به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محسن جهانشاهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای گفت: با توجه به وسعت دانشگاه فنی وحرفهای و رسالت کارآفرینی این دانشگاه سلسله مدارس تابستانه داغ مهارتی؛ با هدف ایجاد فرصت در سطح کشور برای اینکه مراکز اندکی از امور آموزشی و پژوهشی متعارف فاصله گرفته و تا اندازهای به شراکت در مسائل روز صنعت و فضای واقعی کسب و کار مشغول شوند، برنامه ریزی و برگزار شد.
وی افزود: یکی از مهمترین اهداف مدارس تابستانی این است که دانشجویان آشنایی و ارتباطی مؤثر با نوآوری، فناوری، کار آفرینی و صنعت برقرار کنند چراکه حوزه دانش را از محدوده دانشگاه فراتر برده و آنرا به دایرهای از افراد و نخبگانِ غیر دانشگاهی نیز گسترش میدهد.
جهانشاهی تصریح کرد: همچنین این رویداد با تأکید بر واژهی نوآوری و کارآفرینی، میتواند مهارت کسب و کار و کارآفرینی را نه به عنوان یک انتخاب، بلکه به عنوان یک ضرورت به دانشجویان آموزش دهد و نقش عمدهای در ترویج و اشاعه فرهنگ کارآفرینی علمی وفناوری در انقلاب سوم اطلاعاتی دنیا یعنی انقلاب کارآفرینی داشته باشد.
وی تأکید کرد: مبنای اصلی در برگزاری سلسله مدارس تابستانه مهارتی بسترسازی مناسب به منظور ایجاد انگیزش در دانشجویان، اعضای هیأت علمی و مدرسین دانشگاه فنی و حرفهای در زمینه تفکر سیستمی و استراتژیک، خلق ایدههای نو و کاربردی جهت تبدیل به محصول و رفع نیازهای بخشهای مختلف جامعه اعم از حوزههای اقتصادی و اجتماعی است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای تصریح کرد: در این راستا سلسله مدارس تابستانه داغ مهارتی از مرداد ۱۴۰۰ مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و تدوین و سپس دستورالعملها و آییننامهها و فرمها و... توسط حوزهی رشد و نوآوری مراکز تابعه سراسر کشور ابلاغ شد.
وی ادامه داد: در مراحل بعدی وبینار توجیهی و تشریح رویداد توسط معاونت پژوهش و فناوری کل دانشگاه فنی و حرفهای جهانشاهی و مدیرکل مراکز رشد و نوآوری برگزار شد و مدارس تابستانه مهارتی دانشگاه فنی و حرفهای در ۳۱ استان و ۱۸۱ مرکز از ۱ شهریور ۱۴۰۰ در ده قطب و با محوریت استانهای منتخب آغاز بهکار کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای بیان کرد: در فراخوان اولیه بیش از ۴ هزار نفر ثبت نام کردند و ۳۰۷۵ ایده اولیه ارسال شد. سپس با بررسی و کارشناسیهای اولیه توسط شوراهای یکپارچه راهبردی مراکز رشد استانها ایدهها و طرحهای دارای شاخصههای فناورانه، نوآورانه و قابلیت تجاریسازی منتخب و ۶۷۰ ایده به مرحله بعد راه یافتند. با حضور داوران تخصصی مهارتی، کارآزموده و آشنا به مسائل کسب و کار متناسب با زمینه برگزاری ۱۳۷ ایده جهت داوری نهایی برگزیده شد.
جهانشاهی افزود: این رویداد در سطح کشور و در بازه زمانی یکم شهریور تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و با هدف خروجی محور بودن و در جهت فرهنگسازی در زمینه روند شکلگیری ایدههای نو و کارآمد، و ارتقاء سطح کیفی آنها با قابلیت تجاریسازی، ۴۶ ایده برگزیده انتخاب گردید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه فضای اشتغال و کسب و کار و کاهش بیکاری، شبیه سازی محیط کسب و کار و چالشهای راه اندازی و کارکردن در محیطهای استارتاپی، چشبکه سازی بین افراد و مربیان و جامعه پویای هر منطقه، آموزش اصول اولیه و ادبیات حوزهی نوآوری و فناوری علمی، آشنا سازی اولیه با تشکیل تیم و کارتیمی و تقسیم وظائف و انواع ارائه و تمرکز بر اجرا و اعتبار سنجی، شناسایی و هدایت صاحبان ایده، آشنایی و آموزش دانشجویان، اساتید، اعضای هیات علمی با نوآوری علمی و ایدهپروری وتجاریسازی ایدهها و حمایت از ایدهها جهت رسیدن به بهرهوری از جمله برنامهها و مأموریتهای دانشگاه برای برگزاری این رویداد ملی قلمداد میشود.
گفتنی است، ۸۰۰ ایده از بیش از ۶۰ دانشگاه کشور از جمله صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی نوشیروانی، تهران، صنعتی شریف، فردوسی، مشهد، شهیدچمران و تیمهایی از دانشگاههای فنی حرفهای کشور و سایر دانشگاهها به این رویداد ملی ارسال شد. مدرسه تابستانی یکی از برنامههای موفق و مؤثر در دانشگاهها و مراکز پژوهشی معتبر دنیاست که سالانه به منظور دانش افزایی و ارتقای مهارتهای کاربردی افراد، علی الخصوص دانشجویان در حال تحصیل، قبل از ورود به بازار کار برگزار میشود و میتواند با توجه به توان علمی و عملیاتی دانشگاهها، به عنوان راهکاری اساسی جهت نیل به سوی دانشگاههای نسل سوم (دانشگاههای کارآفرین) تلقی شود.