به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از آخرین دستاوردهای فناورانه سازمان راهداری بازدید کرد و با توانمندیها و طرفیتهای دانشی و تخصصی فعالان و بازیگران این عرصه آشنا شد. در این بازدید از فراخوان ملی جلب مشارکت فعال دانشگاهیان و پژوهشگران سازمان راهداری که با هدف رفع چالشهای اساسی این سازمان منتشر شده است رونمایی شد.
بروز خلاقیتها در حوزه راهداری
ستاری، با اشاره به بروز تحولات جدی فناورانه در حوزه راهداری کشور طی چند سال اخیر، گفت: سازمان راهداری یکی از نهادهایی است که همکاری خوبی در زمینه توسعه فناوری و استفاده از نوآوریها و خلاقیتها دارد و از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و خلاق برای پیشبرد طرحهای خود استفاده میکند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: برخی نهادهای دولتی مقاومت خاصی در مقابل نوآوری و خلاقیت دارند، اما سازمان راهداری در این زمینه عملکرد خوبی دارد و اتفافات بزرگ و فناورانهای در این زمینه افتاده است.
رییس ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان راهداری ۲ سالی است که بیشتر شده و تفاهم نامههای مشترک زیادی بین دو نهاد برای توسعه حلاقیتها و نوآوریها در ارائه خدمات این حوزه امضا شده است.
به گفته ستاری، هوشمندسازی میتواند تاثیر بسزایی در توسعه خدمات سازمان راهداری داشته باشد. تلفیق این فناوریها اطلاعات خوبی در اختیار مدیران این حوزه قرار خواهد داد. امروز سامانههای هوشمندی در حوزه مدیریت و کنترل راهها طراحی شده اند که همگی ایران ساخت هستند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: استفاده از فناوری، نوآوری و خلاقیت، ارائه خدمات به مردم را بهبود میبخشد و به زودی مردم اثرات این توسعه فناوری را در زندگی روزمره خود به خوبی شاهد خواهند بود.
رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: استفاده از فناوریهای نوینی، چون هوش مصنوعی در حوزه راهداری منجر به کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آنها خواهد شد. این کار میتواند آمار ۱۶ هزار فوتی روزانه کاهش دهد.
ستاری ادامه داد: سازمان راهداری رورانه بین ۷ تا ۸ میلیون تصویر از خودروهای عبوری میگیرد و این یعنی یک منبع اطلاعاتی بزرگ و قابل استناد که میتواند در اختیار مدیران قرار گیرد. شرکتهای دلنش بنیان فعال حوزه فضایی و طراحی ماهوارهها میتوانند در این زمینه کمک کنند.
استفاده از سامانههای هوشمند ایرانساخت در فرآیند راهداری
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: فقط باید این اطلاعات و سرویسها در اختیار استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان نیز قرار گیرد و از توانمندی آنها در این زمینه استفاده کرد. سامانههای هوشمند ایران ساخت کاربردی در راهداری کشور در منطقه بی نظیر هستند و بیشتر آنها با سرمایه و مشارکت بخش خصوصی توسعه یافته اند.
داریوش امانی مشاور وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز در این مراسم با بیان اینکه ۸۵ درصد بار مسافر و کالا از طریق جاده جابه جا میشود، گفت: ۹۹ درصد این خدمات هم توسط بخش خصوصی ارائه میشود. در واقع سازمان راهداری ۲۲۱ هزاز کیلومتر راه را نگهداری میکند. تلاش کرده ایم این خدمات را با کمک فناوری و نوآوری بهبود بخشیم.
وی افزود: سازمان راهداری با آغوش باز پذیرای نوآوریها و خلاقیتها است و با کمک بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان، در مسیر هوشمتدسازی سامانهها و نظارتهای خود قرار گرفته است.
ضرورت توسعه سند حمل و نقل
همچنین در این مراسم، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین سند هوشمند حمل و نقل در کشور را ضروری دانست و گفت: این ستد در حال تنظیم و نهایی سازی است و قرار است زیربنای خوبی برای مدیریت بهینه حمل و نقل در کشور و تعریف دقیق وظایف هر کدام از دستگاههای ذیربط به شکلی مجزا و دقیق خواهد بود.
وی افزود: اقدامات در زمینه هوشمندسازی خدمات حوزه حمل و نقل در ایران دیر شروع شد، اما پیشرفت قابل توجهی یافته است و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم.
منطقی همچنین بیان کرد: از ۵ سال پیش همکاری خوبی با سازمان راهداری آغاز کرده ایم و با برگزاری چند رویداد ملی؛ حدود ۲۸ موضوع و چالش را در این حوزه شناسایی کرده ایم.