به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی کربلایی امروز در نشست خبری اظهار داست: فرودگاه امام با افزایش ظرفیت سال ۹۸ در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر در سال دگر دارد و این نسبت به برنامه ریزی که درباره فرودگاه امام انجام شده است در واقع قبل است و حدود یک دهم برنامه تعیین شده است یعنی باید در چند فاز میزد، به ۱۰۰ میلیون مسافر در سال برسد.
وی افزود: مذاکراتی با سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای فاز اول توسعه فرودگاه امام و ترمینال جدید با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر در حال انجام است و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.
وی بیان کرد: همه تلاش ما این است که برنامه کلی و هدف کلی ترسیم شده برای شهر فرودگاهی امام خمینی رحمت الله علیه محقق شود و به هاب اول بار و هاب دوم مسافر در منطقه تبدیل شویم.
وی اظهار داشت: شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی رحمة الله علیه منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی دارد و همه تلاش ما معطوف به این شده است که ظرفیت قانونی مسئول اجرا شود.
وی گفت: ما تنها منطقه آزاد و ویژه اقتصادی زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی هستیم، ضمن آنکه قوانین شورای عالی مناطق آزاد را هم باید رعایت کنیم.
کربلایی اظهار داشت: در دو سال گذشته تلاش کردیم و با توجه به وضعیت صنعت هوانوردی به دلیل شیوع کرونا مشکلات را رفع کنیم و به توسعه شهر فرودگاهی بپردازیم.
وی اظهار کرد: سال گذشته موفقیت خوبی در موضوع شهر فرودگاهی داشتیم و در بخش منطقه آزاد و ویژه اقتصادی پیشرفت مناسبی محقق شد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی رحمة الله علیه داشت: تلاش شد در دوران کرونا خصوصاً سال گذشته با اصلاح ساختار و برنامهریزی برای توسعه سرمایهگذاری و تکمیل زیرساختها در زمان پس از کرونا آمادگی بیشتری داشته باشیم.
وی بیان کرد: طرح جامع شهر فرودگاهی و طرح تفصیلی نقاط مختلف دنبال شد و برای تکمیل توسعه زیرساخت در منطقه پیشران برای هسته شروع فعالیت های منطقه آزاد برنامهریزی کردیم.
وی گفت: در منطقه آزاد منطفه پیشران۲۴۰ هکتاری در نظر گرفته شد و برای این محدود و منطقه هوانوردی سرمایهگذار جذب کردهایم.
وی افزود: برای شهر لجستیک سیستمهای مختلف حمل و نقل، انبارداری، حمل و نقل ریلی هوایی و غیر لازم است که با چند سرمایه گذار برای ایجاد انبارهای هوشمند و مکانیزه صحبت کردیم.
وی بیان کرد: در حال عقد قرارداد هستیم و در حوزههای تعمیر و نگهداری هواپیما، موتور، بدنه و غیرع با چند سرمایهگذار مذاکراتی داشتهایم.
کربلایی بیان کرد: سال گذشته یک هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایهگذاری منعقد کردیم و در حال تحویل زمین یا انعقاد قرارداد هستیم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی رحمة الله علیه با بیان این که ۱۲۰۰ میلیارد تومان از شرکتهای هواپیمایی داخلی طلبکاریم گفت، شرکت های هواپیمایی خارجی بدهی چندانی به ما ندارند.
کربلایی در مورد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شهرک فرودگاهی امام خمینی(ره) بیان کرد: تسهیلاتی در باره عدم اخذ مالیات در سالهای اولیه همچنین عدم اخذ حقوق و عوارض گمرکی و تسهیلات صادرات و واردات از مشوقها در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) است.
وی افزود: برای واگذاری زمین به سرمایهگذاران، تسهیلاتی درنظر گرفتیم، البته سوداگران زمین به سراغ اراضی اطراف شهر فرودگاهی آمدند، اما ما اراضی را به قیمت کارشناسی در قالب اجاره بلندمدت به سرمایهگذار واگذار میکنیم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: موضوع منطقه مسکونی در شهر فرودگاهی امام را نیز دنبال میکنیم.
* پیشرفت 70 درصدی باند دوم فرودگاه امام(ره)
کربلایی بیان کرد: در طرح توسعه ترمینال جدید، تکمیل باند دوم دیده شده است و قرار است باند در اجرای طرح تکمیل شود.
وی افزود: ILS کت2 جدید به زودی روی باند اصلی نصب میشود.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بیان کرد: در حال مذاکره برای ترمینال کارگو (حمل و نقل) هستیم و زمین به سرمایهگذار برای نقشهبرداری تحویل میشود.
وی اظهار کرد: ایرلاینهای خارجی حساب خود را طبق صورتحساب پرداخت میکنند.
* عملیات ترمینال سلام برای کاهش هزینهها متوقف شد
وی گفت: برای کاهش هزینهها خدماتدهی ترمینال سلام را متوقف کردیم، البته به دلیل شیوع کرونا و کاهش پروازها این ترمینال عملیاتی نبود.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بیان کرد: با سرمایهگذار جلسات منظمی برگزار کردیم و در حال جمعبندی هستیم تا نحوه تعامل مالی با سرمایهگذار شفافتر شود.
کربلایی با بیان اینکه سررسید اقساط سرمایهگذار آغاز شده است، گفت: در صورت برقراری پروازهای حج، ترمینال سلام به پروازهای حج و داخلی اختصاص یابد.
* پیشنهاد دریافت بخشی از درآمد پروازهای عبوری
وی اظهار داشت: درآمدی مستمر برای شرکت فرودگاهها در پروازهای عبوری وجود دارد. موضوع اختصاص بخشی از این درآمد به فرودگاه امام(ره) مطرح شده است تا بخشی از هزینههای ما از این محل جبران شود.