به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فکور، معاون پژوهشی دانشگاه تهران در نشست خبری سی امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: هم اکنون بازنگری ساختار پژوهشی و فناوری در دانشگاه تهران با هدف شناسایی پتانسیلهای دانشگاه و استفاده از امکانات و رسالهها و طرحها شروع شده و امیدواریم از این طریق بتوانیم در خدمت صنعت و جامعه باشیم.
وی افزود: هدف ما از بازنگری ساختار پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران این است که بتوانیم روی علم، پژوهش، فناوری، نوآوری و ایجاد کسب و کار یک چرخه را به وجود بیاوریم به گونهای که ثمره آن کاربردی کردن رسالهها بابشد.
فکور افزود: امروز درخواستی که از دانشگاهها وجود دارد این است که دانشگاهها و از جمله دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر برای حل مسائل صنعت و جامعه ورود پیدا کنند.
وی افزود: با توجه به وجود علوم و رشته گرایشهای مختلف در دانشگاه تهران امیدواریم بتوانیم پژوهشها و رشته گرایشهای خاص انجام دهیم و از این حیث بتوانیم با یک نگاه کلان و سیستمی پروژهها را تعریف کنیم.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه سیکل پژوهش و فناوری که از روی نیاز شروع میشود، ولی واقعیت این است که امروز نیازسنجی در کشورمان ضعیف است، اضافه کرد: ما باید نکاتی را که مورد نیاز جامعه است شناسایی و آنها را حل کنیم. از این رو باید نیازسنجی در علوم انسانی جدی گرفته شود و براساس آن به تعریف پروژههای کاربردی پرداخت.
وی به اثرات شیوع ویروس کرونا روی مسائل آموزشی اشاره کرد و افزود: شیوع کرونا منجر به مجازی شدن کلاسهای درس شد و همین مسئله حضور گسترده دانش آموزان را در فضای مجازی در پی داشته است، اما سوالی که وجود دارد آیا اثرات این موضوع بررسی شده و یا بررسی آن به دانشگاه واگذار شده است؟
فکور با بیان اینکه در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه هم باید از طرف صنعت اعلام نیاز صورت بگیرد و هم در دانشگاهها تیمهای نیازسنجی برای معرفی ظرفیتهای پژوهشی به صنعت و جامعه ایجاد شوند، اضافه کرد: در دانشگاه تهران تیمهای نیازسنجی برای برقراری ارتباط با بخش صنعت ایجاد شده و توانمندیهای پژوهشی این دانشگاه به بخشهای مختلف معرفی شده اند.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه رقم حمایت از پایان نامههای ارشد و رسالههای دکتری در دانشگاههای مختلف متفاوت است مثلا رقم مصوب حمایت از پایان نامههای ارشد ۹۰۰ هزار تومان و رقم حمایت از رسالههای دکتری ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، افزود: قطعا رقم اختصاص یافته برای حمایت از پایان نامهها و رسالههای ارشد و دکتری در برخی از رشتههای که نیازمند فعالیتهای آزمایشگاهی هستند، کافی نیست. البته اگر پایان نامهها و رسالهها به صورت کاربردی انجام شوند ما میتوانیم از آنها حمایت کنیم اگرچه باز هم افزایش رقم حمایتها تا سقف دو یا سه برابر از پایان نامهها و رسالههایی که نیازمند فعالیت آزمایشگاهی هستند، باز هم کفایت نمیکند.
وی همچنین به کاهش ظرفیت استفاده اساتید از فرصتهای مطالعاتی اشاره کرد و افزود: در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین نوسانات ارزی استفاده اساتید از فرصتهای مطالعاتی کاهش یافته است. به هر روی دانشگاه تهران علاوه بر استفاده از ظرفیت فرصتهای مطالعاتی موجود در این دانشگاه از سهمیه وزارت علوم نیز استفاده میکند و این سهمیهها در پردیسهای مختلف توزیع میشود.
فکور با بیان اینکه بهترین نوع انجام رساله و پروژه این است که یک نیاز از جامعه در صنعت شناسایی شود و براساس نیازسنجی دانشجویان و اساتید روی آن کار کنند، اضافه کرد: متخصصان زیادی در کشورمان وجود دارند که مقالات isi یا wos را منشر کرده اند با این وجود بنده موافق کند شدن تولید مقالات isi نیستم، چون ارزیابی کیفی کشورمان از این طریق صورت میگیرد و ما این گونه توانسته ایم رشد و جایگاه خوبی در تولید مقالات باکیفیت داشته باشیم.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران تولید مقالات isi را به منزله یک تمرین و مسابقه برای اساتید دانشگاه دانست و افزود: تولید مقالات بین المللی موجب میشود تا ما برای حل مسائل در لبه علم حرکت کنیم. البته مسئله دیگری که وجود دارد این است که ما نمیتوانیم همه وقت اساتید را با طرحهای کاربردی پر کنیم.
وی با اشاره به اینکه نتیجه حرکت در مرزهای دانش تولید مقالات با کیفیت است و از طرفی تولید این مقالات موجب میشود که ما با مسائل روز دانش آشنا شویم و متناسب با این توانمندی مسائل را حل کنیم، اظهار کرد: حوزه پژوهش دانشگاه تهران یک حوزه درآمدزا است اگرچه باید برای انجام پایان نامهها و رسالهها هزینه اختصاص یابد به هر روی مشکلات بودجه در دانشگاهها وجود دارد، ولی قطعا کمبود بودجه پژوهشی با بازگشایی دانشگاهها گره نمیخورد چرا که ما میتوانیم با انعقاد قراردادها با بخشهای مختلف صنعت درآمدزایی کنیم.
فکور در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در پی راه اندازی رشتههای بین رشتهای افزایش پژوهشهای بین رشتهای ضروری است، افزود: بنده به تحقیقات بین رشتهای سیستمی اعتقاد دارم و معتقدم باید یک دیدگاه بین رشتهای وجود داشته باشد تا بتواند سایر علوم را در کنار هم قرار دهد، ولی ما تاکنون این دید را نداشته ایم تا بتوانیم از طریق تعامل بین رشتهای یک سامانه و سیستم پیشرفته را استخراج کنیم.