مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه خطوط مترو براساس سرفاصله دو دقیقهای طراحی شده، گفت: کمبود دو هزار واگن و عدم احداث و تجهیز پارکینگها دلایل اصلی محقق نشدن کاهش سرفاصلهها است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرنوش نوبخت با بیان اینکه خطوط متروی تهران برای سرفاصله دو دقیقهای طراحی شده اند که تاکنون عملاً محقق نشده است، تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع کمبود واگن و دیگری پیش نیازهای فنی است.
وی با اشاره به اینکه خط ۳ مترو تهران در شمال و جنوب خط فاقد پارکینگ است که احداث این پارکینگ نیز در برنامه قرار دارد، یادآور شد: اگر بتوانیم تعدادی از واگنهای مورد نیاز را تامین کنیم و در کنار آن کمبود امکانات نیز برطرف شود، میتوانیم به کاهش سرفاصله قطارها امیدوار باشیم.
نوبخت با بیان اینکه برای راه اندازی خط ۶ به چهار رام قطار نیاز داریم، گفت: اولویت شرکت بهره برداری برای به کارگیری قطار جدید، خط ۷ است چرا که در حال حاضر این خط با فاصله حرکت هر ۱۵ دقیقه یک قطار سرویس ارائه میکند و برای کاهش آن به ۳ رام قطار نیاز داریم.
به گفته وی از ۷۰ واگن مترو که شامل ۱۰ رام قطار است، خرداد یا تیر ماه سال آینده یک رام آن وارد چرخه بهره برداری میشود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه خاطرنشان کرد: در صورت تامین قطار و افزایش تعداد قطارهای خط فرودگاه تعداد سرویسهای این مسیر نیز افزایش پیدا خواهد کرد، البته کاهش یک دقیقهای سرفاصله در خطوط شش گانه مستلزم تامین ۱۰ رام در خط ۱، هشت رام در خط ۲ و شش رام در خط ۴ است.
وی با اشاره به اینکه پس از کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خطوط ۳ و ۴ متروی تهران، این زمان در خط ۲ هم کاهش یافت، افزود: فاصله حرکت قطارها در خط ۳ تا دی ماه سال ۹۶ هر ۱۸ دقیقه یک قطار در نیمه شمالی و هر ۱۰ دقیقه یک قطار در نیمه جنوبی بود.
نوبخت گفت: از دی ماه ۹۶ این فاصله را به ۹ دقیقه رساندیم و از روز شنبه هشتم دی ماه ۹۷ نیز با استفاده از حداکثر توان تا جایی که محدودیتها و شرایط عمرانی و فنی امکان اجازه میداد این زمان را به ۷ و نیم دقیقه کاهش دادیم.