به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست مجازی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران به منظور بررسی وضعیت فعلی و تبادل نظر برای ارتقای سطح کیفی آموزش مجازی برگزار و اولین پلتفرم ویدئو کنفرانس پزشکی آنلاین کشور سامانه اینمد (INMED) رونمایی شد.
جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: با شروع پاندمی کووید ۱۹ در دنیا و همچنین کشور ما، تغییر و دگرگونی ویژهای در مسیر آموزش دانشگاهها در تمامی مقاطع تحصیلی به وجود آمده است.
وی افزود: با توجه به شرایط موجود، سوالات متعددی در زمینه مدت زمان پاندمی کرونا و مهمتر از همه وضعیت بعد از آن و آیا به همان روال سابق و سنتی آموزش بر خواهیم گشت یا خیر؟ وجود دارد و برای پاسخ به این سوال باید به تجربیات اساتید در همه بخشهای آموزشی از تئوری گرفته تا بالینی مراجعه کنیم.
کوهپایه زاده ادامه داد: مدیران گروههای آموزشی با وجود بسیاری از مشکلات و محدودیت در زیرساختهای آموزشهای مجازی هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی به ما کمک کنند تا به یک هدف و نتیجه خوب برسیم.
وی اظهار داشت: معاونت آموزشی دانشگاه با اطلاع از همه مسائل موجود در تلاش برای فراهم کردن نرم افزارهای بومی یا بومی سازی شده است تا بتوانیم بیشترین استفاده را در مسیر آموزش مجازی حتی در دوران بعد از کرونا داشته باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: فرصت دیگری که در کووید نصیب همه ما شده، این است که این پاندمی، دیوارهای دانشگاهها را هم در سطح ملی و هم بینالمللی کمرنگ کرده و فاصله فیزیکی به صورت معنا داری از بین رفته، بنابراین باید در پذیرش دانشجو و آموزشهای مجازی حتی از دانشگاههای بینالمللی و داخلی در راه رسیدن به اهداف آموزشی خود بهره ببریم.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، گروهای آموزشی با توجه به نیازهای جامعه در بخشهای گوناگون باید در ارتباط با صنعت مشارکت داشته باشند و در این زمینه که از قابلیتهای پاسخگویی اجتماعی است، تلاش کنند و این اقدام بی تردید در قالب شعار دانشگاه نسل نو که شعار دانشگاه ما هم به شمار میرود، تعریف شده است.
کوهپایه زاده گفت: ما به همه گروهای آموزشی برای رسیدن به اهداف دانشگاه با تمام توان و قدرت و در تمام سطوح در معاونتها، شورا، هیئت رئیسه و هیئت امنا حمایت میکنیم.
در ادامه این جلسه ابوالفضل باقری فرد؛ معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: قرن اخیر به قرن تحول در آموزش شهرت دارد خصوصا در زمینه آموزش پزشکی که علتهای متعددی دارد و مهمترین آن تغییر و تحولات در فناوری، در نوع طبابت، در نوع نگرش جامعه به آموزش پزشکی است.
وی افزود: همه این اتفاقات روند آموزش را تسریع کرده و در همه زمینهها آموزش را متحول و تغییر داده؛ حتی زمان آموزش را در بسیاری از مواقع کوتاه کرده است.
باقری فرد گفت: اهمیت آموزش مجازی نه برای دانشگاه بلکه برای کل کشور بر کسی پوشیده نیست و فرصتی که الان ما در اختیار داریم، بسیار مغتنم است و برنامهریزی ما با داشتن امکانات خوب و مناسبی که در اختیار داریم، به گونهای است که روشی را در دانشگاه انتخاب کنیم که حتی برای بعد از دوران کرونا هم استمرار پیدا کند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد: برای استفاده از بارش افکار و خط مشی مدیران گروهای آموزشی میتوانیم پارادیمهای آموزش مجازی را تکمیل و اجرایی کرده و تهدیدات احتمالی برای آموزش و آزمونهای مجازی را با تبادل آراء به فرصتهای سازنده تبدیل کنیم.
در این نشست گزارشی از وضعیت آموزش و آزمونهای یکساله گذشته دانشگاه ارائه شد و هر کدام از مدیران گروههای آموزشی دانشگاه نقطه نظرات خود را در خصوص وضعیت آموزش و آزمونهای مجازی بیان کردند.
در پایان نیز از اولین پلتفرم ویدئو کنفرانس پزشکی آنلاین کشور سامانه اینمد (INMED) طراحی شده در یک شرکت دانش بنیان رونمایی شد.
این شرکت دانش بنیان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ایران در حوزه آموزش فعالیت میکند و با بهره گیری از ایدههای نو و خلاقانه اعضای هیئت علمی و دانشجویان و با استفاده از سرمایه گذار توانسته، یک استودیو مجهز را برای تولید محصولات آموزشی ایجاد کند. «اینمد» اولین سامانه VOD Live Streaming در حوزه آموزش پزشکی است که در سطح کشور و بین المللی قابل بهره برداری است.