به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر، نشست مشترک اعضای هیأت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با حضور غلامرضا کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی ایران و امیرعباس تقی پور عضو شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی، به منظور بیان مشکلات روابط عمومی تئاتر و ارائه راه حلهای ممکن برای رفع موانع صنف روابط عمومی و ضرورت همکاریها و برگزاری جمعهای مشورتی مستمر با پیشکسوتان عرصه روابط عمومی ایران در محل سالن کنفرانس خانه تئاتر برگزار شد.
غلامرضا کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی ایران و امیر عباس تقی پور عضو شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی پس از شنیدن سخنان اعضای هیأت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر مطالب ذیل را عنوان کردند:
غلامرضا کاظمی دینان رئیس شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی ایران و کنفرانسهای روابط عمومی الکترونیک ضمن ابراز خرسندی از شکل گیری کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر به اهمیت روابط عمومی در هنر و به ویژه تئاتر اشاره کرد و تشریح کرد: خواهش من این است که انجمن خودتان را به شکل مستقل ارتقاء دهید و به آن بهاء دهید، شما ارزشمندید به دلیل اینکه هنرمند هستید. شما میتوانید با تمامی انجمنهای حوزه روابط عمومی در ارتباط باشید، اما باید مستقل باشید چرا که روابط عمومی یکی از ویژگی هایش هنرمند بودن است و شما این ویژگی بارز را دارید و اجازه دهید که از انجمنهای دیگر هم عضو شما باشند.
رئیس پیشین انجمن روابط عمومی ایران به بنیانهای علم روابط عمومی و داشتن اخلاق و ذات حرفهای روابط عمومی پرداخت و ادامه داد: لزوماً شاید اعضای شما حتی دانش آکادمیک روابط عمومی را نداشته باشند، اما به نظر بنده، داشتن ذات ارتباطاتی و آگاهی از آداب اولیهی روابط عمومی آن هم به میانجی تجربه و فعالیت در حوزه روابط عمومی در تئاتر کافی ست که در این حوزه درخشان حضور داشته باشند. چه بسا که خیلیها حتی دکتری ارتباطات دارند و صرفا تحصیلات آن را دارند و متاسفانه برون گرا نیستند. پس حضور مستمر و اثر بخش در این حوزه علاقه مندی و داشتن استعداد ذاتی در ایم حوزه میباشد، پس میتوان کمبود سواد آکادمیک را در میان فعالان روابط عمومی تئاتر با برگزاری ورکشاپها و کنفرانسهای تخصصی روابط عمومی جبران کرد.
امیرعباس تقی پور قائم مقام و عضو شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی ایران از تشکیل صنفی مستقل در حوزهی روابط در تئاتر ابراز خوشحالی کردند و مطرح کردند: در برنامه ریزی هفته روابط عمومی ایران در سال ۱۴۰۰ روزی را برای حوزه فرهنگ و هنر در نظر گرفته ایم که امسال این روز را به روابط عمومی در تئاتر اختصاص میدهیم.
ایشان با اشاره به شرایط اضطراری که ویروس کرونا در سطح جهان به وجود آورده به حضور دقیق و تاثیرگذار روابط عمومی در سطح جهان تاکید کرد و گفت: نیاز است جامعهی روابط عمومی در ایران نسبت به استانداردهای جهانی این حوزه و رفتار کنشمند دقیقتر باشند و با هماهنگیهای متمرکز و برنامه ریزیها و هدف گذاریهای مطلوب به این مهم دست پیدا کنند.
تقی پور افزود:حوزهی فرهنگ اثرگذاری افزون تری نسبت به بقیه حرفهها دارد و میتواند در این مواقع میان مردم و اهالی فرهنگ الگو ساز خوبی باشد و روابط عمومی تئاتر میتواند نقشهی راه متناسبی را طراحی کند و از دامنه دار شدن این دست از فجایع (مرگهای روزانه) در میان مردم در مواجهه با ویروس کرونا، جلوگیری کند.
در این نشست زینب لک رئیس هیات مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر ضمن ارائه گزارشی پیرامون فعالیتهای روابط عمومی تئاتر و روند شکل گیری کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر به اهمیت روابط عمومی دانش بنیان اشاره کرد و گفت: کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر از اساس با هدف انسجام و هویت بخشی و نهادینه سازی عرصه روابط عمومی در تئاتر شکل گرفت و تأکید فعالان این حوزه این است که هر چه بهتر به استانداردهای جهانی روابط عمومی نزدیکتر شویم چرا که با شرایط اضطرار و غیر منتظره پاندمی کرونا، این ضرورت و وظیفه برماست که هر چه سریعتر با امکانات به روز بستر الکترونیک در جهان آشناتر و این مهم را در تطابق با محدودیتهایی که همه مان در روابط عمومی ایران با آن دست و پنجه نرم میکنیم به منصه ظهور برسانیم.
وی ادامه داد: تلاش بر این است در آغاز راه با هماهنگیهای هر چه بیشتر و مستمر با شما اساتید پیشکسوت عرصه روابط عمومی بتوان این حوزه را در تمامی وجه هایش به کیفیت مطلوب نزدیکتر کنیم که در قدم اول آموزش را مبنا قرار داده ایم و برگزاری کارگاههای مشترک و بهره مندی از تجربیات شما اساتید در دستور کار این کانون تازه تاسیس قرار داده ایم.
محمد وفایی نائب رئیس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با بیان این مطلب که روابط عمومی و تبلیغات در تئاتر به برنامهی مدون و کانالیزه دارد، بیان کرد:روابط عمومی در تئاتر به یک رویه مرسومی رسیده یعنی قالب و استراکچری دارد که بدون قانون نوشته شدهای فی ما بین فعالان این حوزه در تئاتر طبق یک عرفی اتفاق میافتد، بهترین صورت این است که ما این عرف را مدون و کانالیزه کنیم و زوائد آن را بگیریم و اتفاقا در بحث آسیب شناسی روابط عمومی تئاتر اگر با یک متخصص آکادمیک در حوزه روابط عمومی و ارتباطات مشورت شود ممکن است پیشنهاد دهد برخی زوائد را برداریم و بخشهایی را هم به آن اضافه کند، البته که این رویه مرسوم کارکرد خودش را در تئاتر داشته، اما با توجه به تغییر بسترها در این حوزه ما باید پوست اندازی در جهت اعتماد سازی برای مخاطب داشته باشیم و در نتیجه الزاما با مشورت با اساتید حوزه ارتباطات میتوان این رویه مرسوم در روابط عمومی تئاتر را بالغتر کرد.
امیر پارساییان مهر دبیر کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه به تفاوت نوع عملکرد روابط عمومی در تئاتر در مقایسه با روابط عمومی در سازمانها و ارگانها پرداخت و تاکید کرد: زمانی که کارگردان میخواهد اثری را به روی صحنه ببرد، همزمان با انتخاب عوامل اجرایی اش از جمله بازیگر و... به انتخاب مدیر روابط عمومی متخصص و استراتژیست فکر میکند و در حال حاضر کارگردان از همان قدم اول برنامه ریزی اجرا روابط عمومی را در کنار خود میبیند.
در ادامه مریم شریعتی عضو هیأت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر، مشکلات حوزهی تبلیغات در تئاتر را شرح داد و گفت:تبلیغات در تئاتر نیازمند آموزش و استمرار به روزرسانی ست و برگزاری کارگاههای آموزشی میتواند راه حل مناسبی برای این مهم باشد.
امیر قالیچی عضو دیگر هیات مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر ضمن تایید صحبتهایی سخنان جمع از فعالیتها و تجربههای سالیانش در حوزه تئاتر سخن گفت و مطرح کرد: تئاتر و روابط عمومی تئاتر میتواند حلقهی وصل حوزه ارتباطات و حوزه فرهنگ باشد و نیازمند تغییر رویه است.