گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- امیر قشقایی، سید ابراهیم رئیسی کمتر از یک ماه دیگر کار خود را به عنوان رئیسجمهور سیزدهم در خیابان پاستور شروع میکند. در این بین پیشبینیها از وزرا و معاونان احتمالی رئیسجمهور بسیار داغ شده است. یکی از پستهای مهمی که در قالب معاونت ریاستجمهوری شکل گرفته و حلقه اتصال قوه مجریه با قوه مقننه است، معاونت پارلمانی رئیسجمهور است.
معاونت پارلمانی در هر نهاد ، مرکز و دستگاهی ، معاونتی است که وظیفه برقراری رابطه این نهاد ومرکز را با مجلس شورای اسلامی بر عهده میگیرد و در واقع به عنوان حلقه واسط میان مجلس با این دستگاه عمل میکند . از طرفی یکی از مهمترین معاونتهای پارلمانی مطرح در کشور ، معاونت امور مجلس رئیس جمهور میباشد.
معاونت پارلمانی یا حلقه واصله مجلس و دولت؟
معاونت امور مجلس رئیس جمهور باتوجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای تعامل هر چه بهتر دو قوه مجریه و مقننه فعالیت خود را شروع کرد . اصل هفتادم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، به طور مستقیم به موضوع ارتباط دو قوه اشاره دارد و بر اساس آن رئیس جمهور و معاونان او و وزیران به اجتماع یا به انفراد حق شرکت در جلسات علنی مجلس را دارند و میتوانند مشاوران خود را به همراه داشته باشند و در صورتی که نمایندگان لازم بدانند وزراء مکلف به حضور و هر گاه تقاضا نمایند مطالباتشان استماع میشود .
معاونت امور مجلس مهمترین مسئولیت خود را به عنوان پل ارتباطی بین دولت و مجلس بر ارتباط و تعامل دو سویه بین دولت و بدنه دولت با مجلس ، نمایندگان و کمیسیونها پایهریزی کرده است .
معاونت امور مجلس رئیس جمهور دارای معاونت امور تقنینی و معاونت نظارت و هماهنگی و مرکز تحقیقات و روابط عمومی میباشد که هر کدام بر اساس شرح وظایف تعیین شده در حوزه دولت و مجلس به فعالیت میپردازند تا هر چه موثرتر در راستای تعامل سازنده دو قوه ایفای نقش نماید.
ارتباط و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان حامی حقوق رئیسجمهور و دولت ،تعیین قوانین و لوایح اولویتدار از منظر دولت و زمینهسازی برای حمایت از برنامههای راهبردی دولت و لوایح جدید قانونی مد نظر آن، از مهمترین وظایف معاون پارلمانی رئیس جمهوری است.
معاونت پارلمانی مثل معاونت حقوقی ریاستجمهوری شاید حاشیه چندانی نداشته باشد و خیلی هم به چشم نیاید اما کرسی بسیار مهمی است که در دولتها از آن به عنوان یک پست مهم و حیاتی یاد میشود.
همانطور که گفته شد معاونت پارلمانی ریاستجمهوری در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و برای تسهیل در روابط بین قوای مجریه و مقننه بوجود آمد. این معاونت در دولتهایی که با مجلس حاضر خیلی همسو نیستند بیشتر به چشم میآید. چرا که هم جهت نبودن دولت و مجلس باعث بوجود آمدن چالشهایی میشود که این چالشها بعضا برای نظام مفید هستند و بعضا هم باعث بروز مشکلاتی شده است. بنابراین وقتی چالشها بین دولت و مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کند، نقش معاون پارلمانی رئیس جمهور پررنگتر میشود و او وظیفه دارد تا حق و حقوق رئیسجمهور و دولتش را تمام و کمال از مجلسیها طلب کند.
چالشهای متعدد دولت و مجلس
در دوسال پایانی دولت تدبیر و امید شاهد روی کار آمدن مجلسی بودیم که خیلی با دولت حاضر همسو نبود و به نوعی تضارب آرا بین دولت و مجلس در امور مختلف کشور افزایش بیسابقهای یافت.
موضوع برجام و تحریمها یکی از مهمترین چالشها بین دولت دوازدهم و مجلس یازدهم بود که حتی تا الان نیز این اختلافات ادامه داشته است. درحالی که توافق هستهای به ثمر نرسید و دولت نتوانست تا در زمینه برجام موفق شود، مجلس شورای اسلامی توافق مجدد و اعتماد به ۱+۵ را به ضرر کشور دانست و با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران، از امتیاز دادن مجدد دولت به غربیها جلوگیری کرد. آقای روحانی اما اخیراً در یکی از سخنرانیهایشان به طور غیر مستقیم اشاره کردند که مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی، مانع لغو تحریمها شده است. حسینعلی امیری که در دولت دوازدهم به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور انتخاب شده است، پس از سخنان رئیسجمهور منظور ایشان را شفافسازی میکند و میگوید که منظور رئیسجمهور سنگاندازیهای مجلس در عدم لغو تحریمها بوده است.
به هرحال در دوسال پایانی عمر دولت دوازدهم اختلافات بین این دولت و مجلس کم نبوده است. به همین علت حسینعلی امیری، در این دوسال هم پرکارتر شده است و خود را بیشتر به مردم شناسانده است. او که پيشتر مناصب قائم مقامی وزیر کشور و سخگویی وزارت کشور را نیز بر عهده داشته، از سال ۹۶ به عنوان معاون حقوقی دکتر روحانی فعالیت کرده و بنا به وظیفه خود، در اختلافات و چالشهای بین دولت و مجلس همواره طرف رئیسجمهور را گرفته و به دفاع از ایشان پرداخته است. از جمله چندی قبل که نمایندگان مجلس از رئیسجمهور به علت ابلاغ نکردن قانون راهبردی لغو تحریمها به دستگاههای اجرایی، شکایت کرده بودند اما امیری اظهار داشت که رئیسجمهور این قانون را به طور کامل ابلاغ کرده اما متاسفانه در روزنامههای رسمی کشور منتشر نشده است!
چه کسی معاون پارلمانی رئیسجمهور بعدی میشود؟
با توجه به نکات گفته شده درباره معاونت حقوقی ریاستجمهوری و حواشی پیرامون این پست، تا حد زیادی اهمیت این جایگاه برایمان روشن شد. اما دولت سیزدهم کمتر از یک ماه دیگر روی کار خواهد آمد و باید ببینیم آیتالله رئیسی چه کسی را به عنوان حلقه اتصال دولت خود با مجلس یازدهم انتخاب میکند. البته یاداوری این نکته نیز ضروری است که به عقیده کارشناسان و فعالان سیاسی چالشهای دولت بعدی با مجلس شورای اسلامی به حداقل خواهد رسید. چرا که هر دو قوه تا حد زیادی باهم هم سو و هم جهت خواهند بود.
احمد امیرآبادی فراهانی فردیست که از او به عنوان گزینههای اصلی معاونت پارلمانی رئیسجمهور بعدی از آنان یاد میشود.
امیرآبادی فراهانی از دوره نهم تا یازدهم مجلس به عنوان نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی فعالیت داشته است. او که اکنون جز کمسیون برنامه و بودجه مجلس است مثل زاکانی از نمایندگان مطالبهگر مجلس است که بارها نیز با دولت فعلی چالش داشته است. امیرآبادی دلیل مواضع اصولگرایانه، سابقه چند دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ارتباط خوبش با آیتالله رئیسی، از گزینههای محتمل معاونت پارلمانی ریاستجمهوری است. فراهانی هم چینن پیشتر عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بوده است و از این بابت دارای سابقه نظامی نیز میباشد.
با همه تفاسیر باید منتظر ماند تا ببینیم آیتالله رئیسی کرسی معاونت پارلمانی خود را به امیرآبادی میدهد و یا این که فرد دیگری را در نظر دارد.
انتهای پیام/