به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همدان در بیانیهای نسبت به دخالتهای نمایندگان مجلس در امور اجرایی و انتصابات به ویژه در اداره کل آموزش و پرورش استان همدان اعتراض و اعلام کردند که نمایندگان میتوانند گزینههایی که برمبنای شایسته سالاری، بیشترین انطباق با معیارهای مدیر انقلابی را دارند، همچون سایر مردم و نه به عنوان نمایندگان ذی نفوذ به وزارتخانه معرفی کنند.
در روزهایی که دولت مردمی آیت الله رئیسی بیش از هر چیز نیازمند هم افزایی، مردم گرایی و دوری از سیاست زدگی و منفعت طلبیهای جناحی و حزبی میباشد و ایضاً در دورانی که آموزش و پرورش و جناب وزیر در ابتدای مسئولیت خود با روزهای سخت آموزش مجازی، بحران کمبود معلم، بحران در صف و ستاد و رکود در تحول مواجه است؛ با کمال تاسف شنیده میشود که نمایندگان استان علیرغم نهی صریح مقام معظم رهبری و نمایندة ایشان در استان، اینبار در امر خطیر انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش دخالت نموده و سعی در گماشتن گزینه مد نظر خود در این جایگاه دارند.
دانشجویان انقلابی استان پیش ازاین نیز اعتراض خود را نسبت به دخالتهای نمایندگان در امور اجرایی و انتصابات اعلام داشته اند، فلذا این بار دانشجو معلمان و دغدغهمندان عرصة تعلیم و تربیت به تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سدد امر بمعروف مسئولین در جهت اجرای اوامر رهبری ونهی از منکر ایشان به معنی نهی از دخالت در انتصابات، بالاخص در موضوع آموزش و پرورش که شاخصههای مسئولین آن توسط رهبری معظم تبیین شده است، بر میآیند.
آموزش و پرورش نهادی ست که باید همواره به دور از سیاست زدگی و نگاههای جناحی و حزبی به ایفای نقش تمدن ساز و انسان ساز خود بپردازد که این نکته در بیانات رهبری به وضوح مشهود و قابل فهم است. به طوری که وجود نگاههای جریانی، سیاسی و.. را برای این دستگاه سم میدانند!
رهبر انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور در ۱۷ اردیبهشت ۹۳ تأکید کردند: «.. یک مسئلهى دیگر این است که مدیرانى که انتخاب میکنیم؛ مدیرانى باشند که اهتمامشان به آن مسئلهى اصلى آموزشوپرورش باشد. داشتن نگاههاى جریانى و سیاسى و حزبى و جناحى و این چیزها، براى آموزشوپرورش سَم است. ما در طول این سالهاى متمادى دورانى را دیدیم که به این چیزها اهتمام بیشترى شد، و آموزش و پرورش خسارت یافت. مراقب باشید! جورى با مسائل گوناگون آموزش و پرورش برخورد بشود که مسئلهى مدیر هر بخش از این دستگاه عظیم و عریضوطویل، مسئلهی «آموزش» و «پرورش» باشد؛ تربیت انسان باشد، تربیت نیروى انقلاب باشد.»
مطالبه رهبری در باب انتخاب مدیران و نیروهای سطوح خرد و کلان آموزش و پرورش در برگیرندة باید و نبایدهایی است که تحقق آنها مستلزم نگاه تربیتی به جای نگاههای سیاسی، حزبی و جناحی ست.
همچنین معظم له گفتند: «یکى از این خصوصیّات این است که پرانگیزه باشند، بانشاط باشند؛ از نیروهاى خسته، فرسوده، بىابتکار - کسانى که هرچه بلد بودند، به کار زدند، دیگر هیچ کارى بلد نیستند - نباید بهعنوان عناصر اولویّتدار استفاده کرد. اولویّت با نیروهاى جوان، بانشاط، پرانگیزه، متدیّن، انقلابى و کسانى است که مسئلهى آنها در آموزش و پرورش، همان مسئلهى اصلى آموزش و پرورش باشد؛ یعنى تربیت انسانها؛ از اینها باید استفاده کرد...»
نتیجه آنکه نمایندگان دلسوز با رعایت تقوا و اطاعت از امر ولی، خود را از عرصة انتصابات دور بدارند و چنانچه دغدغه ایشان انتخاب فردی با ویژگی انقلابی است که مورد تاکید نماینده محترم، ولی فقیه در استان هم باشد، میتوانند گزینههایی که بر مبنای شایسته سالاری بیشترین انطباق را با معیارهای مدیر انقلابی دارند با مشورت متخصصین امر وصاحبنظران، همچون سایر مردم و نه به عنوان نمایندگان ذی نفوذ به وزارتخانه و تصمیم گیران دارای صلاحیت معرفی کنند.
پس از طی فرایند انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش استان، مشخص میشود که این انتصاب یا در نتیجه اعمال نفوذو یا طی فرایند قانونی و شایسه سالاری بوده است. چنانچه فرض اول حادث گردد بر نمایندگان است که در قبال این انتخاب پاسخگو بوده و پذیرای تبعات این تصمیم که مضرات تربیتی، سیاسی و اجتماعی آن مشهود است باشند.