به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، فرهاد منتصر کوهساری معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره آخرین وضعیت توسعه بندر چابهار اظهار داشت: ما در حال حاضر مشکلی از نظر تجهیزات بندری برای تخلیه و بارگیری در بندر چابهار نداریم.
وی با اشاره به قرارداد سرمایه گذاری ۸۵ میلیون یورویی هندیهای در بندر چابهار گفت: هندی قرارداد ساخت تعدادی از تجهیزات را با سازندگان بین المللی به امضا رسانده اند؛ تا کنون نیز ۴ دستگاه گنتری کرین موبایل (جرثقیل قابل جابه جایی مخصوص تخلیه بار از کشتی) ۱۴۰ و ۱۰۰ تنی به این بندر منتقل شده است؛ به زودی دو دستگاه گنتری کرین دیگر هم به این بندر منتقل میشود.
منتصر کوهساری با بیان اینکه تا زمانی که طرف هندی تجهیزات را کامل نکند، قرارداد واگذاری ۱۰ ساله اپراتوری بندر چابهار به هندیها را امضا نخواهیم کرد، گفت: اجرای این قرارداد هنوز شروع نشده است؛ این قرارداد به صورت B.O.T است به این معنا که در پایان قرارداد ۱۰ ساله، تجهیزات تولید شده در اختیار سازمان بنادر قرار میگیرد.
وی با اشاره به تأثیرگذاری تحریمها در فرآیند تولید، انتقال و بهره برداری از تجهیزات بندری از سوی هندیها در بندر چابهار، افزود: هندیها یک قرارداد دیگر هم با چینیها برای احداث تجهیزات بندر چابهار دارند اما چینیها این قرارداد را اجرا نکرده اند بنابراین طرف هندی چندان مقصر نیست و شرکت سازنده در ساخت تجهیزات چابهار کوتاهی کرده است.
چینیها هم در بندر گوادر کاری نکرده اند؛ بیشتر پروپاگانداست
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این که آیا با توجه به سرمایه گذاری بزرگی که چینیها در بندر گوادر پاکستان داشته اند، بهتر نبود ما هم توسعه بندر چابهار را به جای هند، به چینیها میدادیم؟ تصریح کرد: اگر بندر گوادر را بررسی کنید، میبینید که اتفاق خاصی در این بندر از سوی چینیها رخ نداده و تنها تبلیغات و جوسازی است که در این زمینه انجام میشود.
پیگیریهایمان از هندیها را بیشتر کرده ایم
وی با بیان اینکه باید سرعت توسعه را در چابهار افزایش دهیم، یادآور شد: پیگیریهای ما از هندیها بیشتر شده اما شرایط خاص تحریمها هستند به خصوص که ما نپذیرفتیم که این تجهیزات در هند ساخته شود و گفتیم باید سازندگان مطرح بین المللی این تجهیزات را بسازند به همین دلیل قرارداد را یورویی تدوین کرده ایم تا تجهیزات از آلمان و هلند به ایران بیاید.