتتاح خواهیم کرد و باقیمانده آن در انتهای سال انجام میشود. حداکثر اوایل سال 1401 مردم صدای حرکت قطار را در چابهار از طریق زاهدان خواهند شنید.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص باند دوم چابهار-زاهدان نیز گفت: کریدور شمال-جنوب و بخشهای باقیماندهای که داشته و تا چابهار است تماما یا در دست مطالعه یا در دست اجراست و یا در حال بهرهبرداری است. در شمال و جنوب استان طی امسال بیش از 200 کیلومتر به بزرگراههای استان افزوده میشود.
اسلامی ادامه داد: بودجه عمرانی استان در سال 98 نسبت به سال 97، چهاربرابر افزایش یافت. از98 و 99 نیز 10 برابر افزایس یافت. امسال نیز حداقل هشت برابر نسبت به سال 99 بودجه عمرانی استان افزایش یافته که به یاری خداواند در استان تحول اساسی انجام می شود.
وی افزود: تعیین وضعیت راههای روستایی استان نیز در حال انجام است. در این هفته برای 31 استان طرحهای راههای روستایی را که سند برنامه مصوب است 5 هزار میلیاردتومان کار عمرانی در راه های روستایی است به همه استانها ابلاغ شده است. اولویت اجرایی فراگیر ما 20 خانوار به بالاست که با این سند برنامه یک تعادل و توازن منطقه ای در توسعه و محرومیت زدایی اتفاق بیفتد.