به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، برنامه "مجری"، شب گذشته و در آخرین قسمت با حضور رضا تقی پور از وزرای پیشین و نماینده مجلس شورای اسلامی، علی قلهکی خبرنگار و فعال سیاسی، محمدعلی وکیلی نماینده پیشین مجلس و فرید مدرسی روزنامه نگار و فعال سیاسی درباره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که تا چند روز دیگر پرونده آن نیز بسته خواهد شد، به گفتگو نشستند.
تقی پور در ابتدای برنامه کلیت نظام را بر پایه نقش مردم و جمهوریت را مبنای قدرت انقلاب اسلامی دانست و گفت: امروز بیش از سه دهه است که خلاف نظریههایی که تکیه دولتها و حکومتها را به قدرت سخت و نظامی میدانستند، پدیده قدرت نرم در دنیا مطرح است و به نظر من انقلاب اسلامی یکی از مصادیق بارز این قدرت نرم است؛ لذا تداوم انقلاب اسلامی نیز با حضور مردم و با تکیه به این قدرت نرم برخاسته از مکتب خواهد بود.
این نماینده مجلس افزود: اینکه رهبر انقلاب نه تنها در این انتخابات بلکه در همه انتخاباتها اصل را بر مشارکت حداکثری میگذارند برای این است که این حضور این پیام را در دنیا منتشر میکند که پایه این نظام مردم هستند که قدرت ملی را تثبیت میکنند.
وکیلی در ابتدای برنامه با بیان اینکه در سپهر سیاسی ایران همواره دوگانه انتخاب خوب و انتخابات خوب مطرح بوده است، اظهار داشت: همواره برپایی یک انتخابات خوب، مطلوب مقامات عالی نظام بوده است یعنی راهبرد رهبران نظام انتخابات خوبی بوده است که رقابتی باشد؛ در حالی که مطلوب کنشگران و جناحهای سیاسی را انتخاب خوب تأمین میکند. ولی شوربختانه این روزها کم و بیش ترجیه انتخاب خوب بر انتخابات خوب در حال تبدیل شدن به یک گفتمان ملی است و این خطری است که میتواند کلیت جمهوریت را به چالش بکشد و اینکه قدرت نرم جمهوری اسلامی، مردم هستند را میتواند در پروسه زمان در گفتمان برخی خرده جریانات سیاسی کمرنگ کند.
نماینده پیشین مجلس افزود: در این جدال انتخاب خوب و انتخابات خوب، همواره وزن با انتخابات خوب بوده است چرا که این راهبرد نظام است و منافع انتخابات خوب و مشارکتی به اقتدار و گره گشایی نظام از بن بستهای سیاست خارجه و مشروعیت بخشی به دولتهای برآمده از صندوق رأی باز میگشت به طوری که حتی اگر دولتی به لحاظ کارآمدی دارای حداقلی از تیم اداره کنندگان بود، ولی مشروعیت رأی خود را به دست آورده بود، یک دولت حداکثری قلمداد میشد و در تداوم فعالیت، از اعتماد به نفس بالایی برای حل بحرانها برخوردار بود.
این روزنامه نگار افزود: حالا تصور کنید این معادله به عکس شود و ما یک انتخابات حداقلی و کم فروغ داشته باشیم، حتی اگر بهترینها و کارآمدترین افراد هم انتخاب شوند حتما اعتماد به نفس خروجی این انتخابات برای حل مشکلات حداکثری جامعه پایین خواهد بود و از سوی دیگر تلقی دنیا از چنین انتخاباتی یک تلقی منفی و آورده چنین انتخاباتی برای ارتقا قدرت نرم جمهوری اسلامی آورده بسیار حداقلی است؛ لذا اینکه گاهی با ساده انگاری میگوییم با نیامدن از رقیب انتقام میگیریم، باید بدانیم که این نیامدن موجب بازنشدن گرههای کور در بخشهای اجرایی کشور خواهد شد و نفع حضور حداکثری و مشارکتی برای کل مردم و کلیت نظام سیاسی است.
آصفی در ادامه این سوال را طرح کرد که آیا نمیشود یک انتخاب خوب در پرتو انتخابات خوب محقق شود یعنی هم مشارکت حداکثری را شکل داد و هم انتخاب خوبی داشت؟
قلهکی در پاسخ گفت: سه یا چهار ماه قبل، جرقههایی از سوی برخی طیفهای سیاسی زده شد که اگر مشارکت پایین بیاید رأی آوری گزینه مورد نظر آنها تقویت میشود، اما رهبری در سخنان اخیرشان این تفکر را طرد کردند.
وی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون تقریبا هر سال یک انتخابات خوب برگزار شده که در شرق آسیا بی نظیر است. نمونه بازر و مصداقی این ماجرا انتخابات ۸۸ است که مشارکت مردم در آن ۸۵ درصد بود و یک رکورد بی نظیر ثبت شد. شاهد بودیم طرف مغلوب که فکر میکرد خدشهای در آرا وارد شده، معتقد به ابطال انتخابات بود، اما رهبر انقلاب محکم پای جمهوریت نظام ایستاد.
این فعال سیاسی بیان داشت: وقتی مردم با تمام قوا پای صندوق رأی میآیند، هم پای انتخاب خود میایستند و هم از آن رژیم سیاسی که آن انتخابات را برگزار کرده و از ساخت قدرت پشتیبانی میکند، حمایت میکنند. اگر میزان مشارکت در انتخابات به زیر پنجاه درصد بیاید، طبیعتا آن رئیس جمهوری که میخواهد وارد پاستور شود اولین مشکلی که بعد از ۲۸ خرداد خواهد داشت این است که به او برچسب رئیس دولت حداقلی زده میشود.
قلهکی افزود:، اما بازخورد آن برای بیرون از حاکمیت این است که مردم از حاکمیت و نظام سیاسی دل آزرده هستند که به تبع آن تحریمها و مشکلات امنیتی بیشتر خواهد شد. تحلیلی که من قدری آن را معتبر میدانم اینطور مطرح میکند که خروجی اتفاقات آبان ۹۸ دشمن را به این تصمیم رساند که مردم دارای مشکلات اساسی اقتصادی هستند و از حاکمیت گله مندند که خروجی آن شهادت حاج قاسم در عراق شد. یعنی آمریکاییها از حوادث آبان به این نتیجه رسیدند که مردم ناراضی هستند و لذا آنها میتوانند در این فضا اقدامی صورت دهند و از حمایت مردم نیز برخوردار هستند که البته تشییع بی نظیر پیکر حاج قاسم نشان داد که این تحلیل دشمن غلط بود.
وی با بیان اینکه همواره مردم در انتخابات مسیری را طی کرده اند که با نتیجه نظرسنجیها و تحلیل جامعه نخبگانی متفاوت بوده است، افزود: بخشی از ابزاری که در انتخاب ما اثر میگذارد رسانههای داخلی و بخشی دیگر رسانههای بیرونی هستند. انتخاب خوب میتواند در سایه انتخابات خوب شکل بگیرد چرا که مردم فراز و نشیبها و دو قطبیهای مختلفی را طی کرده اند و به نظر میرسد میتوانند ۲۸ خرداد یک انتخاب خوب ذیل انتخابات خوب و حضور حداکثری داشته باشند.
آصفی با طرح این موضوع که در دورههای قبل اگر فلان گروه مرجع اعلام حمایت میکرد مردم نیز همان را دنبال میکردند، از مدرسی پرسید که وضعیت انتخابات پیش رو را چگونه ارزیابی میکند با توجه به اینکه در دو سه انتخابات گذشته گروههای مرجع و سلبریتیها نیز در مشارکت مردم مؤثر بوده اند.
مدرسی نیز در پاسخ گفت: ما در کشور جریانهای سیاسی داریم که از مردم صحبت میکنند، اما بخش کوچکی از مردم را مدنظر دارند و در مانیفست حزبی این جریان و شعارهای نمایندگانشان در مجلس میبینیم که مردم نقشی ندارند. تئوری پردازی این تفکر برای مردم اصالت قائل نیست و معتقد است اگر اکثریت مردم اشتباه انتخاب کردند باید با آن مقابله شود. حالا این جریان امروز از مردمسالاری دینی صحبت میکند.
وی افزود: این در حالی است که مردمسالاری دینی که رهبری میگویند یعنی نقش مردم در جامعه با همه تفکراتش و این همان حرفی است که حاج قاسم میزد. بحث من انتخابات ۱۴۰۰ نیست بلکه دولت آینده است. همه مردم ایران با همه گرایشهای سیاسی باید توسط دولت دیده شوند و دولت چه انقلابی باشد و چه غیرانقلابی موظف است برای ۸۰ میلیون برنامه ریزی کند.
تقی پور در واکنش به سخنان مدرسی با بیان اینکه به نظرم دسته بندی آقای مدرسی بر مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، اظهار داشت: در دنیا نظامهای زیادی داریم که اکثراً خود را دموکراسی معرفی میکنند، اما در کشور ما در ۱۲ فروردین ۵۸ رفراندومی انجام شد که مردم به جمهوری اسلامی آری گفتند که اگر اسلامیتش را حذف کنیم مدنظر مردم نیست.
وی افزود: تفکری که اسلامیت در مقابل جمهوریت میداند، همان هدفی بود که غرب با ایجاد داعش آن را دنبال میکرد و یک استراتژی کلان به اسم اسلام هراسی در دنیا تعریف کرد؛ لذا رسالت اصلی جمهوری اسلامی این است که این مفهوم تبیین شود نه اینکه با یک تعاریف بینابینی سایهای که تعابیر غربی بر این مفاهیم انداخته اند را تبیین کنیم.
این نماینده مجلس اصلاح طلبی را جزو ذات اسلام خواند و بیان داشت: من گرایش اصلاح طلب و اصولگرا را قبول ندارم چرا که معتقدم این اصطلاحات را غرب درست کرده است؛ حتی با اینکه برخی با نیت خیر از این عبارات استفاده میکنند؛ بنابراین معتقدیم اصلاح طلبی و اصولگرایی در دورن نظام است، ولی اگر از بیرون نظام کمک گرفتیم این دسته بندیها کاذب میشود. من با اینکه در اواخر دولت آقای احمدی نژاد از دولت بیرون آمدم، ولی امروز معتقد نیستم که حامیان او از ملت نیستند؛ این دسته بندی قطعا درست نیست.
مدرسی گفت:، ولی برخی اصلاً انتخابات را قبول ندارند یعنی، چون فرم در نظام هست خودشان را با شرایط تطبیق میدهند وگرنه اساسا با انتخابات مشکل دارند.
قلهکی با طرح این پرسش از مدرسی که آیا شما بین انتخاباتها تمیز قائل هستید یا رأی مردم را در سال ۷۶ و ۹۲ برتر از رأی مردم در سال ۸۴ میدانید؟ تصریح کرد: بعد از پیروزی آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ در روزنامههای اصلاح طلب بارها او و افرادی که به او رأی داده بودند، مورد توهین قرار گرفتند. چه کسی از عبارت "لشکر قابلمه به دست ها" در روزنامه اش نوشت؟ اگر همین الان آقای احمدی نژاد رأی بالایی دارد برای این است که به طیفهای مختلف مردم که در دولتهای گذشته در حوزه معیشت و حوزههای زیرساختی آنطور که باید و شاید کمک نشده بود با طرحهای ویژهای کمک کرد.
وی افزود: وقتی درباره دولت احمدی نژاد صحبت میکنیم شاکلهای از خودش، معاون اول و وزرایش را شامل میشود که الان یکی از وزرایش در این جلسه حضور دارد؛ لذا اعضای دولت او انقلابی بودند فارغ از اینکه خود او امروز از شعارهای سال ۸۴ به شدت فاصله گرفته است.
این کنشگر سیاسی با بیان اینکه این توهین به رأی مردم در سال ۹۶ نیز روی داد، گفت: عکسی که در کمپین انتخاباتی آقای روحانی تبلیغ شد و با معجزه تلگرام توانست ۷ میلیون رأی بیشتر از دوره قبلی به دست آورد، سه خانم را با استایل دهه شصت نشان میداد که از پیاده رو در حال عبور هستند و زیرش نوشته بود "به عقب باز نمیگردیم؛ تا ۱۴۰۰ با حسن روحانی". یعنی رأی دادن به آقای رئیسی بازگشت به عقب است و در پیاده روها دیوار میکشد و از برپایی چوبههای اعدام صحبت شد؛ حتی خود آقای روحانی در وزارت کشور در جمع حامیانش گفت که رأی به حسن روحانی رأی به عدم افراطی گری است یعنی آن ۱۶ میلیونی که به آقای رئیسی رأی داده اند افراطی هستند! و این مشکل را در انتخابات سال ۹۶ مجلس هم داشتیم.
قلهکی با تأکید بر اینکه در این قضیه باید بی طرفانه و فارغ از صف بندی اصولگرا و اصلاح طلب فضا را بررسی کنیم، خاطرنشان کرد: براین مبنا رأی مردم در اسفند ۹۸ به شاکله اصولگرا و انقلابی که حدود ۲۳۰ نفر از آنها وارد مجلس شورای اسلامی شدند هم برای ما محترم است؛ لذا اگر به این نتیجه برسیم که مردم در انتخابات بر اساس یک پارامترهایی انتخاب میکنند که در این پارامترها دوقطبی سازی و فضاسازی کاذب و تبلیغات هم اثر گذاشته است، بنابراین نتیجه همه دورهها باید برای ما محترم باشد.
مدرسی با تأیید سخنان قلهکی گفت: این حرف درست است، اما مشکل این است که جریانی در درون اصولگرایی نفوذ کرده است که این جریان با مردم به ماهو مردم مشکل ذاتی دارد. این جریان میخواهد نگاهی را از جمهوری اسلامی به نام حکومت اسلامی بیرون بکشد و انتخابات را در آن بی اثر و بی معنا کند.
وی افزود: حرف آقای قلهکی حرف یک جریان سیاسی است که درست است با آن رقیب هستم، ولی مشکل ذاتی با آن ندارم. من با کسانی مشکل ذاتی دارم که خودشان را حامی نظام نشان میدهند، اما وقتی رهبری صحبتی میکند یا شورای عالی امنیت ملی تصمیمی میگیرد در مجلس یا بیرون مجلس علیه آن مسائل وارد عمل میشوند، توئیت میزنند و فراتر از رهبری حرکت میکنند. این خطرناک است چرا که ریشههای نظام را میزنند. فقط براندازها نیستند که دارند به نظام ضربه میزنند، بلکه جریانی که رهبری را تا جایی قبول دارد که با حرفهای اینها موافق باشد هم دارد به نظام ضربه میزند.
وکیلی در ادامه سخنان مدرسی بیان داشت: ما اجازه نداریم مردم را برش بزنیم؛ مردم اگر به دلخواه ما بودند، جمهوریت آری، اما اگر به دلخواه ما نبودند فقط تودهای هستند که مصلحت را تشخیص نمیدهند و بنابراین حکومت قیم آنهاست و باید به اجبار راه بهشت را به آنها یاد بدهد.
مدرسی گفت: آن طرفش را هم بگویید که افرادی بوده اند که از طرفداران سفت و سخت ولایت فقیه بوده اند، اما به ضدولایت فقیه رسیده اند!
آصفی در پاسخ به مدرسی گفت: این ماهیت انسان هاست؛ افرادی بوده اند که تندترین شعارهای علیه آمریکا را میدادند، ولی الان طرفدار پروپاقرص آمریکا هستند. زمانی که سخنگوی وزارت خارجه بودم عدهای به من انتقادهای تندی میکردند و میگفتند شما سازشکار و لیبرال هستی، اما امروز همه شان آن طرف آب هستند! این را نمیشود به جریان تسری داد.
وکیلی بیان داشت: عدهای به حکومت اسلامی اعتقاد دارند نه به جمهوری اسلامی و در مسیر رسیدن به حکومت اسلامی، میگفتند ابتدا انقلاب اسلامی و بعد جمهوری اسلامی و در گام نهایی باید به حکومت اسلامی برسیم.
تقی پور در این خصوص گفت: البته شکل درست این تفکر هم وجود دارد و آن همان تمدن اسلامی است که مد نظر مقام معظم رهبری است.
وکیلی تصریح کرد: بله. آن شکلی که رهبر انقلاب دنبال میکنند یک ساختار سیاسی برای کارآمدی جمهوری اسلامی است نه حذف صورت جمهوری اسلامی و لباس دیگری به نام حکومت بر تن آن پوشاندن. ساحت و شاخص کارآمدی جمهوری اسلامی رسیدن به یک تمدن اسلامی است.
وی با بیان اینکه ماهیت انقلاب اسلامی نباید تغییر کند، گفت: صیانت از موازنه بین اسلامیت و جمهوریت برعهده ساختارهای جمهموری اسلامی است. یکی از مهمترین کارکردهای شورای نگهبان ایجاد موازنه بین این دو بال جمهوری اسلامی یعنی اسلامیت و جمهوریت است؛ لذا همه ساختارها برای این آمده اند که این دو را حفظ کنند.
مدرسی نیز افزود: اینها از اسلامیت هم با افراط تعریف میکنند. حتی حوزه قم به اینها توجهی ندارد، چون اسلامیت آنها را تکفیری میداند.
آصفی در ادامه این مباحث گفت: وقتی از نظام صحبت میکنم نگاهم معطوف به حاکمیت است. سال ۷۶ وقتی همه مردم فکر میکردند خاتمی میبازد و ناطق برنده انتخابات است، در خاطرات آقای هاشمی چنین آمده که موسوی خوئینیها به دیدار آقای هاشمی میرود و میگوید که بابت تلقب نگرانیهایی وجود دارد و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که رهبری در صحبتهایشان جوری بیان شود که به نفع یک کاندیدا باشد.
وی افزود: آقای هاشمی میگوید من خدمت رهبری رفتم و گفتم چنین نگرانی وجود دارد. آقا فرمودند دستور دادم با اخلال و تقلب شدیدترین برخورد شود و تأکید کردند که من هیچ طرفداری از هیچ کاندیدایی نمیکنم؛ هر چی مردم انتخاب کنند همان است. ایشان سه روز بعد در سخنرانی برای خانواده شهدا میفرمایند که رأی مردم حق الناس است و با تقلب برخورد میشود. در واقع اصلاح طلبان پیروزی خود را مدیون آیت الله خامنهای هستند.
وکیلی در تأیید سخنان آصفی اظهار داشت: من خودم خدمت مرحوم هاشمی بودم و خاطرم هست که در موضوعی که بر سر آن اختلاف بود، گفتند اگر آقای خامنهای نبودند نتیجه ۷۶ حتما چیز دیگری بود و بعد گفتند اگر آیت الله خامنهای نبودند حتما نتیجه ۹۲ چیز دیگری میشد. یعنی جمهوری اسلامی به لحاظ ساختاری مشکلی ندارد و به هر حال با همین ساختار انتخابات که ایرادات زیادی دارد ما اصلاح طلبان ۷۶ را پیروز شدیم و با همین شورای نگهبان نیز پیروزی ۹۲ و ۹۶ و ۹۴ را به دست آوردیم. حتی روزی از یکی از همین آقایان که فکر میکنم آقای تاجزاده بود، تیتر زد که "جنتی دینش را برای دنیای دیگران نمیفروشد".
وی با بیان اینکه در این ادعا تردیدی ندارم و برای آن شاهد دارم، گفت: من عضو هیئت رئیسه مجلس دهم بودم که به اتفاق اعضا به دیدار اعضای شورای نگهبان رفتیم. در آن جلسه به آیت الله جنتی گفتم من از بودن در این مجلس هیچ لذتی نمیبرم؛ آقای جنتی پرسیدند چرا؟ گفتم برای اینکه از گفتمان حاکم بر راهروهای این مجلس نه مردم باوری را استنباط میکنم و نه خدا ترسی را، بلکه شورای نگهبان ترسی بر این راهروها حاکم است.
وکیلی افزود: آقای جنتی با شنیدن این حرف رو به آقای کدخدایی گفت کمیتهای برای بررسی قانون انتخابات با حضور آقایان تشکیل دهید؛ لذا معتقدم آقای جنتی حتما برای بهبود این قانون آمادگی دارد، اما اشکال این است در مقامی که تصمیم میگیریم ناخواسته وارد تفاسیری میشویم که مضیق هست که با آن حساسیت حداکثری رهبر انقلاب بر حفظ و ضرورت جمهوریت نظام نمیخواند.
وکیلی پاسخ داد: نظر شخصی من به عنوان یک اصلاح طلب این است که نامزد اصلی ما صندوق رأی است نه افراد. حتی اگر این دو برادر که در فرآیند جبهه اصلاح طلبان نیستند، ولی تأیید صلاحیت شدند هم نبودند، باز هم دلیل نمیشد که جامعه اصلاح طلب به صندوق رأی پشت کنند؛ چرا که صندوق رأی پلت فرم صیانت از جمهوریت است و تا این صندوق رأی هست هر کسی که دل در گروه اصلاحات جامعه دارد باید در انتخابات شرکت کند.
وی افزود: کسانی که تایید صلاحیت شدند یعنی کارنامه داشتند و مصداق رجل سیاسی هستند و این یعنی سهمی در وضع موجود دارند و فرصت تاریخی را جمهوری اسلامی به آنها داده تا کارنامهای برای خود شکل دهند؛ پس زیر میز نزنیم که این وضع موجود کارنامه آقای الف یا ب است؛ نه؛ این کارنامه همه ماست. بیان ادعاهای کلی و کپی برداری از برنامههای چند سال پیش هم دردی دوا نمیکند.
این نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: چیزی که باعث راستی آزمایی میشود این است که به مردم بگوییم اگر رئیس جمهور شویم چه کاری برای کاهش تورم صورت خواهیم داد و اگر این کار را نکردیم قول میدهیم که برای چهار سال دوم به هیچ وجه در عرصه انتخابات حاضر نشویم. یعنی برنامه داشته باشند چرا که مطالبه مردم کارآمدی در حل مشکلات انباشته ملت ایران است.
مدرسی نیز بیان داشت: کسی که دولت بعدی را برعهده میگیرد مردم را اذیت نکند. سیاستمداران ما به مردم آسیب میزنند. رواشناسی جامعه یعنی اینکه خشم مردم را به هر طریقی پایین بیاوریم. دیگر اینکه فردی که رئیس جمهور میشود خود را رئیس جمهور ۸۰ میلیون ایرانی بداند، فارغ از طیفی که به آن تعلق دارد. موضوع بعدی این است که برای همه مردم مهربانی کند. من دست نوازش جمهوری اسلامی را بر سر مردم نمیبینم. فارغ از اینکه در قضیه بم یا کرمانشاه رهبری بین مردم تشریف میبرند و ما آنجا متوجه روابط میشویم، ولی رهبری با توجه به موقعیتی که دارد نمیتوانند دائم میان مردم باشند. ولی مسئولان همین دولت کنونی در بحث کرونا یا قبل و بعد از آن، در دفتر خودشان نشسته بودند و فکر میکردند میتوانند به این طریق کشور را اداره کنند. سوال من این است که چرا یک وزیر خودش نمیرود از سوپر مارکت محل خرید کند. فکر میکنند که ارزششان پایین میآید؟
آصفی پاسخ داد: البته من خیلی از وزرا و وکلا را دیده ام که خودشان رانندگی میکنند و در صف گوشت میایستند.
مدرسی ادامه داد: من این رفتارها را و اینکه مسئولان بین مردم حضور داشته باشند و حرفهای آنها را بشنوند را پوپولیستی نمیدانم.
قلهکی نیز با بیان اینکه اجازه دهیم مردم در ۲۸ خرداد فارغ از دوقطبیهای کاذب رأی دهند، اظهار داشت: مردم از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ یک روندی را دیده اند و باید با تحلیل این روند پای صندوق بروند. رهبر انقلاب اولویتهایی تعیین کرده اند که فیلترینگ و پیامک به دختر مردم جزو آنها نیست بلکه اولویت اصلی کشور اقتصاد و معیشت و رسیدگی به محرومان است.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد دعوای اصلی در ۱۴۰۰ دعوا بین مدیرانی است که نگاه به داخل دارند و مدیرانی است که نگاه به خارج دارند، گفت: رئیس جمهور آینده اگر در سیاست خارجی بنای ادامه برجام و مذاکرات را دارد نمیتواند ظرفیت ۲۲۰۰ میلیارد دلاری منطقه و روابطی که با هند و چین و روسیه داریم را نادیده بگیرد.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: فضای اینترنت کشور دیگر فضای عقب گرد ندارد و طرح شعار فیلترینگ توسط یک جریان خاص، همان اشتباه دیوار کشیدن در پیاده روها در سال ۹۶ است. بحث امروز مردم فیلترینگ نیست بلکه نگاه به داخل است. اگر مسئولان ما نگاه به داخل داشته باشند بیش از ۷۰ درصد پهنای باند را به یک کشور بیگانه نمیدهند که هیچ نظارتی هم بر آن ندارند بلکه همین پلت فرمهای داخلی را آباد میکردند. ما اگر به دنبال وزیری هستیم که از سوپر مارکت سرکوچه اش خرید کند باید کسی را انتخاب کنیم که خانواده اش خارج از کشور نباشد!
تقی پور نیز بیان داشت: قطعا اگر رئیس جمهوری بر سر کار بیاید که از دستاوردهای چندساله انقلاب اسلامی محافظت کند و قدرت ملی ما را افزایش دهد، مردم از او استقبال خواهند کرد.