گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین فریدافشار؛ تاریخ بشــریت مشــحون از ســتم های بی شــماری اســت کــه از ســوی قدرتمنــدان علیــه محرومــان و مظلومــان اعمــال شده اســت؛ امــا در ایــن میــان زن بــه عنــوان نیمــی از بشــریت گرفتــار ظلمــی مضاعــف نیــز بــوده اســت. بــا نگاهــی بــه تاریــخ میتــوان دریافــت کــه در گذر زمــان جایــگاه زن در جامعــه تحــولات بســیاری داشــته اســت امــا اگــر قــرار باشــد کــه مهــم تریــن آنهــا را برشــمرد میتــوان بــه: ۱-اندیشــهی حاکــم در دوران پیــش از اســلام، در جــای جــای عالــم از حجــاز تــا ایــران و روم و یونــان باســتان ۲-اندیشــهی اســلامی ۳-اندیشــه ی بــه ظاهــر روشــن فکرانه و ازادی گرایانــه ی غربــی بعــد از انقــلاب صنعتــی اشاره کرد. کــه در ادامــه بــه توضیحــی مختصــر در رابطــه بــا انهــا خواهیــم پرداخــت.
زن در عصــر جاهلیــت در مظلومیــت بســر میبــرد نــه تنهــا در جامعــه جاهلی حجــاز، بلکــه در جوامع بــه ظاهــر متمــدن آن روز یعنــی ایــران و روم نیــز زنــان تحــت ســتم مــردان بــوده و از کمتریــن حقــوق انســانی محــروم بودنــد. در یونــان، زن جــزء کالاهای تجارتــی در بازارهــا خریــدو فــروش مــی شــد و بعــد از وفــات شــوهر حــق زندگــی نداشــت. در هنــد وقتــی مرد مــی مرد بــرای رهایــی روحش ازتنهایــی، زن را بــا او زنــده زنــده مــی ســوزاندند و ایــن ســوختن را نوعــی فــداکاری و عشــق زن بــه همســرقلمداد مــی کردنــد. در میــان یهودیــان زن جزئــی از ارث پــدر بــه شــمار مــی آمــد در میــان مســیحیان نیز فحشــا بیشــترین رشــد خــود را در دوره رواج رهبانیــت و زهــد افراطــی میــان مــردان و زنــان مســیحی داشــت.
امــا اســلام بــا ظهــورش، غبــار غلیــظ مظلومیــت و ذلــت را از ایــن مخلــوق الهــی و شــریک زندگــی مــرد، پــاک کــرد و بــه طــرق مختلــف کرامــت ذاتــی زن را آشــکار ســاخت. ســنن جاهلــی و رفتارهــای غیــر انســانی بــا زنــان را تقبیــح نمــود و همــگان را بــه رفتــار نیکــو و ادای حقــوق انســانی زنــان تشــویق و موظف ســاخت.ملاکهای ارزشــی را در جامعــه دگرگــون کــرد. نــه مــرد بــودن را کرامــت شــمرد و نــه زن بــودن را نشــانه نکبــت و بدبختــی، بلکــه معیــار را تقــوا و خویشــتن داری در برابــر گنــاه و نافرمانــی خــدا شــمرد، چــه دارنــده آن مــرد باشــد و چــه زن.
قــرآن بــر خــلاف آرا و نظــرات فلســفی زمــان خــود و برخــلاف عــادات و رســوم زمــان هــای متأخر، شــخصیت زن و مــرد را در حقیقــت و ذات انســانی یکــی مــی دانــد و ان دو را مکمــل و پوشــاننده ی عیــوب یکدیگــر میداند و در بســیاری از ایــات روی مســاوات زن و مــرد تأکید کــرده و عبــارت «بعضهــم من بعــض» را تکــرار می کننــد و بعــد بــرای احتــرام شــخصیت زن و کرامت او و حمایــت از عمــل و کارکــرد او از نظــر مــادی، معنــوی، اقتصــادی و سیاســی قوانینــی را تنظیــم کرده اســت. قــرآن دربــاره ی قرابت و خویشــاوندی،حــق ارث زنــان را محتــرم مــی شــمارد و بــه همــه ی حقــوق و مزایــای او در شــئون زندگــی احتــرام قائــل اســت.
قــرآن در همــه آیــات خــود، زن را از حــق تصــرف در امــوال خــود منــع نمــی کنــد و هرگــز اجــازه نمــی دهــد کــه ازدواج بــدون رضایت او واقــع شــود و احــدی را بــر او تحمیــل نماینــد. در اندیشــه ی اســلامی زن به عنــوان فرزند رحمتی اســت از جانــب خداوند،بــه عنــوان همســر ریحانــه ایســت کــه بایــد در مقابــل او جانــب لطافت را در پیــش گرفــت، و بــه عنــوان مادر فرشــته ایســت کــه بهشــت در زیــر پــای اوســت.
حسین فریدافشار - مسئول هیئت دانشجویی علوم پزشکی کرمانشاه
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.