به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست نقد و بررسی عملکرد دولت در بحران کرونا در قالب سلسله نشستهای «درد دل» با حضور سید محمد پاک مهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، محمود عمیدی، عضو شورای مرکزی خانه پرستار و مهدی اسفندیار، کارشناس رسانه نظام سلامت و از سوی شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاههای آزاد برگزار شد.
استثمار پرستاران با قراردادهای ۸۵ روزه
عمیدی: در مقطعی که ورود ویروس کرونا به کشور انکار میشد ما باید تا پیش از وقوع بحران برای مقابله با این ویروس آماده میشدیم و برخی از تجهیزات مورد نیاز را فراهم میکردیم؛ اما این اتفاق نیفتاد و ما تعداد زیادی نخبه را از دست دادیم؛ به گونهای که اگر آمار مرگ و میر کادر درمان کشورمان در دنیا اول نباشد ما جزو کشورهای دارای آمار مرگ و میر بالا هستیم.
دوستان ما فکر میکردند که فراگیری ویروس کرونا بعد از گذشته سه ماه به پایان میرسد؛ از این رو با قراردادهای ۸۵ روزه پرستارها را استثمار کردند. همه ما میدانیم که کرونا یک بیماری درمان پذیر نیست؛ بلکه یک بیماری مراقبتی است با این وجود در گام نخست باید از ابتلاء به این ویروس پیشگیری شود؛ اما ما در حوزه پیشگیری کاری از پیش نبردیم و تعدادی مبتلا شدند. طبیعتا وقتی کسی به ویروس کرونا مبتلاء میشود نیازمند مراقبت است و این مراقبت نیز بر عهده جامعه پرستاری است و این در حالی است که تا پیش از شیوع ویروس کرونا تعداد پرستاران کشورمان یک پنجم و به طور خوشبینانه یک سوم استانداردهای جهانی بوده، اما با فراگیری این ویروس به یک دهم استانداردهای جهانی تقلیل پیدا کرد؛ چرا که با افزایش مراجعات نوع مراقبتهای مورد نیاز نیز افزایش یافت.
با اتمام موج اول کرونا به جای اینکه در پرستارها انگیزه ایجاد شود تعداد زیادی از آنها اخراج شدند و این در حالی بود که بر اساس تفاهم نامه نظام پرستاری دوره چهارم، کمیسیون بهداشت مجلس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت بهداشت مقرر شده بود که طی چند سال ۱۰۰ هزار نفر و سالانه ۱۰ هزار نفر بیش از مجوزهای معمولی پرستار استخدام شود تا بتوان کمبودها را جبران کرد؛ از این رو ما تا پیش از فراگیری ویروس کرونا با وجود ۳۰ هزار نیروی شرکتی باز هم کمبود پرستار داشته ایم؛ اما با فراگیری این ویروس بسیاری از نیروهای شرکتی شغل خود را رها کردند و رفتند و مضاف بر این با اتمام موج اول در اواخر اردیبهشت سال ۹۹ در مازندران و تعداد دیگری از استانها پرستارهای قراردادی را اخراج کردند و این طبیعی است که نیروهای اخراجی مجدد به سر کار خود برنگردند؛ پس در کل رفتاری که با پرستارها شد و اینکه آنها را در این جنگ در مقابل تیر گذاشتند اصلا کار خوبی نبود.
با شیوع کرونا سازمانها و ادارات با یک سوم ظرفیت به ارائه خدمات پرداختند و مابقی کارکنان آنها دورکار بودند؛ اما کادر درمان با توجه به این که امکان دورکاری نداشت این انتظار میرفت که زحمات آنها به یک شکلی جبران میشد.
تزریق ۸۰ دوز واکسن کادر درمان به بستگان یک رئیس بیمارستان
واکسن کرونا برای کادر درمان به خوبی تهیه شد؛ اما به خوبی بر توزیع واکسنها نظارت صورت نگرفت به گونهای که رئیس یک بیمارستان در تهران در اسفند ماه ۸۰ دوز واکسن را به بستگان خود تزریق کرده و هیچ نظارتی هم روی آن صورت نگرفته بود.
با توجه به واردات تعداد زیادی واکسن کرونا به کشور، واکسن به اکثر پرستارها تزریق شده و مثلا تامین اجتماعی در این زمینه عملکرد خوبی داشته است؛ البته اگر در اسفند ماه سال ۹۹ نظارت بیشتری روی توزیع واکسن صورت میگرفت ما میتوانستیم وضعیت بهتری هم داشته باشیم؛ اگر چه من معتقدم پرستارانی که بعد از تولید واکسن کرونا به شهادت رسیده اند یکی از عوامل مرگشان میتواند به گردن وزارت بهداشت و شخص وزیر بهداشت باشد.
نکته دیگر اینکه گفته میشود پرستاران باردار در بخشهای کرونا به کارگیری نشده اند؛ اما چند نفر از آنها در این بخشها بوده اند و این دقیقا مغایر با قانون است.
انتقاد از عملکرد کمیسیون بهداشت مجلس در برخورد با ناکارآمدیهای وزارت بهداشت
اسفندیار: آیا پیش از آنکه کووید ۱۹ وارد کشور شود از وزیر بهداشت به عنوان مسئول اول حوزه بهداشت و درمان خواسته شد تا سلسله اقدامات خود را برای مقابله با این ویروس تشریح کند؟ از مسئول وقت رادیو سلامت بپرسید که چه کسی به آنها در مورد کووید ۱۹ تماس گرفت و گفت این چه مسائلی است که مطرح میکنید مگر شما شبکه ایران اینترنشنال هستید. مگر آقای حریرچی به عنوان مقام رسمی وزارت بهداشت در تلویزیون نگفت که ما برای کووید درمان موثر داریم و این ادعا شده است با این وجود کمیسیون چه برخوردی کرده است؟
در صورتی که در چین به عنوان خواستگاه کووید کسی را که ماسک نمیزد با گلوله میزدند در ایران وزیر بهداشت به مردم عادی گفت ماسک نزنید و بگردید به همین دلیل کشور ۲ ماه دچار غفلت شد و این در حالی است که در کتاب هاریسون هم تصریح شده که ماسک عامل پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا است با این وجود آیا ما باید باز هم منتظر میماندیم تا اثرگذاری ماسک ثابت شود. سوال بنده این است که چه کسی به مردم گفت که ما در خرداد کووید را جمع میکنیم و چه کسی به مردم گفت که ما مراسم عاشورایی خواهیم گرفت که الگوی جهانی شود. به هر روی امروز فقط ما مانده ایم که به آقای حسن روحانی که سرمایه اجتماعی به افول رسیده بگوییم که مقصر تو بودی.
در ووهان چین در یک مسافرت ۵۰ دقیقهای ۹۰ درصد مسافران یک اتوبوس به کووید مبتلا شدند و این در حالی است که ما در ایران به غلط به مردم گفتیم سوار اتوبوس شوید و آن هم اتوبوسی که ما نمیتوانیم پروتکلها را در آن رعایت کنیم و فاجعه به بار میآورد و مردم کشته میشوند و بعد از آن هم عدهای را سراغ مردمی که قرار بوده ۱۴ روز عید را در کنار خانواده در ویلاهایشان باشند و بیرون هم نیایند فرستادیم و به آنها گفتیم به تهران برگردند.
رهبر معظم انقلاب برای حل مشکلات نظام سلامت یک میلیارد یورو به وزارت بهداشت اختصاص دادند؛ اما آیا مثلا مردم مستضعف بجنورد از این یک میلیارد یورو سهم نان شب خود را گرفتند. سوال من این است که در کدام کشور دنیا وقتی بیمارستانهای خصوصی غیرفعال وجود دارد به جای خرید خدمت از بیمارستانهای این بخش، تخت و ICU میسازد و MRI وارد میکند. یک میلیارد یورو با ارز نیمایی معادل ۲۲ هزار میلیارد است با این وجود اگر ما یک میلیون نفر بستری داشتیم، میتوانستیم بابت هر پرونده ۲۲ میلیون کمک کنیم و خدمات از بخش خصوصی بخریم تا هم پرستار ما را اخراج نکنند و هم اتفاقات دیگر نیفتد.
بحثی که وجود دارد این است که چرا دوستان اشکالات و اقدامات وزیر بهداشت را به طرز عجیبی نادیده گرفتند. به هر روی وقتی که ما یک جراح را که اپیدمیولوژی و مهار بیماری نخوانده به عنوان نماینده تام الاختیار مهار کووید منصوب میکنیم میبینیم که این فرد میگوید قرنطینه مربوط به تاریخ قرون وسطی است و همین جمله به طنز و جوک جهانی تبدیل میشود.
مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی را به جای شرکت ها باید به بیمهها میداد
سوال بنده این است که چه کسی و با استناد به چه منبعی به رئیس جمهور گفته بود که من در تابستان با موج گرما کووید را جمع میکنم؟ و دیگر اینکه چرا مجلس با کنار گذاشتن عقل سالم جامعه بشری یک بار دیگر از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی دوباره دفاع کرد خب این پول را به بیمهها میدادید و میگفتید داروها آزاد وارد شود و بیمهها آنها را پوشش بدهند، اما این کار نشد و امروز شاهدیم که چندین شرکت که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و دارویی وارد نکردند در قوه قضائیه پرونده دارند.
در جایگاه حقوقی نمیشود معاون وزیر را در کمیسیون بهداشت به خاطر عملکرد مخربش در کووید بکوبند و بعد از وزیر به خاطر عملکرد خوبش تقدیر کنند و این از آن دست اتفاقاتی است که منطقی نیست. به هر روی در چارچوب قانون عملکرد کل وزارت بهداشت به اسم رئیس جمهور نوشته میشود و اگر تقدیری هم وجود دارد باید بگوییم که عملکرد رئیس جمهور خوب بوده است.
رفتارهای نظارتی مجلس در حوزه کرونا دارای اشکال است
واقعیت این است که امروز رفتارهای مجلس از بعد نظارتی دارای اشکال است؛ مثلا همانطور که آقای عمیدی اشاره کرد به برخی از پرستارها ۹ ریال پاداش کرونا پرداخت شده، اما مجلس در این رابطه هیچ اقدامی نکرده است.
ما انتظار داشتیم که با اختصاص یک میلیارد یورو به نظام سلامت بازنشسته و کارگر هم بیمه شود و از طرفی از بخش خصوصی خدمت خریداری شود.
پاک مهر: قطعا مجلس نیز در مقابله با ویروس کرونا نقاط ضعف و قوت زیادی دارد. با این وجود خیلی از مسائلی که آقای اسفندیار به آن اشاره کرد مربوط به دوران شروع کرونا بوده و آن موقع ما در مجلس حضور نداشتیم؛ به هر روی همه ما میدانیم که با شیوع ویروس کرونا مجلس دهم و کمیسیون بهداشت به طور کامل تعطیل شدند به همین دلیل وقتی مجلس یازدهم شکل گرفت یکی از نقدهایی که ما به کمیسیون بهداشت مجلس دهم داشتیم راجع به همین موضوع بود؛ ولی در شرایط کرونا کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم اصلا تعطیل نشد و ما در کنار مردم و نظام سلامت حضور داشتیم تا بتوانیم کمک کنیم.
در خصوص نظارتهای مجلس و اختصاص یک میلیارد یورو به نظام سلامت ما حداقل دهها جلسه با بانک مرکزی، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و وزارت بهداشت و درمان برگزار کرده ایم؛ البته آنقدر هم پول فراهم نبوده که سازمان برنامه و بودجه بخواهد مشکلات حوزه درمان را به لحاظ مالی رفع کند چه برسد که بخواهد به کارگران، کارخانجات، صنوف و کسبه و بازار کمک کند.
از سال ۹۸ تا کنون با پشتوانه مجلس و با نامه نگاری با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور بین ۸۰ تا ۸۷ درصد از یک میلیارد یوروی اختصاص یافته به نظام سلامت تخصیص یافته است. با این وجود ما یک پول هنگفت و شرایط مالی خوبی در کشور نداریم که بتوانیم از لحاظ مالی همه ابعاد را پوشش بدهیم.
ما برای اینکه بتوانیم خسارتهای ناشی از بحران کرونا را جبران کنیم باید بودجه سال ۱۴۰۰۱ را مبتنی بر شرایط کرونا تنظیم کنیم و کمیسیون بهداشت و درمان در این رابطه میداند که باید چگونه عمل کنند.
شرایط مالی دولت آنقدر خوب نیست که اعتبارات کرونا را به راحتی اختصاص بدهد
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پولی برای درمان کرونا پیش بینی نشده بود؛ اما از آنجا که در سالهای گذشته بودجه دارو و تجهیزات ۴.۵ تا پنج میلیارد یورو بوده این بودجه در سال ۱۴۰۰، ۲.۵ میلیارد یورو تعیین شد که ۵۰ درصد آن نیز صرف دارو و تجهیزات در حوزه کرونا میشود؛ بنابراین با توجه به محدودیتهای اقتصادی کشور ما مجبوریم که حداقلها را برای تامین نیازها اختصاص دهیم. به هر روی بنده به عنوان نماینده مجلس انقلابی منتقد عملکرد دولت هستم؛ اما این را هم میدانم که شرایط مالی دولت آنقدر خوب نیست که بخواهد به راحتی اعتبارات کرونا را اختصاص بدهد.
استفاده از اکسیژن یکی از درمانهای کرونا است. با این وجود ما در کشور بیمارستانی داشتیم که باید کامیون کامیون کپسول اکسیژن از استان دیگری میآوردند و پای هر تخت میگذاشتند؛ اما امروز همه بیمارستانهای ما به اکسیژن سانترال و یا به دستگاه سی تی اسکن مجهز شده اند.
وضعیت ما در حوزه تجهیزات به گونهای بوده که به گفته وزیر بهداشت مجبور به برداشتن مخفیانه دو عدد کیت تشخیصی در سازمان جهانی بهداشت شده ایم؛ اما امروز به مرحلهای رسیده ایم که دستگاه اکسیژن ساز را که از خارج وارد میشد تولید میکنیم و مضاف بر این تعداد تختهای مورد نیاز در مقایسه با گذشته تفاوت زیادی پیدا کرده است.
ما یک روزی واکسن نمیساختیم، اما امروز یک تحرک و پویایی برای تولید واکسن در کشور به راه افتاده و ما حداقل در این مسابقه علمی افتخار میکنیم که ۱۹ شرکت مشغول ساخت واکسن هستند و البته برای تامین زیرساختهای تولید واکسن در موسسات رازی و پاستور مجلس به دولت فشار آورده است.
ما اگر عملکرد وزیر بهداشت در مقابله با ویروس کرونا را مثبت ارزیابی میکنیم این ارزیابی را با توجه به داشتههای کشورمان انجام میدهیم؛ مثلا ببینید که آیا کمکهایی که به یک شهروند آمریکایی میشود تا در خانه بماند ما توان ارائه این کمکها را داریم. به هر روی ما به پیک اول، دوم و سوم کرونا تا یک درصدی نمره قابل قبولی میدهیم، ولی پیک چهارم در اثر سهل انگاری و عادی انگاری به راه افتاد و ما ضعف داشتیم.
حرفهای وزیر بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا شنیده نمیشود
وزیر بهداشت تذکرات کارشناسی خود را در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرده، ولی به حرفهای او گوش نداند و همچنین به گفته آقای نمکی در جلسه کمیسیون بهداشت پولی به او نمیدهند.
طبق پیش بینیها برای درمان کرونا حداقل ۳۵ هزار میلیارد تومان نیاز است با این وجود قرار است طی سه سال یک میلیارد یورو معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان کم کم و آن هم برای خرید تجهیزات و داروهایی که وارد میشود از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کند و این هم پول کمی است.
استفاده از داروی رمدیسیور در مرحله ابتدایی ابتلاء، برای درمان کرونا موثر است و تمام بیمارستانهایی هم که از این دارو استفاده میکنند اثربخشی آن را اعلام کرده اند؛ ولی این دارو وقتی که بیماری به طور کامل مستقر شد و گرفتاری ریه به بیش از ۵۰ درصد رسید و بیمار اینتوبه شد دیگر جواب نمیدهد؛ با این وجود اینطور نیست که متخصصین ما بخواهند این همه پول را هدر بدهند و دارویی را برای بیماران کرونایی تجویز کنند که هیچ تاثیری در درمان آنها ندارد.
داروی رمدیسیور توسط آمریکاییها تولید شد و آنها در ابتدا مدعی بودند که داروی درمان قطعی کرونا را پیدا کرده اند و میخواستند آن را با قیمت بسیار بالا بفروشند. با این وجود اگر ما این دارو را وارد نمیکردیم خیلی از مردم میگفتند که داروی کرونا ساخته شده، ولی مسئولان کشورمان کوتاهی میکنند و آن را وارد نمیکنند. با این اوصاف میتوان گفت که امروزه درمان کرونا و حتی واکسن جنبه سیاسی پیدا کرده اند.
اگر چه آمریکاییها با ساخت رمدیسیور در پی سودجویی بودند؛ اما ما بعد از اینکه توانستیم رمدیسیور را در داخل تولید کنیم سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که اثر این دارو در درمان کرونا خیلی کم است. به هر روی بسیاری از درمانهای کرونا تجربی است و اینکه ما امروز توانسته ایم پیک چهارم کرونا را به خوبی کنترل کنیم به خاطر تجربه و مهارت پزشکان ما بوده است.
مهار بیماری کرونا به معنای ریشه کن کردن آن است، اما منظور از کنترل بیماری یعنی بتوانیم سرعت مرگ و میرها را کاهش دهیم. با این وجود وزارت بهداشت ظرف سه هفته با استفاده از استراتژیهای درمان محور و بهداشت محور توانست بیماری کرونا را کنترل کند و اجازه ندهد افراد بیشتری مبتلاء شوند. به هر روی امروز، دنیا هم نتوانسته بیماری کووید را کنترل کند.
من نگاه دوستان به بیماری کرونا را مثبت نمیدانم. کرونا یک بیماری چند وجهی است و ضرورت دارد که مردم هم برای مقابله با این بیماری همت کنند. مگر وزیر در این شرایط چه کاری میتواند انجام داد. شما اصلا فکر کردید که نمکی مشکل دارد.
مردم پاشنه آشیل کنترل کرونا هستند
مردم پاشنه آشیل کنترل کرونا هستند و باید پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند. به هر روی بیماری کرونا با ما خواهد بود، ولی ما باید نحوه زندگی، تحصیل و کسب و کار در این شرایط را یاد بگیرم و اینها جزو مواردی هستند که باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شوند. مضاف بر این ما نباید بگوییم وزارت بهداشت، دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا از بیخ هیچ چیزی نمیدانند اینها هم با جان دل وقت گذاشتند و زحمت کشیدند و من نمیتوانم بگویم آنها ضعیف عمل کرده اند مگر کشورهای پیشرفتهای مثل آمریکا، انگلیس، ایتالیا و فرانسه چه عملکردی داشته اند.
نمره قابل قبول نایب رئیس کمیسیون بهداشت به عملکرد نمکی
بنده مدافع وزیر بهداشت نیستم و اتفاقا نگرش سلیقهای من بر عکس نگرش آقای نمکی است؛ ولی بنده در حد تخصص خودم در کمیسیون بهداشت حرکت ها، تلاشها و زحمات او را شاهد بودم و اگر نگویم این تلاشها صدرصد بوده میتوانم بگویم وزیر بهداشت نمره قابل قبول ۸۰ گرفته است.
اسفندیار: سوال بنده از آقای پاک مهر این است که آیا وضع اقتصادی کشورمان از ویتنام بدتر است. اقتصاد ویتنام ۳۰ پله از اقتصاد ایران پایینتر است، اما نهایتا با زیر ۱۰۰ کشته این بیماری را جمع کرد. شما چرا آمریکا را مثال میزنید.
آقای پاک مهر میگوید پولی به وزیر بهداشت داده نمیشود پس پولهایی که تاکنون گرفته در کجا هزینه شده است؟ بحث بنده این است که چرا وقتی بیمارستانهای خصوصی هستند و ما میتوانیم از آنها خدمات بخریم ICU میسازیم. سوال من این است که سی تی اسکن ۲۵۶ اسلاید و MRI چه ربطی به کووید دارند.
هدر رفت منابع ملی با تجویز ۱۰۰ میلیارد تومان رمدیسیور در تهران
در آلمان بدون استفاده از داروی رمدیسیور تعداد کشتههای کرونا به صفر رسیده، اما در تهران فقط در یک ماه ۱۰۰ میلیارد تومان رمدیسیور تجویز شده است با این وجود بنده معتقدم که پولها برای درمان کرونا هدر میرود. به هر روی رمدیسیور تحت پوشش بیمه است و منابع ملی به خاطر آن هزینه میشود؛ البته رمدیسیور جزو پروتکل درمانی کرونا است و این پروتکل را هم وزارت بهداشت نوشته و پزشک هم نمیتواند تجویز نکند، چون بازخواست میشود.
با ۸۰ هزار کشته نمی توانیم مدعی کنترل کرونا در کشور باشیم
۸۰ هزار نفر در کشورمان به دلیل ابتلاء به کرونا مرده اند و اگر به گفته آقای حریرچی این رقم را ضربدر ۲ کنیم تعداد کشتههای ما ۱۶۰ هزار نفر بوده است با این وجود چگونه میتوانیم بگوییم که این بیماری در کشور کنترل شده این یک فاجعه است.
ویتنام، کره جنوبی، سنگاپور، امارات، عربستان و کویت کووید را مهار کرده اند و مرگ و میر کشورهای اروپایی به صفر رسیده آن وقت آقای پاک مهر میگوید دنیا نتوانسته کووید را کنترل کند. ما باید ببینیم که دنیا چطور توانسته کووید را کنترل کند و دلیل اینکه ما نتوانسته ایم چه بوده نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم.
مردم از بین مردن و بالا رفتن از دیوار برای سرقت مرگ شرافتمندانه در محیط کار را انتخاب کرده اند. مگر ما برای مردم واکسن و ماسک تهیه کرده ایم. ما طرح ترافیک را لغو نمیکنیم و مردم را مجبور به استفاده از مترو میکنیم و بعد میگوییم مردم مقصر هستند. اینکه آقای پاک مهر به عنوان نماینده مردم با وجود اشکالات وزارت بهداشت باز هم میگوید مردم مقصر هستند واقعا من از دولت چه انتظاری میتوانم داشته باشم.
وزارت بهداشت برای مقابله با کووید ۱۹ نیازمند یک مدیر و تیم قویتر بود
بنده معتقدم که وزیر بهداشت به شدت خسته شده است و همچنین معتقدم که مقابله با ویروس کرونا از اسکلت آقای نمکی برنمی آمد و ما نیازمند یک مدیر و تیم قویتر بودیم و فرق بنده با آقای پاک مهر در این است.
نکتهای که به آن تاکید دارم این است که وزیر بهداشت، معاونانش، همه مدیران ستادی و روسای دانشگاهها در بحثت کووید در حد انتهای توان خود تلاش کردند؛ اما در عین حال بنده معتقدم کشور مدیران قوی تر، قدرتمند تر، چابکتر و با پتانسیلهای مدیریتی بهتری داشت که آقای نمکی میتوانست با تزریق این افراد به بدنه وزارت بهداشت و تغییر فرایندها مسیرهای بهتری را در پیش بگیرد تا ما در نهایت به جایی نرسیم که بگوییم آقای روحانی مقصر بوده یا مردمی که هم به کووید دچار شدند و هم اقتصاد آنها خوابیده بود.
ناتوانی تیم کنونی وزارت بهداشت در کنترل آنفلوآنزا
عمیدی: واقعیت این است همان تیمی که نتوانست آنفلوآنزا را کنترل کند امروز فقط آقای نمکی برای مقابله با کرونا به جمع آنها اضافه شده است و البته آقای حریرچی که همیشه در وزارت بهداشت حضور دارند. با این وجود سوال این است که این تیمی که حتی نتوانسته بیماریهای واگیردار تابستانی و بیماریهای اسهالی را کنترل کند چگونه میخواهد با کرونا به مقابله بپردازند. مضاف بر این دولت از همان ابتدا برنامهای برای کنترل کووید نداشته و هنوز هم ندارد و صرفا گفته میشد که مردم از خانه بیرون نیایند و یا از ایمنی گلهای استفاده میکردند.
ادعا میشود که ۴۰ هزار نیرو در وزارت بهداشت استخدام شده اند، اما این استخدام به نام پرستاری و به کام دیگران بوده. در واقع از بین چهل هزار نیروی جذب شده ۱۰ هزار نفر پرستار بوده اند که این تعداد نیز به خاطر ایجاد تختهای جدید جذب شده اند و این در حالی است که ما میتوانستیم با خرید خدمت از ظرفیت بخشهای خصوصی استفاده کنیم.
نوع رابطه استخدامی افراد با کارفرما مسئله بسیار مهمی است؛ مثلا فردی که استخدام رسمی است نمیتواند از بدو فراگیری ویروس کرونا کار خود را رها کند و برود و این مسئلهای است که ما از ابتدا با آن مواجه بودیم. با این وجود اگر نیروهای درمان استخدام رسمی باشند ما در کنترل بحرانهایی که نیازمند مراقبت هستند کارها را راحتتر میتوانیم پیش ببریم. ضمن اینکه وزارت بهداشت میتوانست از ظرفیت مراقبت در منزل به صورت بهینه استفاده کند، اما در این زمینه نیز هیچ برنامهای نداشت.