به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در راستای حمایت از مراکز رشد و ارزیابی وضعیت عملکردی آنها و به منظور حرکت به سمت ایجاد مراکز رشد تخصصی، سطحبندی این مراکز صورت گرفته است.
وی ادامه داد: مستندات ارسالی مراکز رشد کشور از طریق سامانه ارزیابی و سطحبندی مراکز رشد مورد بررسی قرار گرفته است. این مستندات شامل قراردادهای هستهها / واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان مستقر در مراکز رشد دانشگاه، تعداد محصولات تولیدشده، میزان درآمدها و هزینههای صورت گرفته در این مراکز، تعداد دورههای تخصصی و عمومی برگزار شده در حوزه کسب و کار، ارستارتاپها، چالشهای فناوری، تعداد اعضای هیات علمی و دانشجویانی که در مراکز رشد در حال فعالیت میباشند، زیرساختارهای فناوری در مراکز رشد و سایر موارد دیگر است.
دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: بر اساس نتایج ارزیابیها، مراکز رشدی که امتیاز ۶۰۰ و به بالا را اخذ کردهاند موفق به کسب سطح یک، شدهاند. مراکز رشد سطح یک عبارت از مرکز رشد واحد اصفهان، قزوین، مرکز رشد گیاهان دارویی واحد اصفهان، مشهد، اراک، تهران جنوب، اهواز، علوم و تحقیقات تهران و مرکز رشد واحد اردبیل هستند.
وی ادامه داد: مراکز رشدی که امتیاز ۳۰۰ و به بالا را اخذ کردهاند موفق به کسب سطح دو، شدهاند که عبارتند از مرکز رشد واحد رودهن، کرج، دورود، تهران شمال، زنجان، رشت، ساری، نجف آباد، سنندج، ایلام، سیرجان، دزفول، قائم شهر، زاهدان، بجنورد و مرکز رشد واحد قوچان میباشند. همچنین مراکز رشدی که کمتر از ۳۰۰ امتیاز را کسب نمودهاند در سطح سه، قرار میگیرند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ارزیابی دقیق مراکز رشد در واحدهای دانشگاهی کمک میکند تا نقاط ضعف و قوتهای این مراکز شناسایی شده و جهت رفع آنها از طریق فعالیتهای توانمند سازی مدیران مراکز رشد اقدام کرد. از سوی دیگر شناسایی مراکز رشد فعال به ایجاد سراهای نوآوری کمک میکند. بر اساس بخشنامه شماره ۵۵۲۲۸/۵۰ مورخ چهارم بهمن ماه ۹۹ میزان حق سرپرستی مدیران مراکز رشد بر اساس این سطح بندی میباشد که باعث ایجاد انگیزه در مدیران فعال و توانمند این مراکز خواهد شد.