فرزین سلطانی؛ فعال و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره نقش و تأثیر رسانه در حوزه کارآفرینی، اظهار کرد: بخش مهمی از یک بنگاه اقتصادی، اطلاعرسانی و تبلیغات است که این امر میتواند به صورت رپرتاژ آگهی، تولید محتوا یا بنر تبلیغاتی در جراید و حتی صداوسیما منعکس شود؛ بنابراین «نقش رسانه در حوزه کارآفرینی» و اثرگذاری آن در جامعه بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: رسانه میتواند در تولید محتوا و همچنین شناسایی نقاط ضعف و قوت کارآفرین اثرگذار باشد. به طور مثال کالایی به نام «خودرو» تولید میشود که آن کالا را «خودروی ملی» نام گذاری میکنیم. در این راستا رسانه میتواند نقدهای موجود در جامعه و پیشنهادات کارشناسان را به گوش تولیدکننده کالای مورد نظر برساند. به عبارتی تحلیل و نقد کیفیت کالاها، یکی از وظایف مهم و خطیر رسانهها به شمار میآید.
این فعال اقتصادی، با تأکید براینکه «نقدها باید به دور از غرضورزی و رقابتهای سیاسی باشند»، افزود: اگر رسانهها اعم از صداوسیما، روزنامهها، سایتها و خبرگزاریها بتوانند تحلیلهای درست و بدون جانبدارانهای را متوجه کارآفرینها کنند قطعاً در این رابطه تأثیرگذار خواهند بود.
سلطانی تصریح کرد: البته برخی صاحبان رسانه و حتی خبرنگاران تعریف دقیق و درستی از مفهوم کارآفرینی ندارند. ما تعریف آکادمیکی از کارآفرینی داریم، طبق این تعریف به شخصی کارآفرین اطلاق میشود که، خدمات یا محصولی را ارائه و با کمک اطرافیان خود آن کالا یا محصول را گسترش میدهد.
وی اضافه کرد:، اما طبق تعاریف دیگر، یک کارآفرین؛ سرمایهای را در اختیار دارد و از این طریق باعث تولید و ایجاد شغل میشود. در حالیکه به عقیده من، هنوز که هنوز است تعریف کارآفرینی از نگاه آکادمیک یا همان دانشگاهی دچار اشکال و مورد ایراد است.
این کارشناس مسائل اقتصادی توضیح داد: به عنوان مثال، تعدادی صاحب نظر و روزنامهنگار در مجموعهای به نام رسانه مشغول به کار هستند و آن فردی که فضای رسانهای ایجاد کرده است نیز کارآفرین به حساب میآید. چراکه رسانه هم یک بنگاه اقتصادی تلقی میشود به این علت که تعدادی در آن مجموعه مشغول کار و فعالیت هستند. ضمن اینکه زمانی میتوانیم مفهوم دقیقی از کارآفرینی داشته باشیم که به تعاریف سازمان ملل مانند unido، دانشگاه و دیگر مجامع بینالمللی رجوع کنیم.
سلطانی با اشاره به اینکه «بنگاههای اقتصادی هم تعریف دقیقی از کارآفرینی ندارند»، تأکید کرد: متأسفانه بنگاههای اقتصادی، سرمایهدار، سرمایهگذار و تاجر را کارآفرین میدانند، در حالیکه «استارت آپها یا سایتهای فروش اینترنتی» نمونه بارز کارآفرینی موفق به شمار میآیند، اما به نظر من شرکتهایی مانند «ایران خودرو و سایپا» به عنوان یک شرکت کارآفرین تلقی نمیشوند بلکه این شرکت را یک بنگاه اقتصادی میدانم.
وی به انتظارات و توقعات رسانهها و کارآفرینان اشاره کرد و گفت: انتظارات نباید یک طرفه باشند قطعاً فعالان اقتصادی و همچنین رسانهها از یکدیگر توقعاتی دارند، اما من به عنوان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی از فعالان اقتصادی و کارآفرینها میخواهم که به رسانه توجه جدی و بیشتری نشان دهند. چون رسانه قادر است در بطن جامعه تأثیرگذار باشد.
این فعال اقتصادی در پایان افزود: رسانهها باید برنامه بلند مدتی برای کمک به ایجاد اشتغال، توسعه صنعت و تولید در کشور داشته باشند. رسانه از بخش خصوصی باید کالای با کیفیت را مطالبه کند و در مقابل بخش خصوصی نیز باید پاسخگوی رسانه باشد؛ رسانهها درخصوص مطالبه حقوق مردم برای ارتقای کیفیت کالاها با قدرت عمل کنند. چراکه نقش رسانهها در فرهنگ سازی افزایش کیفیت و همچنین حمایت از کالاهای ایرانی بسیار مهم و اساسی است.