به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدولی علیئی استاد دانشگاه و عضو گروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با برنامه «نوای جوانی» درمورد الزامات سیاستهای جمعیتی در دولت آینده گفتگوی تلفنی کرد.
علیئی با بیان اینکه بحث جمعیت در نظامهای جمعیتی سنتی مطرح نبوده گفت: در گذشته که میزان مرگ و میر و میزان موالید بسیار بالا بود لذا جمعیت هم موضوعیتی نداشت.
وی افزود: با توجه به اینکه افراد در دنیای صنعتی و مدرنیته امروز به دلیل اشتغال و هزینههای فرزند، فرصتی برای تربیت فرزندان ندارند لذا برای این موضوع و توزیع جمعیت باید راهکارها و برنامههای علمی ارائه داده شود درغیراین صورت دچار بحران خواهیم شد.
عضو گروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۶۵ که نرخ موالید در کشورمان بالا بود سیاستهای کنترل جمعیت انجام شد تا یک تعدیل جمعیتی صورت گیرد، اما متاسفانه این سیاستهای باطل و غلط تا به امروز ادامه پیدا کرده و متأسفانه یک عده غیرکارشناس هم آدرس غلط میدادند که سالخوردگی جمعیت هیچ اشکالی ندارد.
علیئی با اعلام اینکه نرخ فرزندآوری در ایران به ۱.۶۷ رسیده و نزدیک به دایره تله قرار گرفته گفت: ما باید سیاستهای جمعیتی را به ویژه از نظر اجتماعی و فرهنگی فرهنگ سازی و اجرایی کنیم و پیامدهای سالخوردگی جمعیت را برای خانوادهها تبیین کنیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر نرخ باروری را با روند ادامه دهیم قطعاً در سال ۱۴۱۵ نرخ جمعیت کشورمان از صفر هم عبور میکند و به زیر صفر خواهد رسید.
وی درمورد تجربه کشورهایی که در حوزه جمعیتی وضعیتی مشابه ایران دارند گفت: روند باروری در کشورهایی مانند ژاپن، ایتالیا و کل کشورهای اروپایی زیر خط جانشینی قرار دارد و برای این موضوهع برنامه ریزی و هزینه میکنند. مثلاً کشور فرانسه که در یک دوره ۱۰ ساله با هزینه بسیار بالا و اختصاص ۴.۷ دهم تولید ناخالص ملی برای اصلاح جمعیت، نرخ موالید را موقتاً به ۲.۰۱ صدم درصد افزایش داد که البته باز هم موفق به حفظ این نرخ نشد.
علیئی پرداخت دائمی مشوقهای اقتصادی و حمایتهای مالی مانند معافیت مالیاتی، مسکن ارزان قیمت و پرداخت یارانه نقدی در دوران بارداری و شیردهی را از جمله سیاستهای این کشورها برای افزایش فرزندآوری عنوان کرد و افزود: برخی کشورها برای خانوادههای پرجمعیت حتی تورهای گردشگری هم برگزار میکنند.
عضو گروه جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بیشتر سریالها و رسانهها در بیست سال اخیر در راستای تشویق مردم به تجرد و فرزندان کمتر اقدام کردند گفت: اخیراً این موضوع الزام شده که سیاستهای افزایش جمعیت در برنامهها و سریالها لحاظ شود.
استاد دانشگاه سهم عوامل اقتصادی را در کاهش نرخ فرزندآوری پایینتر از عوامل فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: افزایش درآمد خانوادهها و اشتغالزایی الزاماً منجر به فرزندآوری نخواهدشد چراکه اگر اینطور بود الان غربیها بیشتر از الان صاحب فرزند بودند لذا مهمتر از همه این مسائل، گفتمان سازی ترویج فرزندآوری درون خانواده هاست.
علیئی متذکرشد: دولت در گام نخست باید تسهیلاتی را فراهم کند تا خانوادهها دغدغههای اولیه اقتصادی را نداشته باشند و بعد هم در این مورد به صورت کاملاً جدی فرهنگ سازی کند.