به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نخستین روز از پنجمین همایش آموزش عالی با محوریت تقدیر از سرآمدان آموزشی دانشگاههای وزارت عتف و بررسی روندهای جاری و آتی آموزش عالی در شرایط همه گیری کرونا و پس از آن، امروز (یکشنبه ۲۶ اردیبهشتماه) با حضور منصور غلامی وزیر علوم، مهناز ملانظری رییس دانشگاه الزهرا، خاکیصدیق معاون آموزشی وزیر علوم و جمعی از مسئولان آموزش عالی و اساتید بصورت مجازی به میزبانی دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است.
غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش با اشاره به تجربیات آموزش عالی در حوزه آموزش الکترونیکی گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، یکی از بخشهایی که خیلی خوب توانست خود را با شرایط تطبیق دهد، بحث آموزش مجازی در دانشگاهها و مراکز علمی و آموزشی بود که با بسترسازی و بهرهمندی از فضای مجازی امکانپذیر شد.
وی با بیان اینکه ارزیابیها نشان میدهند علیرغم غیرمنتظره بودن بکارگیری آموزش مجازی در سیستم آموزشی کشور، بیان کرد: بررسی و نگاه به دستاوردهای آموزش مجازی در این بازه زمانی نشان می دهد که ما سرمایه خوبی را در حوزه فناوری داشتهایم که شاید تا قبل از شیوع کرونا به آن توجه کامل نمیشد؛ اما این شرایط سبب شد تا با بکارگیری ظرفیتها و تلاش و همکاری دانشگاهها، امروز آنچه در این زمینه محقق شده، بسیار بیشتر از سال گذشته است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه تجربه دانشجویان، اساتید و مدیران در تکمیل، اصلاح و بروزرسانی بخشهای فناوری در این مدت، سرمایه و تجربیات ارزشمندی را در حوزه آموزش عالی شکل داد، تصریح کرد: امیدواریم در تمامی دانشگاهها و موسسات آموزشی این سرمایهها به خوبی مورد استفاده قرار گیرد تا در مناطق و دورههای زمانی مختلف نیز امکان استفاده از آن فراهم شود.
غلامی در ادامه ضمن تشکر از همه تلاشگران جهت مدیریت و پیشبرد آموزش مجازی در حوزه آموزش عالی گفت: برای اینکه بتوان تجربیات بدست آمده طی این مدت را برای آیندگان نیز حفظ کنیم، لازم است تا چالشها و فرصتهای این عرصه را نیز مورد بررسی قرار داده و برنامه مشخصی را برای ارائه خدمات آموزشی تدوین کنیم تا در آینده این موضوع تقویت شود.
وی با بیان اینکه در تحقق برنامههای آموزش عالی باید برنامهها را متناسب با آن تطبیق دهیم و برنامههای گذشته را نیز اصلاح کنیم، افزود: اکنون تجارب سایر مراکز علمی دنیا نیز در این حوزه به خوبی قابل دسترسی بوده و بهره برداری از این تجارب میتواند ما را در بهبود آموزش مجازی کمک کند تا در ارزیابی فعالیتها و دستاوردها، معیار و شاخص بهتری برای برنامه های آتی در اختیار داشته باشیم.