به موازات رشد صنعت تبلیغات در پلتفرمهای صوت و تصویر، چالشها و تخلفات این حوزه نیز در حال گسترش است؛ در این شرایط نظارت مستمر بر تبلیغات در راستای ایجاد فضایی سالم و کارا از جمله رویکردهای مدیریت تنظیمگری تبلیغات است.
از طرفی از مدتها پیش شیوه فعالیت تبلیغی پلتفرمها مورد انتقاد کاربران قرار گرفته بود. بر همین اساس با بررسی دستورالعملها و قوانین رگولاتورهای دنیا و پایش انجام شده در خصوص قوانین داخلی کشور، سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، دستورالعمل تبلیغات در پلتفرمها را تدوین و برای هماندیشی و نظرخواهی از نخبگان بر روی سایت خود قرار داد.
این دستورالعمل تلاش میکند چالشهای حوزه تبلیغات از جمله انتشار اطلاعات گمراهکننده و نامناسب در محتوای تبلیغی، تهدید سلامت کودکان، نادیده گرفتن ردهبندی سنی در تبلیغات، اخلال در تجربه کاربری و افزایش غیر منصفانه هزینه کاربر را حل کند. در موادی از این دستورالعمل همچنین به موضوع پخش تبلیغات در سرویسهایی با مدل درآمدی اشتراک ماهیانه پرداخته شده است که در ماههای گذشته انتقاد تعداد قابل توجهی از کاربران را برانگیخته بود.
طبق رویه ساترا هر دستورالعمل پیش از ابلاغ به رسانههای صوت و تصویر فراگیر مورد هماندیشی با نخبگان و کاربران قرار میگیرد و بعد از جمعبندی نظرات واصله و اصلاحات احتمالی به صورت رسمی ابلاغ میشود. با جمعبندی این موضوعات لزوم ورود نهاد تنظیمگر به حوزه تبلیغات بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. از طرف دیگر گفتگو و اشتراکگذاری این دستورالعمل گامی رو به جلو در جهت مشارکت با بخش خصوصی است. این اقدام ساترا و جمعبندی نظرات، طبیعتا نتایج خوبی را همراه خواهد داشت. هرچند که مانند تمامی اتفاقات و تصمیمات در زمینههای مختلف مخالفان و موافقان خود را دارد. اما به طور کل رویکرد مشورتی و اهمیت به گفتگو در این مورد مهم قابل توجه است.
روشن شدن زوایای گوناگون و ورود افراد مختلف مانند، کاربران، صاحبان پلتفرم، سرمایهگذاران و ... به این مقوله ابعاد جدیدی را پیش روی تنظیمگر قرار میدهد. در این صورت تنظیم نسخه نهایی دستورالعمل به شکلی جامعتر و با رویکردی مشارکتی به رسانههای صوت و تصویر فراگیر ابلاغ خواهد شد. روندی که در نوع خود حرکتی نو و قابل تامل است. در همین راستا با رضا فلاح مدیر پلتفرم امپیفور، گفتوگویی داشتهایم و نظر او را راجع به عملکرد ساترا درباره هماندیشی دستورالعمل تبلیغات در پلتفرمها جویا شدهایم. متن کامل این مصاحبه را در ادامه میخوانید.
این اتفاق باعث میشود یک چهارچوب منظم و قانونی وجود داشه باشد که در راستای آن رسانه بتواند خدمات تبلیغاتی و درآمدی بر مبنای صحیح و تنظیم شده را ارائه دهد، که در نهایت میتواند به سود کاربران و رسانه باشد و از یک سری اتفاقات و مشکلات پیشگیری نماید. همچنین چهارچوبهای پیاده سازی شده نباید مانعی برای درآمدزایی رسانهها شود.
تنظیم قوانین و دستورالعمل برای تبلیغات مجازی قطعا میتواند به سود طرفین یعنی کاربر و رسانه باشد، و از مشکلاتی نظیر تبلیغات بشکل نادرست، تبلیغات نابجا و گمراه کننده، تبلیغات غیرمجاز برای کودکان و مشکلات دیگری از این نظیر جلوگیری نماید.
این قوانین و دستورالعمل با بررسی دستورالعملها و قوانین رگولاتورهای دنیا و قوانین داخلی کشور تنظیم شده است که بنظر بنده تمامی جوانب در نظر گرفته شده و جامع و کامل میباشد.
این دستورالعمل پیش از نهایی شدن، در مرحله نظردهی مدیران رسانه و کاربران قرار دارد که بعد از نهایی شدن نیز همین انتظار را میتوان داشت که سازمان تنظیمگری صوت و تصویر (ساترا) همواره با در نظر گرفتن شرایط موجود و نظرخواهی از کاربران و رسانه نسبت به تدوین و بروزرسانی این دستورالعمل اقدام کند. رسانه از سازمان تنظیمگری صوت و تصویر (ساترا) این انتظار را دارد که تمامی رسانههای دارای مجوز رسمی را به یک شکل کنترل و با رسانهی متخلف برخوردی یکسان داشته باشد.
همچنین رسانه از سازمان تنظیمگری صوت و تصویر (ساترا) این انتظار را دارد رسانههایی که مجوز رسمی از ساترا ندارند و بشکل آزادانه فعالیت میکنند و تبلیغات مجازی ارائه میدهند را کنترل کند و از حقوق رسانههای رسمی و مجوزدار دفاع نماید.