به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نخستین دوره آموزشی «آشنایی با مبانی، اصول و راهبردهای مداخله در افکار و رفتارهای خود آسیب رسان غیرمهلک و مهلک» امروز یکشنبه ۸ اسفند ماه باحضور اساتید، مشاوران، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاههای علوم پزشکی برگزار شد.
این دوره آموزشی ویژه اساتید، مشاوران، روسای ادارات آموزش دانشگاههای علوم پزشکی، روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشجویان، دبیران شورای انضباطی، مسئولان حراست، روسای خوابگاههای دانشجویی، ناظم و ناظمههای خوابگاههای دانشجویی است که در مرکز بین المللی همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران درحال برگزاری است.
در این برنامه دو روزه اساتید، حاضران در نشست درخصوص روشهای مقابله با افکار و رفتارهای خود آسیب رسان و پیشگیری از آسییبهای اجتماعی در میان دانشجویان بحث و تبادل نظر میکنند
این برنامه و دوره دو روزه آموزشی جزو برنامههای عملیاتی ستادی و جزو یکی از برنامههایی است که شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت بهداشت در مسیر اهداف از پیش تعیین شده ابلاغ کرده تا بتوان برنامههای مرتبط با پیشگیری از برنامههای آسیب رسان را در میان مخاطبان هدف پیاده سازی کرد.
فرشاد بهاری رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت گفت: این برنامه تلفیقی به صورت حضوری و غیرحضوری (وبیناری) است و دانشگاههای علوم پزشکی البرز، قزوین، قم، سمنان، کاشان، تهران، ایران، شهید بهشتی و علوم توانبخشی به صورت حضوری و مابقی دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی در قالب فضای وبیناری در آن حضور دارند.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم طی برگزاری این دوره آموزشی دو روزه بر اساس برنامههایی از پیش طراحی شده، بتوانیم با برگزاری کارگاهها و سخنرانیهای تخصصی در حوزه راهبردهای مداخله در افکار و رفتارهای خود آسیب رسان، رضایت خاطر اساتید و روسای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی را جلب کرده سطح دانش آنها را در این مقوله افزایش دهیم.
بهاری اظهار داشت: طی برگزاری این دوره آموزشی، حاضران در نشست و دوره آموزشی با روشهای مقابله با افکار و رفتارهای خودآسیب رسان آشنا شده و در راستای رفع مشکلات و مداخلات مخاطبان خود، با دانش بهتر، بهترین تصمیم گیریها را انجام خواهند داد.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت گفت: یکی از مسائلی که دانشگاهها با آن مواجه هستند و آن را به عنوان یک رسالت خطیر قلمداد میکنند، تامین سلامت روان دانشجویان است. چالشهای متفاوتی از جمله موضوعات آموزشی و تحصیل، مشکلات خانوادگی، عاطفی ودیگر مسائل متعدد، میتواند دانشجویان را طی دوران تحصیل با آن درگیر کند.
وی افزود: در این مسیر کارشناسان و روسای ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاهها از طریق مداخلات روان درمانی، مشاوره، دارو درمانی، روانپزشکی و... نقش بسزایی در پیشگیری از احتمال بروز آسیبهای روانشناختی و پیشگیری از شیوع مشکلات و رفتارها و آسیبهای اجتماعی ایفا میکنند؛ بنابراین برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی میتواند در افزایش سطح دانش مخاطبان ما در حوزه مشاوره و سلامت روان موثر ومفید واقع شود.
بهاری افزود: این برنامههای آموزشی جزو برنامه عملیاتی ستادی سال ۱۴۰۰ است و در عین حال جزو یکی از برنامههایی است که شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت بهداشت ابلاغ کرده و در راستای این برنامه تلاش خواهد شد با برپایی دورههای آموزشی با حضور اساتید متخصص و باتجربه، برنامههای مرتبط با پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را عملیاتی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: طی دوماه اخیر در مسیر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در میان دانشجویان، به ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی اعتباراتی تخصیص داده شد و این دانشگاهها تلاش زیادی در این مسیر انجام دادند و توانستند طی این مدت ۱۱۶ هزار خدمات مشاوره و سلامت روان را به مخاطبان جامعه هدف ارایه دهند که این مهم، افتخاری برای ادارات مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت است.
بهاری در تشریح این دوره آموزشی گفت: در روز نخست این برنامه آموزشی، اساتید مشاوره دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان افرادی که ارتباط مستقیم با دانشجویان دارند و هدایت تحصیلی آنها را برعهده دارند، به صورت حضوری و وبیناری در برنامه حضور دارند و با شرکت در این دوره آموزشی، با روشهای علمی مقابله با افکار و رفتارهای خودآسیب رسان آشنا میشوند.
وی افزود: خوشبختانه امروزه اساتید و مشاوران ما در دانشگاههای علوم پزشکی توانسته اند خدمات خوب مشاورهای به دانشجویان ارائه دهند و تعاملی که ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاهها با عوامل ستادی دارند، ستودنی است.
رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت افزود: در روز دوم این دوره آموزشی، فردا دوشنبه ۹ اسفند ماه، کارگاه آموزشی با حضور همکاران حراست، دبیران شورای انضباطی دانشگاههای علوم پزشکی، روسای خوابگاهها، ناظم وناظمههای خوابگاهها و نیز روسای ادارات مشاوره برگزار خواهد شد.
وی در ادامه برنامه در قالب یک پنل آموزشی درخصوص عوامل حفاظت کننده در برابر رفتارهای خودآسیبرسان در جمعیت دانشجویی، معرفی نظریه بین فردی پانورامیک، پیش فرضهای نظریه بین فردی خودکشی، اختلالات روانی و عوامل ایجاد کننده آن، بیماریهای جسمی که خطر خودکشی را افزایش میدهند، انزوای اجتماعی، نظریه سیستمهای خانواده «صباح»، چهار فرضیه اصلی نظریه بین فردی خودکشی، و... سخنرانی کرد.
همچنین در ادامه این برنامه، حمید پورشریفی دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو هیات علمی این دانشگاه در خصوص برنامههای پیشگیرانه از خودکشی در دانشگاههای علوم پزشکی به ارائه سخنرانی پرداخت.
موضوع رفتارهای خودآسیب رسان، عوامل خطر، عوامل محافظت کننده، سرنخها ونشانههای رفتار خود آسیب رسان، باوردهای نادرست درخصوص خودکشی، روشهای شناسایی، ترغیب و ارجاع افراد در معرض خطر خود آسیبی به متخصصان حرفهای، بحث تخصصی مداخله برای پیشگیری ازخودکشی (QPR)، نقش غیرمتخصصان در پیشگیری از خودکشی و... از جمله مباحث مطرح شده از سوی پورشریفی در روز نخست این دوره آموزشی بود.
بحث درخصوص نشانهها و علائم افراد آشفته و تحت استرس، باورهای نادرست در خصوص رفتارهای آسیب رسان، افکار منفعلانه درباره خودکشی، استفاده از تکنیک طبیعیسازی و تکنیک شرم درمقابله با افکار آسیب رسان، طرز صحبت با افراد خودآسیب رسان، نحوه پرسش درباره افکار خود آسیب رسان، نحوه ترغیب به دریافت کمک حرفهای و... ازدیگر موارد مطروحه در این دوره آموزشی در روز نخست است.
در ادامه، حاضران در نشست در قالب برنامه پرسش و پاسخ سوالاتی درخصوص راهبردهای مداخله در افکار و رفتارهای خود آسیبرسان از پورشریفی دانشیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مطرح کردند که در ادامه این گفتمان و تعامل دوسویه، به سوالات پاسخ داده شد.