به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اینکه پیامکهای تبلیغاتی انبوه از چه زمانی مزاحمت خود را برای کاربران آغاز کردهاند، مشخص نیست. اما حدود چهار سال قبل برخورد با صاحبان سیمکارتهایی که پیامک انبوه ارسال میکردند توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور (رگولاتوری) آغاز شد.
تعداد سیمکارتهایی که توسط رگولاتوری مسدود شدهاند هر روز به شکل آنلاین در سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دسترس است. تازهترین آمار تا امروز (شنبه – چهارم اردیبهشت) حکایت از مسدودسازی ۳۴۷ هزار و ۸۵۶ سیمکارت دارد.
مثلث همکاری که بین اپراتورها، مردم و سازمان تنظیم مقررات شکل گرفت باعث شد روند شناسایی و مسدودسازی سیم کارتهایی که اقدام به ارسال پیامک انبوه میکنند سریعتر دنبال شود، بهگونهای که اکنون سازمان رگولاتوری در تازهترین آمار خود اعلام کرده تاکنون حدود ۳۵۰ هزار سیم کارت به دلیل ارسال پیامک مزاحم مسدود شدهاند.
البته رگولاتوری به مسدودسازی بسنده نکرده، بلکه قوانین سختگیرانهای را برای احراز هویت زمان خرید سیمکارت و برخورد با افرادی که اقدام به ارسال پیامک میکنند در پیش گرفته است.
زمانی که شهروندان، شماره سیم کارت ارسال کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم را در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند یا آن را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند، روند مسدودسازی آغاز میشود. به گفته سازمان تنظیم مقررات از زمانی که شماره به ثبت میرسد تا زمان مسدودسازی حداکثر ۲۴ساعت زمان نیاز است، غیراز موارد خاص که نیاز به بررسی بیشتری دارند.