به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بعد از گذشت ۵ ماه دریافت مالیات از کاربران بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانههای کاربر محل از محل تبلیغات نهایی شد.
نمایندگان مجلس سال گذشته در جریان بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب کردند که اینفلوئنسرها یا همان چهرههای مشهوری که از محل شبکههای مجازی کسب درآمد میکنند باید مالیات بپردازند؛ بنابراین در بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ این موضوع مصوب شد.
دستورالعمل چگونگی دریافت مالیات از شاخهای فضای مجازی به وزارت اقتصاد ابلاغ شد و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز ۲۶ تیرماه آن را به نظام مالیاتی ابلاغ کرد.
امید علی پارسا رئیس کل سازمان مالیاتی در این ابلاغیه آورده است: بیش از پانصد هزار دنبال کننده در رسانههای کاربر محور در اجرای بند (۵) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که مقرر میدارد: درآمدهای کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده رسانههای کاربر محور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.
سازمان امور مالیاتی مکلف است، ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرائی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفهای رسانههای کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای سایت سازمان، در منظر عموم قرار دهد. " به پیوست دستورالعمل اجرایی بند مذکور به شماره ۶۳۵۳۸ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۶ که به تصویب وزیر محترم امور اقتصادی و دارائی رسیده است، جهت اقدام لازم ارسال میشود.
شایسته است ادارات کل امور مالیاتی به قید فوریت، ترتیبات لازم را به منظور اطلاع رسانی به مودیان موضوع این دستورالعمل فراهم نمایند.
دستورالعملی که از سوی وزیر اقتصاد در راستای اجرای قانون بودجه سال جاری ابلاغ شده بدین شرح است: سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مودیان مالیاتی و خود اظهاری ارایه شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای (سایت) سازمان، در منظر عموم قرار دهد؛ لذا به منظور اجرای حکم فرق در خصوص درآمدهای کلیه صاحبان کسب و کارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در رسانههای کاربر محور موارد ذیل مقرر میشود:
ماده ۱- اصطلاحات و عبارات به کار رفته در این دستورالعمل به شرح ذیل تعریف میشوند.
۱-۱- رسانه برخط: نوعی رسانه دیجیتال است که امکان قرار دادن محتوای دیجیتال در دسترس عموم از طریق بستر شبکه مانند شبکه اینترنت اعم از سایتهای نرم افزارهای برخط، نرم افزارهای تلفن همراه برخط و امثالهم را فراهم میآورد.
۲-۱- رسانه کاربر محور: رسانه برخطی که بستر استقرار محتوای دیجیتال در معرض دسترس عموم بوده و همچنین امکان تعامل و تشکیل گروهها و شبکههای اجتماعی مجازی را برای کاربران فراهم میآورد.
۳-۱- محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، هر گونه اعلان و اطلاع رسانی برای معرفی محصولات، اشخاصی، پدیدههای اجتماعی و با ترغیب به خرید کالا و با خدمت که در فضای مجازی اعم از رسانههای برخط، کانالها و صفحات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در قالب محتوای سمعی با بصری ارایه میشود.
۴-۱- پیام گستر تبلیغاتی: اشخاص حقیقی یا حقوقی که بین صاحب آگهی و انتشار دهنده ارتباط را برقرار نموده و ضمن مدیریت فضای تبلیغاتی مجازی اقدام به پذیرش، ساخت و انتشار آگهی مینمایند
۵-۱- قانون: قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفندماه سال ۱۳۶۶ با الحاقات و اصلاحات بعدی آن
ماده ۲- درآمد کاربران حقیقی و حقوقی دارای بیش از پانصد هزار دنبال کننده رسانههای کاربر محور ناشی از تولید انتشار و اشتراک گذاری محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، حسب مورد مشمول مالیات موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانونی میباشد، اشخاص مزبور ملزم به ثبت نام و خود اظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir و انجام کلیه تکالیف مطابق قوانین و مقررات مالیاتی میباشند.
تبصره - حکم این ماده مانع از تشخیص، مطالبه و وصول مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به درآمدهای ناشی از تبلیغات کالاها و خدمات در رسانههای کاربر محور نمیباشد.
ماده ۳- اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان پیام گستر تبلیغاتی، نسبت به مدیریت صفحههای رسانههای کاربر محور در راستای تبلیغات و بازاریابی کسب و کار اشخاص دیگر اقدام مینمایند، بایت فعالیت شغلی مزبور مکلف به ثبت نام و انجام تکالیف وفق قوانین و مقررات مالیاتی بوده و در اجرای تبصره (۳) ماده ۸ آیین نامه اجرایی تبصره (۵) ماده ۱۶۹ مکرر قانون مکلف به ارسال اطلاعات مربوط به صاحبان آگهی و کاربران رسانههای کاربر محور حسب مورد، میباشند.
ماده ۴- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی سازمان و اطلاعات واصله از سایر دستگاهها از جمله وزارت اطلاعات و ارتباطات و فن آوری اطلاعات، نسبت به شناسایی اشخاص موضوع این دستورالعمل اقدام و فهرست کلیه مشمولین اعم از ثبت نام و شناسایی شده را در تارنمای سایت سازمان امور مالیاتی کشور در منظر عمومی قرار دهد.
ماده ۵- مودیان مالیاتی موضوع این دستورالعمل میبایست در راستای مقررات مواد ۱۰۰ و ۱۱۰ قانون مالیاتهای مستقیم از طریق خود اظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت خود در مواعد مقرر و پرداخت مالیات متعلق اقدام نمایند. سازمان امور مالیاتی موظف است در اجرای ماده ۹۷ قانون بر اساس خود اظهاری، اطلاعات واصله، تحقیقات میدانی و عندالاقتضاء بررسی تراکنشهای بانکی، نسبت به تشخیص، مطالبه و وصول مالیات اشخاص موقع این دستورالعمل با رعایت قوانین و مقررات موضوعه و حسب مورد اعمال معافیت و نرخ مقر مالیاتی، اقدام نماید، هزینههای مربوط به تولید محتوا و گزارش آگهی به عنوان هزینههای قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد.
ماده ۶- چنانچه مابه ازای ارایه خدمات تبلیغاتی در صفحههای شخصی در رسانههای کاربر محور برای دیگران، تحصیل با تملک کالا با دریافت خدمت باشد، ارزش منصفانه مابه ازای دریافتی در آمد محسوب شده و مشمول مالیات خواهد برد.
به گزارش فارس، آمارها حاکی از آن است که تنها در اینستاگرام، بیش از ۵۰ پیج بالای ۳میلیون دنبالکننده دارند و فالوورهای بیش از ۶۰۰پیج بالای یک میلیون دنبالکننده است. هزینه متداول درج هر ویدئوی کمپینهای تبلیغاتی شرکتهای مختلف در صفحات اینفلوئنسرهای اینستاگرام، مبلغی درحدود ۵ تا ۱۰۰میلیون است و هر کدام از اینفلوئنسرهای اینستاگرام، روزانه تعداد قابلتوجهی از چنین ویدئوها و استوریهای تبلیغاتی را در صفحات خود با مخاطبانشان به اشتراک میگذارند. برآوردهای مرکز پژوهشی بتا (پلتفرم تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی) نشان میدهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاعرسانی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، مبلغی حدود هزار میلیارد تومان است. بهطوری که میتوان گفت مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلوئنسر برتر اینستاگرام فارسی در یکسال چیزی درحدود درآمدی است که سازمان صداو سیما از تبلیغات بهدست میآورد.
کامبیز نوروزی کارشناس مالیاتی در این باره معتقد است: اگر به صورت اصولی نگاه کنیم هر درآمدی باید مشمول مالیات قرار بگیرد. اشکالی نمیبینم که درآمدهای ناشی از فعالیت از صفحات محیط وب مشمول مالیات شوند. ولی نشدنی است. کشف میزان درآمدهای صفحات اینستاگرامی و تشخیص درآمد مشمول مالیات و نهایتاً دریافت مالیات از آنها کار تقریبا ناممکنی است. درحالحاضر نظام مالیاتی کشور به قدری ناتوان و ضعیف است و به قدری در کار خود مشکل دارد که قادر به کشف درآمد واقعی شرکتهای تجاری که فعالیت رسمی آشکار دارند، نیست. تقریبا بخش خصوصی، یا به خاطر نفوذی که در دستگاه حکومتی دارند و یا به دلایل دیگر، هیچ وقت مالیات واقعی خود را پرداخت نمیکند.