به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور و احتمال بروز بیماریهای ذهنی از جمله زوال عقل، ضرورت ایجاد سیستم هایی که بتوانند به تشخیص زودهنگام و دقیق تر این بیماری کمک کنند بیشتر احساس می شود و تشخیص به موقع و زودهنگام این بیماری می تواند در به تاخیر انداختن بروز آن، اتخاذ راه کارهای درمانی مناسب و نیز کاهش هزینه سیستم سلامت مفید واقع شود.
این ستاد با همکاری موسسه ملی توسعه تحقیقات پزشکی به صورت مشترک از طرحهای تحقیقاتی در دو محور نشانگرهای زیستی اولیه در دمانس و توسعه ابزارهای غربالگری، ارزیابی و توانبخشی اختلالات یادگیری با تاکید بر برنامههای برخط حمایت میکنند.
نشانگرهای زیستی معیاری را ارائه می دهند که می تواند ضمن کمک به تصمیم گیری بالینی متخصصان این امکان را برای بیماران و ارائه دهندگان خدمات درمانی فراهم می کند تا بیماری را در مراحل اولیه شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه را در بیماران در معرض خطر انجام دهند.
از میان اختلالات عصب تحولی، اختلالات یادگیری از میزان شیوع بالایی در میان کودکان برخوردار است که علاوه بر پیامد تحصیلی ضعیف، مشکلات رفتاری و هیجانی را نیز در بر دارد. نبود ابزارهای غربالگری و تشخیصی مناسب، باعث به تاخیر افتادن تشخیص به موقع این اختلالات می شود و از طرفی کمبود برنامههای توانبخشی و درمانی مناسب و موثر، مراکز درمانی و خانوادههای این کودکان را با مشکل مواجه میکند.
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و موسسه نیماد با هدف دستیابی به تشخیص زودهنگام و به موقع این دو اختلال شایع و دستیابی به برنامههای توانبخشی شناختی ویژه اختلالات یادگیری از محققان دعوت به عمل می آورد تا طرحهای خود را در این حوزه ارائه کنند.
محققان میتواند برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد محورهای پژوهشی و فرم پروپوزال به سایت موسسه نیماد مراجعه و پس از دریافت و تکمیل فرم طرح آن را تا پایان مردادماه سال جاری در سامانه این موسسه بارگذاری کنند.