به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمد نادری، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره مصوبه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات جدید درباره کنکور اظهار کرد: خروجی جلسه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، طرح کاملاً ناپختهای است، قبلاً کمیسیون آموزش مجلس به موضوع کنکور ورود کرده بود، اما پس از آن شورایعالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور ورود کرد و اساساً تقسیم کار سنتی بین شورایعالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس را نادیده گرفتند.
نادری افزود: طرحی که توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی بعد از جلسات متعدد درباره کنکور مصوب شد، بسیار ناپخته است و قطبیسازی آموزش و طبقاتی شدن آموزش در کشور را بیشتر میکند و اصلاً بهصلاح نیست بنابراین باید فکر جدی برای این مصوبه کرد.
نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طرح شورایعالی انقلاب فرهنگی علاوه بر جزئیاتی که درباره کنکور دارد، دو مؤلفه را برای پذیرش دانشگاهها لحاظ کرده است؛ نخست، آزمون تخصصی (کنکور) و دوم بحث معدل که براساس نمرات دو سال پایانی دوره متوسطه دوم است که سهم معدل و کنکور با یکدیگر متفاوت است.
معدل بالاتر دانشآموزان مدارس خاص
وی ادامه داد: در بحث سهم بالای معدل برای ورود به دانشگاهها باید گفت دانشآموزانی که به مدارس غیرانتفاعی و مدارسی که سطحشان بالاست، میروند، معدل بالا دارند، اما افرادی که به مدارس عادی میروند یا دانشآموزان مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و... نمیتوانند مانند افرادی که در شمال تهران به مدارس غیرانتفاعی و خاص میروند و خانواده آنها پولدار است و هزینه میکنند درس بخوانند و نمره بالا بیاورند بنابراین معدلشان پایینتر است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: براساس طرح شورایعالی انقلاب فرهنگی، در پذیرش دانشگاهها سهم معدل بالا است و این نخستین شکاف عدالتی است؛ نکته دیگر بحث آزمون است، در بحث آزمون هم روند فعلی دنبال خواهد شد یعنی افرادی که پول بیشتری دارند میتوانند در آزمونهای آزمایشی شرکت کنند و آمادگی بیشتری را داشته باشند؛ طرح شورایعالی انقلاب فرهنگی برای کنکور نهتنها فاصله طبقاتی آموزش را کمتر نمیکند و عدالت آموزشی را رقم نمیزند بلکه ناعدالتی را از وضعیت سرسامآور فعلی هم بیشتر میکند و خلاف عدالت آموزشی است.
وی متذکر شد: آنچه طی سالهای اخیر در بحث کنکور شاهد هستیم این است که محلی شده برای مافیای کنکور و سالانه ۸ هزار میلیارد گردش مافیای کنکور است؛ یک دست این مافیا در دست سازمان سنجش و دست دیگرش در جیب مردم است؛ کنکور واسطهای برای ایجاد نابرابری آموزشی شده است، افرادی که پول بیشتری دارند در کلاسهای کمکآموزشی و آزمونها شرکت میکنند و کسانی که پول دارند در دانشگاههای برتر کشور پذیرش میشوند و آنهایی که پول ندارند، تکلیفشان مشخص است!
نادری افزود: طرح شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز دقیقاً ادامه همین روند است یعنی افرادی که پولدار هستند در آزمونهای آزمایشی به مدارس غیرانتفاعی و خاص میروند و طبیعتاً نمرات بالا کسب میکنند و در دانشگاههای برتر قبول میشوند.
وی ادامهداد: شورایعالی انقلاب فرهنگی برای این طرح، جلسات متعددی در کمیسیونهای فرعی داشت، اما باید بگوییم "کوه موش زاییده" است! این طرح خلاف عدالت آموزشی است و باید اصلاح شود.
شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذار یا قانونگذار
نادری متذکر شد: کمیسیون آموزش و مجلس شورای اسلامی باید در این حوزه قانونگذاری کنند و نقش شورایعالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است، اما در حال قانونگذاری هستند که این اشتباه است؛ اگر قرار است شورایعالی انقلاب فرهنگی قانونگذاری کند باید کمیسیون آموزش مجلس را تعطیل کنیم؛ این شورا نقش سیاستگذاری دارد و باید به نقش خود برگردد.
نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: اگر طرح شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور اجرا شود باید فاتحه عدالت آموزشی را در کشور خواند.
وی در پاسخ به این پرسش که "چرا رؤسای سه کمیسیون مجلس و رئیس مجلس که در شورایعالی انقلاب فرهنگی حضور دارند به این مصوبه اعتراض نکردند؟ " گفت: آنها هم اعتراض کردند و اینگونه نبوده است که اعتراض نکنند؛ روز گذشته با دو نفر از رؤسای کمیسیونها صحبت کردم و آنها هم معترض بودند.
نادری درباره اینکه چرا برای ورود به دانشگاهها شرط معدل گذاشتند، بیان کرد: طرحی که در مجلس داشتیم معدل را درنظر گرفته بود، اما سهم معدل بسیار کم بود و با ترازبندیها بحث معدل بهگونهای اعمال میشد که هر شهری بهنسبت خودش سنجیده میشد نه اینکه شمال تهران و سیستان و بلوچستان با یکدیگر سنجیده شوند، باید از طراحان طرح پرسید که چرا شرط معدل را بدین شکل گذاشتهاند و این برای بنده هم جای سؤال است.