به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمید رضا اشراقی مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت در جمع حاضران در دوره توانمندسازی «آشنایی با مهارتهای مقابله با افکار و رفتارهای خودشکن» در دانشگاه علوم پزشکی ایران در آستانه عید مبعث خطاب به حاضران، ضمن تبریک به این مناسبت این ایام، گفت: امیدوارم برگزاری این دورههای آموزشی و ارتقای سطح دانش و بینش اساتید و کارشناسان مشاوره دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد تا در نهایت بتوانیم به یک پروتکل عملیاتی و راهبردی در مواجهه با رفتارهای خودشکن در فضاهای دانشگاهی دست یابیم به هرحال رفتارهای خودآسیب رسان همواره باید یکی از دغدعههای مسوولان نظام باشد. امروزه درجوامع بشری یکی ازموضوعاتی که دانشمندان حوزه علوم اجتماعی وانسانی ذهنشان به آن معطوف است و برنامههای جدی نسبت به آن دارند موضوع مقابله و مهار رفتارهای خود آسیب رسان است.
وی خاطرنشان کرد: بررسی علمی و آکادمیک رفتارهای خودآسیب رسان ومطالعه علمی آن در سال ۱۸۹۷ توسط امیل دورکیم، دانشمند جامعه شناس فرانسوی انجام شد و در این راستا کتابی نیز تهیه شد و شاید بتوان گفت نخستین مطالعه روش شناختی در این مقوله بود.
اشراقی گفت: در شصت و ششمین نشست سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳، نخستین برنامه روان درمانی این سازمان به تصویب رسید که پیشگیری از رفتارهای خودشکن، به عنوان جزء اصلی این برنامه بوده و هدف گذاری برنامه کاهش ۱۰ درصد میزان خودکشی درکشورها تا سال ۲۰۲۰ بوده است. آمارها نشان میدهد میانگین سالانه خودکشی در سال۱۱/۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است و در هر ۴۰ ثانیه یک نفر در جهان دست به خودکشی میزند.
مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: خودکشی یازدهمین عامل مرگ ومیر درکل جمعیت جهان و سومین عامل بعد از رانندگی و قتل در دنیا و در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال است. با اینکه این رفتارخودشکن در بیشترکشورها غیرقانونی است و آمارهای واقعی درمراکز و نهادهای قانونی ثبت رسمی نمیشود، آمارها نشان میدهد ۶۵ درصد گرایش خانمها به این عمل و ۳۵ رصد در میان مردان است. هرچند عمل به خودکشی موفق در کل دنیا در میان مردان به مراتب بیشتر از زنان گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان علوم پزشکی جزو نخبگان ارزشمند علمی کشور به شمار میروند، خاطرنشان کرد: کسی که از سد کنکور عبور و وارد دانشگاه میشود و در رشتههای علوم پزشکی مشغول به تحصیل میشود یقینا به لحاظ نخبگی وتوانمندیهای علمی جزو ردههای بالای دانشجویی و جزو اقشار ارزشمند ونخبه جامعه محسوب میشود و باید رفتارهای با برگزاری این دورههای توانمندسازی، با موضوع آشنایی با مهارتهای مقابله با افکار و رفتارهای خودشکن، در راستای دانش افزایی و ارتقای توان علمی اساتید مشاور، روسای ادارات مشاوره، ناظم و ناظمههای خوابگاههای دانشجویی و... اقدامات موثری انجام دهیم.
اشراقی گفت: از جمله چالشهای رایج در نظام مسال بررسی رفتارهای خود آسیب رسان دردانشگاههای علوم پزشکی میتوان به طولانی بودن مدت زمان تحصیل، سنگین بودن منابع درسی، سختیهای دوران دستیاری و رزیندنتی، غربت و دوری دانشجو از خانواده، بحرانهای روحی و روانی، تناقضات و تعارضات زیاد با خانواده، افراط و تفریط و سختگیری والدین نسبت به مسائل آموزشی دانشجویان، شکست روابط عاطفی والدین یا دانشجویان، مشکلات هویتی و بحران هویت و مشکلات شخصیتی، افسردگی، اضطراب، وسواس، اعتیاد و... اشاره کرد که باید در این راستا اقدامات کارشناسانه انجام شود.