گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد جواد خالقی؛ این روزها که حرف و حدیث ها درباره انتخابات ریاست جمهوری به تدریج بیشتر از قبل در حال نضج گرفتن است، نامزدهای تصدی این جایگاه، دیدگاه های خود نسبت به مسائل مختلف را ارائه می دهند که اغلب نگاه آن ها به مسائل اقتصادی روز و حرف هایشان سخن از تغییر و برنامه داشتن است. هر چند که با بررسی اخبار و سخنان کاندید ها، تفاوت های جالب توجهی در مقایسه با انتخابات گذشته از جمله سعی بر ارائه برنامه های ملموس تر و شفاف تر مشاهده می شود.
امّا از طرفی با نگاهی به اختیارات و حوزه فعالیت های رئیس جمهور در عرصه های گوناگون اعم از اقتصاد، فرهنگ و اجتماع می توان به حساسیت و وزانت همیشگی انتخابات ریاست جمهوری در پیشبرد اهداف کشور، پی برد و به تعبیر رهبری انقلاب «مهمترین و مؤثّرترین مدیریّت کشور، ریاست جمهوری است.» و «تقریباً همهی مراکز مدیریّتی کشور در اختیار رئیسجمهور است.» از طرفی دیگر نظام مسائل کشور بسیار گسترده و پیچیده است.
از این رو جنبش دانشجویی که قشر پیشران جامعه با درک و تحلیلی جلوتر از عامه مردم عنوان می شود، باید ضمن توجه به مشارکت حداکثری به عنوان اولویت اول، نه تنها بر مشکلات جاری و فوری همچون اقتصاد تاکید داشته باشند، بلکه به مطالبات و مسائل مستمر کشور مانند فرهنگ، آسیب های اجتماعی، رسانه و فضای مجازی و... نیز توجه و همّت لازم را داشته باشند و از نامزد های ریاست جمهوری این موارد را نیز بطور جدی مطالبه کند. البته این درست است که اقتصاد در رأس مسائل کشور قرار دارد؛ امّا همانطور که بیان گردید، جایگاه ریاست جمهوری و همچنین مسائل کشور، حوزه بسیار گسترده ای را در بر می گیرد و نمی توان تنها بر یک حوزه متمرکز شد.
علاوه بر این نامزدها نیز باید با ارائه برنامه های خودشان میزان درک و تحلیل شان از مسائل اصلی کشور را نشان بدهند و از فضای هیجانی و دوقطبی سازی های ناجوانمردانه پرهیز کنند. ذکر این نکته ضروری است که متأسفانه سال های گذشته فضای انتخاباتی بطور معمول به سمت هیجان و احساسات غیر عقلایی با استفاده از اهرم پروپاگاندا (تبلیغات) سوق داده می شد در حالی که این قضیه تمایز ملموسی میان جمهوری اسلامی و دموکراسی غربی نشان نمی دهد که نامزد ها و ستادها بخواهند با گرفتن آزادیِ تدبر از مردم و مسحور کردن آن ها در مقابل فضای تبلیغات غیر عقلایی رأی مردم را جلب کنند. این امر باعث می شود مردم و فضای کشور از پرداختن به مسائل اصلی کشور باز بمانند و جز دولت شعاری نتیجه ی دیگر نداشته باشد.
با این حال نامزد ها باید بدانند که انتخابات امسال متفاوت تر از سال گذشته است و خستگی مردم از انبوه مشکلات، تجربه آن ها از انتخابات های گذشته؛ اقناع عمومی را دشوار تر ساخته است. آن ها باید اقشار گوناگون مردم و همچنین جنبش دانشجویی را قانع کنند و برنامه های خود را در حوزه های مختلف مطرح کنند. ما می خواهیم بدانیم که نامزدها در کنار مسئله فوری و درجه اول کشور یعنی اقتصاد که بطور معمول در حرف های خودشان مطرح می کنند، در رابطه با حوزه ها و مسائل دیگری که ذکر کرده ایم چه برنامه هایی دارند؟
آن ها در خصوص بسیاری از مسائل از جمله توسعه و پیشرفت باید مرز بندی های خودشان را مشخص کنند. به عبارتی مرزها و چارچوب های دقیق برنامه های خودشان را نسبت به مبانی، اسناد بالادستی، پیوست های فرهنگی و... مشخص کنند تا مردم با نگاه بلند مدت به انتخاب خودشان فکر کنند. در این راستا نامزدها باید بر دو «نگاه تحولی» و «نگاه بلند مدت» به عنوان ریل گذاری برای تحقق اهداف و سیاست های کلان مورد نظر در اسناد بالادستی تکیه کنند.
متاسفانه مهم ترین آسیبی که ما از دولت های قبل در این خصوص دیده ایم عدم دغدغه و توجه به اسناد بالادستی و سیاست های کلان کشور و همچنین فقدان برنامه برای پیوست های فرهنگیِ سیاست ها، بوده است. به همین دلیل رهبری انقلاب در خصوص فهم مسائل اصلی کشور به نامزد ها هشدار داده بودند که متاسفانه در فضای رسانه ای کشور کمتر به بحث و بررسی در مورد این فرمایش رهبری توجه گردید. امیدواریم نامزد ها و مردم و همچنین دولت آینده به این مطالبات و آرمان های بنیادی که کمتر در محافل بیان می شود توجه کنند.
محمد جواد خالقی - دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی کارشناسی تاریخ دانشگاه فردوسی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.